@article { author = {Amini, Mohammad Taghi and Khabbaz Bavil, Samad}, title = {The formulation of Strategy using the Method of Comprehensive Framework for Strategy Formulation Case study: Tabriz sahand khodro company}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {1}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {}, abstract = {Considering current situation and approaching one, Car-component manufacturers should choose an appropriate strategy so that this strategy can help them survive in competitive market of manufacturing. Sahand khodro company as a small car-component manufacturer, is located in industrial town of Shahid Rajaie in Tabriz. Comprehensive framework for strategy formulation is used to formulate Sahand khodro company's strategy. In initiating stage, Sahand khodro company's mission statement is determined and then at input stage, EFE matrix and IFE matrix are inserted. We have formulated SWOT matrix and IE matrix at matching stage based on acquired information through previous stages. At dicision-making stage various choices of strategies, that had been identified at matching stage, were evaluated using Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) by empirical methods and out of any subjectivity in opinion. The best strategy was chosen for the company that is: strategic coalition with competitors in order to achieve competitive advantages.}, keywords = {Comprehensive framework for strategy formulation,Mission statement,Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM),Strength-Weakness-Opportunity and Threat (SWOT) matrix}, title_fa = {تدوین استراتژی به روش چارچوب جامع تدوین استراتژی مطالعه موردی : شرکت سهند خودرو تبریز}, abstract_fa = {شرکت‌های قطعه سازی با توجه به شرایط محیطی و قابلیت‌های کنونی و آینده خود باید استراتژی مناسبی را انتخاب نمایند تا به بقا و رشد این شرکت‌ها در عرصه پر رقابت صنعت قطعه سازی کمک کند. شرکت سهند خودرو به عنوان یک شرکت کوچک سازنده قطعات خودرو، در شهرک صنعتی شهید رجایی تبریز واقع شده است. برای تدوین استراتژی این شرکت از چارچوب جامع تدوین استراتژی استفاده شده است. در مرحله شروع، بیانیه ماموریت شرکت سهند خودرو تعیین گردیده و سپس در مرحله ورودی ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی(IFE) آورده شده است. با توجه به اطلاعات بدست آمده در مراحل قبل در مرحله تطبیق و مقایسه، ماتریس سوات(SWOT) و ماتریس داخلی و خارجی (IE) را تشکیل داده ایم. در مرحله تصمیم گیری با استفاده از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی(QSPM)گزینه‌های مختلف استراتژی شناسایی شده در مرحله تطبیق و مقایسه، مورد ارزیابی و قضاوت قرار گرفته، و بهترین استراتژی برای شرکت سهند خودروکه عبارت است از: ائتلاف استراتژیک با شرکت‌های رقیب جهت دستیابی به مزایای رقابتی، انتخاب شده است.}, keywords_fa = {بیانیه ماموریت,چارچوب جامع تدوین استراتژی,ماتریس برنامه‌ریزی استراتژیک کمی,ماتریس سوات}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_20321.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_20321_7c58cc7633df71942e769a0a672fc6fa.pdf} } @article { author = {Iravany, Mohammad Javad}, title = {Global Finaicial Ciysis and Some Strategic Suggestions}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {1}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {}, abstract = {Rising global financial crisis and the necessities of facing its negative effects and taking advantage of opportunities rendered by crisis, should be noticed by economic authorities. In order to achieve above-mentioned purpose, this essay, in addition to present roots of financial crisis in the world economy, also will consider the crisis from theoric and economic aspects. Considering dimensions of the subject, opportunities which is available to country's economy caused by financial crisis has been explained and at the end in order to face threats and use opportunities key strategies has suggested.