@article { author = {حقیقی, محمد and فیروزیان, محمود and مجد, صمد نجفی}, title = {Identification of the Determining Factors of the Export Performance in the Food Industries}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {}, abstract = {In this study, which is in the course of help to the development of the export and the export marketing in the realm of the food industries, ten factors including the firms size, the export experience, the export stimuli, the export problems, the competitive advantages, the export commitment, the adaptation product strategy, the adaptation pricing strategy, direct export channel and overseas advertising expenditures were examined. In order to collect the information related to these factors, the questionnaire, made by the researcher, was distributed among the export productive companies of the food stuffs in Tehran province and then it is analyzed using the statistical technique of the modeling of the structural equations. The research hypotheses indicate that there is a significant relation between the ten factors and the export performance of these companies.}, keywords = {Competitive Advantages,Direct Export Channel,export commitment,Export Experience,Export Stimuli}, title_fa = {شناسایی عوامل تعیین‌کننده عملکرد صادراتی در صنعت مواد غذائی}, abstract_fa = {در این مطالعه، در راستای کمک به توسعه صادرات وبازاریابی صادراتی درقلمرو صنعت مواد غذایی،تعداد ده عامل شامل اندازه شرکت، تجربه صادراتی، محرک‌های صادراتی، مشکلات صادراتی، مزیت‌های رقابتی، تعهد صادراتی، استراتژی انطباق محصول، استراتژی انطباق قیمت، کانال‌های صادرات مستقیم و هزینه‌های تبلیغات خارجی مورد بررسی قرارگرفته اند. برای گردآوری اطلاعات مربوط به این عوامل، پرسشنامه محقق ساخته بین شرکت‌های تولیدکننده صادراتی مواد غذایی در استان تهران توزیع وسپس بااستفاده از فن آماری مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل گردید. فرضیه‌های پژوهش حاکی از تأیید روابط معنی دار میان عوامل ده‌گانه و عملکرد صادراتی این شرکت‌ها می‌باشد.}, keywords_fa = {تجربه صادراتی,تعهد صادراتی,کانال‌های صادرات مستقیم,محرک‌های صادراتی,مزیت‌های رقابتی}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_27443.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_27443_a8c31220756976fd50315a31f6817180.pdf} } @article { author = {نسب, منیژه حقیقی and تابعین, آزاده}, title = {Assessing Domestic Customer's Attitude for Website Usability and Attractiveness in Iran Petrochemical Commercial Company (IPCC)in B2B Market Space}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {}, abstract = {This study assessed domestic customers' attitude for website usability and attractiveness in Iran Petrochemical Commercial Company (IPCC) in business to business (B2B) market space . A three-phase conceptual scheme for website evaluation is examined based on constructs such as attractiveness, navigation and transaction. A website with aesthetics appeal can help initial attraction, communicate brands, essential values and create identity and image for the company. Usability is redefined at two levels of navigation and transaction. The Questionnaire findings on a sample of 139 purchasing companies in the field of polymer and chemical materials show that aesthetics design factor have less desirability in contrast with usability variables. A comparison between 2 stages of usability have more importance on transactional phase than navigational tools . A Friedman ranking indicate the variables in order of importance are readability, structure, trust, typography, layout , color, navigation, learnability, content , transaction, consistency , and style. The results would guide IPCC for its website development on later stages to achieve an integrated website to serve its foreign customers, suppliers and other stakeholders.}, keywords = {attractiveness,e Marketing,Usability,website}, title_fa = {ارزیابی میزان جذابیت و قابلیت استفاده وب سایت(تارنما)شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران از دیدگاه مشتریان داخلی در فضای بازار صنعتی}, abstract_fa = {این پژوهش قابلیت استفاده و جذابیت وب سایت شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران را از نظر مشتریان داخلی آن در فضای بازار صنعتی (B2B) مورد ارزیابی قرار می‌دهد. طرح مفهومی این پژوهش دربرگیرنده سه سطح جذابیت، مرورگری وسطح معاملاتی می‌باشد که با استفاده از ابزار پرسشنامه در یک تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی در بین نمونه آماری شامل 139 شرکت خریدار مواد شیمیایی و پلیمری تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی ایران از شرکت بازرگانی پتروشیمی مورد آزمون قرار گرفت. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که جذابیت از مطلوبیت کمتری نسبت به قابلیت استفاده از دیدگاه مشتریان برخوردار است. مقایسه دو سطح مرتبط با قابلیت استفاده درآزمون فریدمن نشان می‌دهد که کاوش و مرورگری از سطح مطلوبیت کمتری نسبت به سطح معاملاتی برخوردار است وارزیابی کلی از وب سایت در سطح مطلوب قرار دارد. رتبه‌بندی مفاهیم اصلی در سه سطح ارزیابی شده به ترتیب شامل خوانایی، ساختار، اعتماد، فن چاپ، صفحه‌آرایی، رنگ، مرورگری، یادگیری، محتوا، تعامل و انسجام و سبک راهنمای شرکت بازرگانی پتروشیمی در بهبود و توسعه کیفیت وب سایت آن در دستیابی به یک وب سایت فراگیر در برگیرنده مشتریان خارجی، تأمین‌کنندگان و سایر ذی نفعان خواهد بود.}, keywords_fa = {بازاریابی الکترونیکی,جذابیت,قابلیت استفاده,وب سایت}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_27444.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_27444_7ad9519de674cc1df64eaf32e557a59c.pdf} } @article { author = {دیواندری, علی and نیکوکار, غلامحسین and نهاوندیان, محمد and آقازاده, هاشم}, title = {Market Orientation and Business Performance in Iran}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Competitiveness,market orientation,value creation and business performance}, title_fa = {بازارگرایی و عملکرد کسب و کار در ایران}, abstract_fa = {مدلی مفهومی این تحقیق نشان دهنده ارتباط مستقیم و غیرمستقیم (از طریق ایجاد ارزش) بین بازارگرایی و عملکرد کسب و کار است. به منظور ارزیابی مدل مفهومی، نظرات 50 نفر از خبرگان از طریق پرسشنامه (شامل سوالات باز و بسته) دریافت و تحلیل گردید. به منظور تحلیل داده‌های سوال باز از روش تحلیل محتوا (تکنیک آنتروپی شانون) و در رابطه با داده‌های سوالات بسته از آزمون دو جمله‌ای (جهت اهمیت مستقل) و آزمون رتبه‌بندی فریدمن (جهت اهمیت نسبی) استفاده گردید. یافته‌ها نشان می‌دهند که از نظر خبرگان کلیت مدل مفهومی بازارگرایی و عملکرد کسب و کار در ایران با برخی اصلاحات مورد تائید می‌باشد. کلیه مولفه‌های مدل بطور مستقل حائز اهمیت می‌باشند. در باب اهمیت نسبی، سه عامل بازارگرایی، ایجاد ارزش و عملکرد کسب و کار از اهمیت یکسانی برخوردارند. اهمیت نسبی مولفه‌های بازارگرایی به ترتیب (1) پاسخ و اقدام استراتژیک، (2) بخش‌ها و سیستم‌های هماهنگ و (3) فرهنگ و رفتار هوشمند است. اهمیت نسبی مولفه‌های ایجاد ارزش به ترتیب (1) ارزش ادراکی مشتری از بنگاه، (2) ارزش ادراکی بازار از بنگاه، (3) ارزش ادراکی رقبا و (4) ارزش ادراکی درون بنگاه است. اهمیت نسبی مولفه‌های عملکرد کسب و کار به ترتیب (1) عملکرد بنگاه در قبال مشتری، (2) عملکرد بنگاه در قبال بازار، (3) عملکرد رقابتی (در قبال رقیب) و (4) عملکرد درونی بنگاه است.}, keywords_fa = {ایجاد ارزش و عملکرد کسب و کار,بازارگرایی,رقابت‌پذیری}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_27445.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_27445_9a6f306fe1262de802fd4ed92c266633.pdf} } @article { author = {سیدجوادین, سیدرضا and فراحی, ، محمدمهدی and عطار, غزاله طاهری}, title = {How Different Dimensions of Organizational Justice Affect the Different Dimensions of Job and Organizational Satisfaction}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {}, abstract = {Organizational justice is a term used to describe the employee's perceptions about fairness in organizational behavior and communications. The researches show the Organizational justice has so affect on different aspect of behavior. So, this research explores the differential effects of organizational justice (distributive justice, procedural justice and interactional justice) on job and organizational satisfaction, Based on data collected from 235 employees of Iran data processing company. The results clarify that the effects of different organizational justice dimensions on job satisfaction dimensions are not similar. at the same time, all