}, keywords = {Financial Crisis,Financial markets,Foreign Policy,Strategy}, title_fa = {بحران مالی جهانی و چند پیشنهاد راهبردی}, abstract_fa = {بروز بحران مالی جهانی و ضرورت مقابله با تبعات منفی و استفاده از فرصت‌های ناشی از آن ضرورتی است که متولیان اقتصادی به آن توجه دارند. برای دستیابی به‌این منظوراین مقاله ضمن اشاره به علل بروز بحران مالی در اقتصاد جهانی این بحران را از دو منظر تئوریک و اقتصادی مورد توجه قرار می‌دهد. با توجه به ابعاد موضوع فرصت‌های فرا روی اقتصاد کشور ناشی از بحران مالی بیان گردیده و در انتها راهبرد‌های کلیدی جهت مقابله با تهدید‌های پیش رو و بهره‌مندی بهینه از فرصت‌ها پیشنهاد گردیده است.}, keywords_fa = {بازارهای مالی,بحران مالی,راهبرد,سیاست خارجی}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_20322.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_20322_8a4914900d74d308bbd0434449dae726.pdf} } @article { author = {Pour Ezzat, Ali Asghar and Rezaeei, Parisa and Yazdani, Hamid Reza}, title = {Survey of Theory-building Barriers in Social Sciences Area}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {1}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {}, abstract = {Social Sciences with such topics as human behavior, groups and communities, and in general deal with human and social systems. These subjects are very dynamic and variable, and form in complex interactions network. According to this point, the aim of this article is to answer the question that despite the fact that there are universities wide efforts for training theory building method and problem solving" why has the way of theory building particularly in the field of social sciences been blocked?" For this purpose, three groups of professors' views, Management, Psychology and Political Science were evaluated and findings indicate that there are structural, functional, motivational, and cultural communities barriers in the process of theory building in the social sciences. This article also shows that lack of attention to the theory building natural processing with emphasis on identifying and focusing on solving the problem, despite the importance of structural barriers and cultural functions, is one of the main reasons of theory building recession in the area of Social Sciences.}, keywords = {Knowledge development barriers.,Knowledge production management,methodology,research motivation,Theory and problem solving}, title_fa = {بررسی موانع نظریه‌پردازی در قلمرو علوم اجتماعی}, abstract_fa = {علوم اجتماعی با موضوعاتی چون رفتار انسانها، گروه‌ها و جوامع، و به طور کلی سیستم‌‌های انسانی و اجتماعی سرو کار دارند؛ موضوعاتی که بسیار پویا و متغیر بوده، ودر شبکه‌ای از تعاملات پیچیده شکل می گیرند.این مقاله ضمن تامل بر این مهم، در صدد پاسخ به این سوال است که چرا با وجود تلاش‌های گسترده دانشگاه‌ها برای آموزش روش‌های نظریه‌پردازی و جدیت به حل مساله، سیر نظریه‌پردازی، به ویژه در حوزه علوم اجتماعی، با نوعی بن بست مواجه شده است. بدین منظور، دیدگاه‌های اساتید سه گروه مدیریت،روانشناسی و علوم سیاسی مورد بررسی قرار گرفت و یافته‌های پژوهش حاکی از وجود موانع ساختاری، کارکردی،انگیزشی،و فرهنگی جوامع علمی در فرایند نظریه‌پردازی در علوم اجتماعی دارند. همچنین ادعای اصلی پژوهش آن است که علی رغم اهمیت توجه به موانع ساختاری، کارکردی و فرهنگی، عدم توجه به فراگرد طبیعی نظریه‌پردازی در تاکید بر شناسایی مسئله و تمرکز بر حل آن، یکی از دلایل اصلی رکود سیر نظریه‌پردازی در قلمرو علوم انسانی است.}, keywords_fa = {انگیزه دانش‌پژوهی,روش‌شناسی,مدیریت تولید دانش,موانع توسعه دانش,‌نظریه و حل مساله}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_20323.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_20323_14a2dc10b1850f72d14ef18498357ed4.pdf} } @article { author = {Hosseini-Hashemzade, Davood}, title = {Examination of Influential Factors on Bank of Industry & Mine Customers' Satisfaction}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {1}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {}, abstract = {This essay proposes results of three investigations on satisfaction of Industry & Mine Bank's customers. This research rendered yearly and pursues following purposes: attainment to resolution for increasing customers' satisfaction, knowing of customers' attitudes