of the organization justice dimensions have had significant effect on commitment, total job satisfaction and satisfaction of managers}, keywords = {Job satisfaction,Organizational Justice}, title_fa = {شناخت نحوه تاثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر جنبه‌های گوناگون رضایت شغلی و سازمانی}, abstract_fa = {عدالت سازمانی، به احساس و ادراک کارکنان از میزان انصاف و برابری در رفتارها و روابط کاری اشاره دارد.. پژوهش‌های گوناگون نشانگر آن است که افزایش احساس عدالت بر جنبه‌های متفاوت رفتار سازمانی تاثیرگذار است. بر این اساس، پژوهش حاضر درصدد بررسی چگونگی ارتباط میان عدالت سازمانی و رضایت شغلی کارکنان است، و در این بین تلاش دارد تا نحوه اثرگذاری ابعاد عدالت سازمانی را (عدالت توزیعی، عدالت رویه‌ای، و عدالت مراوده‌‌ای) بر جنبه‌های گوناگون رضایت شغلی و سازمانی کارکنان (رضایت از سازمان (تعهد سازمانی)، رضایت کلی شغل، رضایت از کار، رضایت از سرپرستان، رضایت از همکاران، رضایت از حقوق و دستمزد، و رضایت از ترفیع)، آزمون نماید. جامعه آماری پژوهش 700 نفر از کارکنان شرکت داده پردازی ایران، واقع در تهران بوده‌اند. تحلیل داده‌ها (235 پرسش نامه) با استفاده از آزمون همبستگی، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری صورت گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان داده است، تاثیر ابعاد گوناگون عدالت سازمانی بر جنبه‌های متفاوت رضایت شغلی و سازمانی، متفاوت و با درجات گوناگون بوده است. در عین حال همواره هر نوع احساس عدالت بر تعهد سازمانی، رضایت کلی شغلی، و رضایت از سرپرستان تاثیر معنادار داشته است.}, keywords_fa = {رضایت شغلی,عدالت سازمانی}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_27446.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_27446_e56a4006e3ca9c5c90f13849a47b32d1.pdf} } @article { author = {صمدی, منصور and حاجی‌پور, بهمن and فارسی‌زاده, حسین}, title = {The Effect of Service Failure and Service Recovery Strategies on customer behavioral}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {}, abstract = {Service failure can put companies out of business if attention is not paid to this problem. The purposes of this study were to investigate the explanatory relationships between hotel guests’ perceptions of (a) service failure; (b) service recovery strategies in each service failure situation and behavioral intentions. This study explained the components of service recovery strategies used when service failure occurs in each situation in a hotel, and to link customer response to service recovery strategies to behavioral intention, as applied to the hotel industry in Tehran. Appropriate measures are identified and a survey is undertaken among 200 Four- star hotel guests. A response rate of 58 per cent is obtained (n=116). Results indicate that dimensions of service failure has positive contribution to service recovery strategies and service recovery strategies have positive contribution to behavioral intentions.In other worda, the hotel guests’ perceptions of service failure and service recovery strategies have an overall effect on behavioral intentions.}, keywords = {behavioral intentions,Service Failure,Service Recovery Strategies}, title_fa = {نارسایی در ارائه خدمات، استراتژی‌های احیاء خدمات و تاثیر آنها بر رفتار مصرف کننده}, abstract_fa = {مقاله حاضر تحقیقی میدانی است که هدف از آن تعیین میزان ادراک میهمانان خارجی هتل از نارسایی در ارائه خدمات و استراتژی‌های احیاء انجام شده و نیز بررسی ارتباط بین نارسایی خدمات، استراتژی‌های احیاء خدمات و نیات رفتاری آزمون شوندگان بوده است. در این پژوهش از پرسشنامه‌ای چهار بخشی که توسط لین[13] ارایه شده برای سنجش نیات رفتاری، نارسایی خدمات و استراتژی‌های احیاء خدمات استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه میهمانان خارجی هتل‌های چهار ستاره در شهر تهران و نمونه آماری 116 نفر از این میهمانان هستند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که میان ابعاد نارسایی خدمات با استرات‍ژی‌های احیاء خدمات و استرات‍ژی‌های احیاء با نیات رفتاری میهمانان ارتباط معناداری وجود دارد . به علاوه، یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد ادراک میهمانان از نارسایی خدمات و استراتژی‌های احیاء خدمات در مجموع از عوامل موثر بر نیات رفتاری میهمانان خارجی هتل می‌باشد.