on Bank employees, customers' Judgment on regularities of Bank, measuring customers' satisfaction, knowing of customers' status. Hypotheses of mentioned investigations related relation of above independent variables and customer's satisfaction. This research used longitudinal method and its technique of data gathering is questionnaire. Sample size was 675 customers at the first phase, 681 customers at the second phase, and 556 customers at the final phase. Achieved results from this research indicate: 1) The correlation between service quality and customers' satisfaction is at %44 level. 2) The correlation between customers' attitudes and customers' satisfaction is at %33 level. 3) The correlation between customers' judgment on regulities and customers' satisfaction is at %28 level.}, keywords = {Customers' Attitudes,Customers' Satisfaction,Customers' Status.,Service quality}, title_fa = {بررسی عوامل موثر بر رضایت‌مندی مشتریان ‌بانک صنعت و معدن*}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {پایگاه مشتری,رضایت مشتری,کیفیت خدمات,مقررات و ... بانک,نگرش به قوانین,نگرش به کارکنان بانک}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_20324.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_20324_28034de07a057b46351d7b25f5f96b55.pdf} } @article { author = {Ranjbarian, Bahram and Barari, Mojtaba}, title = {The Contribution of Relationship Marketing Underpinning to Customer Loyalty: A Comparison of a Private with a Government Owned Bank}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {1}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {}, abstract = {Competition intensity in market place and perceived importance of customer retention for organizations has inclined them to develop and maintain enduring relation with customers. According to marketing scholars, relationship marketing is the best strategy for doing so. In this article the contribution of relationship marketing underpinnings namely, commitment, trust, communication, and conflict handling to customer loyalty and their importance from customer viewpoint and success of bank in developing such relation have been studied. This is a descriptive survey study, which its research population was made up of 312 customers of different branches of a private and a government owned bank. The data gathering instrument was a self administered questionnaire. Data were analyzed by a multiple regression model. The results indicate that in the government bank, the four underpinning of relationship marketing have significant relation with customer loyalty but in the private bank there was no significant relation between customer loyalty and banks communication}, keywords = {Commitment,Communication,Conflict handling,Loyalty,Relationship marketing,trust}, title_fa = {تاثیر بنیان‌های بازاریابی رابطه‌مند بر وفاداری مشتریان: مقایسه بانک‌ دولتی و خصوصی}, abstract_fa = {شدت رقابت در بازارها و درک اهمیت حفظ مشتریان برای سازمان‌ها موجب شده آنها بتدریج به سمت ایجاد و حفظ روابط بلند مدت با مشتریان گام بردارند و طبق نظر محققان، بازاریابی رابطه مند مناسب ترین گزینه برای تحقق این امر می‌باشد. در این مقاله تاثیر بنیان‌های بازاریابی رابطه مند شامل تعهد، اعتماد، ارتباطات و مدیریت تعارض را بر وفاداری مشتریان، اهمیت این متغیرها از دید مشتریان و میزان توفیق بانک در زمینه ایجاد هر یک از این متغیرها، مورد بررسی قرار گرفته است. مقاله حاضر یک مطالعه توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق312 نفر از مشتریان یک بانک دولتی و یک بانک خصوصی در شهرستان اصفهان می‌باشد. ابزار گردآوری داده‌ها پرشسنامه بوده و داده‌ها با روش رگرسیون چندگانه مورد تجریه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که در بانک دولتی چهار بنیان بازاریابی رابطه مند تاثیر مثبت و معنا داری بر وفاداری مشتریان داشته است. در بانک خصوصی نیز به غیر از متغیر ارتباطات بقیه متغیرها تاثیر مثبت و معناداری بر وفاداری مشتریان داشته اند.}, keywords_fa = {ارتباطات,اعتماد,بازاریابی رابطه‌مند,تعهد,مدیریت تعارض,وفاداری}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_20325.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_20325_1854c940797dd10bfebc0adb73caeb09.pdf} } @article { author = {Sedghi, Abbas and Seyed Javadin, Seyed Reza and Motallebi, Davoud and Hosseini, Seyed Jaber and Yazdani, Hamid Reza}, title = {Comparison Customer Satisfaction Indices and Finding a Model for Measurement Taxpayer Satisfaction}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {1}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {}, abstract = {This study attempts to come up with a practical framework for evaluating the taxpayer satisfaction for taxation organization. In so doing, first, 22 essential factors in taxpayer satisfaction process; were found in the literature related to the Customer Satisfaction Indices, and then a questionnaire was constructed based on these factors. 140 experts in this field participated in the study and then the data was analyzed through the SPSS and LISREL software. The results, using factor analysis, revealed that five factors including Communication, Expectation, Rule, Culture and Human factors were important in assessing the level of the taxpayer satisfaction that is necessary for government to successful planning for tax income.}, keywords = {Customer Satisfaction,customer Satisfaction Index,Tax,Taxpayer}, title_fa = {بررسی مقایسه‌ای مدل‌های شاخص رضایت مشتری و ارا ئه مدلی برای سنجش رضایت مؤدیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور}, abstract_fa = {امروزه اندازه‌گیری و تعیین سطح رضایت مشتریان سازمان‌ها به یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران آنها بدل گشته است. دراین مقاله، محققین ضمن معرفی مدل‌های موجود در زمینه شاخص رضایت مشتری، به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری مؤدیان مالیاتی می‌باشند. در این راستا با مطالعه ادبیات رضایت مشتری و نیز با استفاده از روش تحلیل محتوا قانون مالیات‌های مستقیم ایران و آیین نامه‌های اجرایی آن، قانون برنامه توسعه کشور، تصویب نامه طرح تکریم ارباب رجوع وسایر منابع موجود مورد بررسی قرارگرفت وتعداد 22 فاکتور مؤثر بر رضایت مؤدیان شناسایی و سپس بر این مبنا پرسش نامه‌ای طراحی و دراختیارمتخصصین قرارداده شد. پس ازتحلیل عاملی اکتشافی داده‌‌ها، ‌نتایج تحقیق نشان دادکه پنج دسته ازعوامل جهت سنجش رضایت مؤدیان مالیاتی دخیل می‌باشند که شامل کارکنان، انتظارات، ارتباطات، قانون و فرهنگ می‌باشد و مدل استخراج شده نیز توسط تحلیل عاملی تأییدی، مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت، مدل بر مبنای پرسش نامه‌ای که دراختیار مؤدیان مالیاتی مستقر دراداره کل امور مالیاتی مؤدیان بزرگ قرارداده شد، مورد سنجش قرار گرفت.}, keywords_fa = {رضایتمندی مشتری,شاخص رضایت مشتری,مؤدیان,مالیات}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_20326.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_20326_0aba42293aac991527e7c173800cdc51.pdf} } @article { author = {Farhangi, Ali Akbar and Lotfi, Ali}, title = {Coincidence Survey of TPO1's Marketing Services with Exporter's Expectation}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {1}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {}, abstract = {Nowadays Export development approach is introduced as an accepted principle in my country's external commerce and managers attend trade facility. Since Top's mission is make policy, support, make needful infrastructure and facilities creation for businessmen, Top's marketing services have been survey in my research until exporter's expectations is identified completely. Marketing services in my research in four categories have been attended that encompass information, training, publication and promotion. First hypothesis is existence of meaningful difference between existent status and expectational status about marketing services was offered. All of secondary hypothesis about kinds of marketing services was offered. Questionnaire with simple chancy sampling was distributed between exporters companies in past three years. All of hypothesis by T student test supported. Also kinds of marketing for improvement solution offer have been referenced that according to gap are information, promotion, publication and training.