}, keywords_fa = {استرات‍ژی‌های احیاء خدمات,نارسایی خدمات,نیات رفتاری}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_27447.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_27447_147cb92f32f4538fb5bd89ca9b25ad0b.pdf} } @article { author = {فرهنگی, علی اکبر and پور, طهمورث حسنقلی and خانلری, امیر}, title = {Postmodernism and consumer marketing at the new millennium}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {}, abstract = {Postmodernism leads to epochal changes in culture, technology, economic, art and other areas. Management as a multidisciplinary science is being affected by this new paradigm. Also, Marketing as a dynamic area of management and due to communication with people and society being affected by culture and individuals' attitudes changes and especially postmodernism. Many believe that postmodernism will end golden age of marketing and so marketing theories need to be revised fundamentally. In this paper, we reviewed different postmodernism theories and its challenges for modern marketing, this section followed by the presentation different schools of postmodern marketing, its attributions and differences with previous era. Finally, we discuss new trends and concepts in marketing at postmodern era.}, keywords = {Marketing,Postmodernism,Postmodern Marketing}, title_fa = {پست مدرنیسم و بازاریابی مصرف کننده در هزاره جدید}, abstract_fa = {پست مدرنیسم تحولات زیادی را در عرصه فرهنگ، فناوری، اقتصاد، هنر و دیگر حوزه‌ها به ارمغان آورده است. حوزه مدیریت نیز به عنوان یکی از علوم میان رشته‌ای دچار تحولات شگرفی شده است. یکی از زمینه‌های به شدت پویای این حوزه فعالیت‌های بازاریابی است که به دلیل ارتباط با افراد و جامعه متأثر از تحولات فرهنگی و نگرشی است که پست مدرنیسم جلوه‌ای نو از آن قلمداد می‌گردد. بسیاری بر این باورند که با ظهور پست مدرنیسم دوران طلائی بازاریابی مدرن به پایان رسیده است و تئوری‌های بازاریابی نیاز به بازنگری جدّی و اساسی دارند. در این مقاله ضمن بررسی نظریات مختلف در مورد پست مدرنیسم و چالش‌هایی که برای بازاریابی مدرن ایجاد نموده است، مکاتب مختلف بازاریابی پست مدرن، ویژگی‌های این نوع بازاریابی، مفاهیم جدید مطروحه ناشی از این فلسفه و وجوه تمایز این نظریات با دوره قبل تبیین شده است}, keywords_fa = {بازاریابی,بازاریابی پست مدرن,پست مدرنیسم}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_27448.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_27448_0c4f3ae2a6e9100e3612374634a7a6a5.pdf} } @article { author = {مشبکی, اصغر and خزاعی, آناهیتا}, title = {Elements of strategic thinking in Iranian organizations}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {}, abstract = {The purpose of this article is to determine elements of strategic thinking in the context of Iranian organizations and to find out the interactions and relationships among determined elements. A literature review and also in-depth interviews with experts are conducted to identify strategic thinking elements. Interpretive Structural Modeling methodology is used for analyzing and determining the relationship between elements based on literature review and expert’s opinion. The model resulted from this research, can be used for assessing the strategic thinking capacity in organizations and developing appropriate training and educational programs aiming at improving strategic thinking ability among managers and enhancing group and organizational factors affecting strategic thinking.}, keywords = {Elements of strategic thinking,Interpretive structural modeling,Iran}, title_fa = {طراحی مدل عناصر تفکر استراتژیک در سازمان‌های ایرانی}, abstract_fa = {هدف از نگارش مقاله حاضر تعیین عناصر تفکر استراتژیک در سازمان‌های ایرانی و همچنین شناسایی روابط و تعاملات موجود میان عناصر مذکور است. شناسایی عناصر تفکر استراتژیک و تعیین روابط متقابل و تعاملات آنها از طریق بررسی ادبیات موضوع و نظرات خبرگان انجام شده است. نتایج با بهره‌گیری از متدولوژی مدل‌سازی ساختاری تفسیری (Interpretive Structural Modeling) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در قالب یک مدل ارائه شده است. در این مدل عناصر تفکر استراتژیک، در چهار سطح و بر اساس میزان وابستگی و همچنین قدرت پیش برندگی آنها در ارتباط با سایر عوامل، دسته‌بندی شده‌اند. عناصری که در سطح بالاتر قرار دارند دارای ماهیت پیرو بوده و عناصری که در سطوح پایین‌تر قرار دارند دارای قدرت پیش برندگی بیشتر هستند. مدل ارائه شده مبنایی جهت ارزیابی ظرفیت تفکر استراتژیک در سازمان‌های ایرانی فراهم نموده و همچنین از طریق سطح بندی عواملی می تواند در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در خصوص اولویت بندی اقدامات بهبود و آموزش‌های سازمانی می تواند بسیار راه‌گشا بوده و منجر به اثربخشی بیشتر سرمایه گذاری‌های ملموس و غیر ملموس سازمان‌ها گردد.