}, keywords = {Information Services,Marketing services,Promotion service,Publication services,Training services}, title_fa = {بررسی تطابق خدمات بازاریابی سازمان توسعه تجارت ایران1 با انتظارات صادرکنندگان}, abstract_fa = {امروزه رویکرد توسعه صادرات به عنوان یک اصل پذیرفته شده در عرصه تجارت خارجی کشور ما شناخته شده و تسهیل تجارت در برنامه‌های توسعه و سیاستگذاری‌ها مورد توجه مسئولین قرار گرفته است. از آنجا که سیاستگذاری، حمایت و پشتیبانی، بسترسازی و ایجاد تسهیلات و زیرساخت‌های ضروری ماموریت‌های سازمان توسعه تجارت ایران معرفی شده است، در این تحقیق خدمات بازاریابی ارائه شده توسط سازمان مذکور در چند سال گذشته مورد بررسی قرارگرفته تا شناخت بهتری از انتظارات صادرکنندگان حاصل گردد. خدمات بازاریابی در این تحقیق در چهار دسته خدمات اطلاعاتی (اطلاعات تجاری)، خدمات آموزشی در زمینه بازاریابی و بازرگانی، خدمات تبلیغات تجاری و خدمات ترویجی مورد توجه قرار گرفت. فرضیه اول مبنی بر وجود تفاوت معنادار بین وضعیت موجود و مورد انتظار صادرکنندگان از انواع خدمات بازاریابی ارائه و انواع خدمات بازاریابی نیز در چهار فرضیه فرعی ارائه گردید. پرسشنامه بر طبق نمونه‌گیری تصادفی ساده در اختیار شرکت‌های دارای صادرات در چندسال گذشته قرار گرفت. بر طبق نتایج تحلیل آماری همگی فرضیات با استفاده از آزمون T استیودنت تایید شدند. همچنین اولویت‌بندی خدمات بازاریابی جهت ارائه راهکارهای بهبود بر اساس میزان شکاف عبارتند از: خدمات اطلاعاتی، خدمات ترویجی، خدمات تبلیغات تجاری و خدمات آموزشی در زمینه بازاریابی و بازرگانی.}, keywords_fa = {خدمات آموزشی,خدمات اطلاعاتی,خدمات بازاریابی,خدمات ترویجی و خدمات تبلیغات تجاری}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_20327.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_20327_e3e36d8aecd5fa81ca444b069b85e3b8.pdf} } @article { author = {Nikookar, Gholam Hosein and Divandari, Ali and Ebrahimi, Abdolhamid and Esfidani, Mohammad Rahim}, title = {Consumer Behavior Pattern and Internet Marketing Strategy: home appliances industry}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {1}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {}, abstract = {Iran home appliances producers are challenged by the many foreign competitors. These companies can employ Information and communication technology for improvement of the competitiveness. So in this paper, the identification of internet marketing strategies and the consumer behavior have been analyzed by grounded theory. The research shows that, internet marketing strategy (IMS) can be classified into three kind of different strategies: Transactional, interactive and intelligent. And the behavior of the Iranian home appliances could be descripting in three styles: Rational Shoppers, feeling Shoppers and Intelligent Shoppers.}, keywords = {Consumer behavior,Home appliances industry,Internet marketing strategy}, title_fa = {الگوی رفتار مصرف کننده و استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی: لوازم خانگی ایران}, abstract_fa = {با توجه به حضور جدی رقبای خارجی در بازار لوازم خانگی ایران و استفاده آنان از فناوری اطلاعات و ارتباطات در این بازار، موقعیت رقابتی شرکت‌های داخلی در شرایط نامطلوبی قرار دارد و لازم است با نگاهی علمی و دقیق، استراتژی‌ مناسب رقابت در بازارهای داخلی طراحی شود تا بنگاه‌ها بتوانند بر اساس آن از استراتژی‌های مناسبی استفاده نمایند. از این‌رو، در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش تئوری سازی داده بنیاد و با بررسی رفتار مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان لوازم خانگی ایران، الگوی رفتار مصرف‌کنندگان طراحی و تبیین شود. نتایج این مطالعه نشان می‌دهدکه مصرف‌کنندگان لوازم خانگی ایران دارای سه الگوی رفتاری عقلایی، احساسی و هوشمند هستند و به طبع آن بنگاه‌ها نیازمند استفاده از استراتژی‌های بازاریابی مبادله‌ای، تعاملی و هوشمند می‌باشند.}, keywords_fa = {استراتژی بازاریابی اینترنتی,بازار لوازم خانگی,رفتار مصرف‌کننده}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_20328.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_20328_5cc76b3fa3c4298f5a941a3215eb9f1c.pdf} }