}, keywords_fa = {سازمان‌های ایرانی,عناصر تفکر استراتژیک,متدولوژی مدل‌سازی ساختاری تفسیری}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_27449.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_27449_083ac58d8c1c4676877de3437cd92456.pdf} } @article { author = {ممدوحی, امیررضا and سیدهاشمی, محمدرضا}, title = {Barriers to Marketing Strategies Implementation: a Classification and Prioritization for Iran Khodro Company}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {}, abstract = {Any company or organization, whether large or small, needs marketing plan for the achievement of its marketing and corporate objectives, an output of which is marketing strategies. The correct implementation of marketing strategies is the final stage of the planning process and an assurance of its marketing success. Findings of marketing researches reveal that companies applying marketing strategies to achieve sustainable competitive advantage often encounter implementation problems at various levels of organizational hierarchy. The main purpose of this paper is to classify various barriers impeding effective implementation of marketing strategies and further to prioritize them for the case of Iran Khodro Company. First, a list of barriers is presented, based on the international literature which is then customized based on the opinions of the experts in the company, utilizing one sample t- tests and Friedman test. Findings show that managerial barriers rank highest among the eight categories. Structural, cultural, perceptual, strategic, operational, human power and resource barriers rank second to eight, respectively. This means that in Iran Khodro Company the shortage of resources is not a serious barrier to marketing strategies, but rather the other factors.}, keywords = {Classification,implementation barriers,marketing strategy,Prioritization}, title_fa = {موانع اجرای استراتژی‌های بازاریابی: ارائه‌ی یک طبقه‌بندی و رتبه‌بندی آن برای شرکت ایران خودرو}, abstract_fa = {یک شرکت یا سازمان، جهت تحقق اهداف کلان و اهداف بازاریابی خود نیاز به برنامه‌ریزی بازاریابی دارد که یکی از ستاده‌های مهم این فرآیند، تدوین استراتژی‌های بازاریابی است. اجرای درست استراتژی‌های بازاریابی، بخش نهایی و ضامن موفقیت شرکت در امر بازاریابی است. نتایج پژوهش‌های مختلف در زمینه مدیریت استراتژیک نشان می‌دهد شرکت‌هایی که از رویکرد استراتژی جهت رسیدن به یک مزیت رقابتی پایدار استفاده می‌کنند، اغلب در مرحله اجرای استراتژی در سطوح مختلف سازمانی با مشکل مواجه می‌شوند. هدف اصلی در این مقاله، ارائه‌ی یک طبقه‌بندی از موانعی است که در راستای اجرای موثر استراتژی‌های بازاریابی وجود دارد و رتبه‌بندی آن برای نمونه‌ی موردی شرکت ایران خودرو. ابتدا یک طبقه‌بندی از موانع برگرفته از ادبیات بین‌المللی برای این شرکت براساس نظرات خبرگان این شرکت بومی می‌شود و سپس با استفاده از آزمون‌های آماری تی تک‌نمونه‌ای و فریدمن طبقه‌بندی و رتبه‌بندی بررسی می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که در میان طبقه‌بندی هشت‌گانه، طبقه موانع مدیریتی دارای بالاترین اهمیت است. پس از آن، طبقه موانع ساختاری در رتبه دوم و طبقات موانع فرهنگی، ادراکی، استراتژیکی، عملیاتی، نیروی انسانی و منابع به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. یعنی در شرکت ایران خودرو، کمبود منابع یک مانع جهت اجرای استراتژی بازاریابی نبوده و از این نظر شرکت کمبود خاصی ندارد، بلکه سایر طبقات موانع اصلی را تشکیل می‌دهند.}, keywords_fa = {استراتژی بازاریابی,رتبه‌بندی,طبقه‌بندی,موانع اجرا}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_27450.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_27450_807e38f1a40d65134e6489c116ce3125.pdf} }