@article { author = {Azvar, Hiva and Kazemi, Mehdi}, title = {Specification of corporate social responsibility effect on relationship quality and its outcomes (Case study: Kayson Construction & Engineering Services Company)}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {6}, number = {4}, pages = {665-685}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2014.50735}, abstract = {The current study aims to specify corporate social responsibility effect on relationship quality (organizational trust and job satisfaction) and its outcomes (organizational commitment and turnover intention). CSR was measured by four dimensions: economic, legal, ethical and philanthropic. This research is a descriptive- correlative one and is done as a survey. The statistical population is from Kayson Company. 7 running projects of the company were chosen. This company has 1662 employees. 315 persons were selected as sample. The sampling method was random and the members of sample are proportional to the number of employees in Kayson Company in each project. For the analysis of questionnaire data, SPSS and LISREL software packages were used. Statistical results are presented in statistical and descriptive analysis. The results of the research model by LISREL software show the reliability and validity of the proposed model. The findings of structural equation modeling showed that among four dimensions of social responsibility, only the economic model has a significant positive effect on organizational trust; moreover, ethical and philanthropic dimensions have shown to have an effect on job satisfaction. Also the effect of relationship quality on its outcomes is  significant among all the variables (except the effect of organizational trust on turnover intention).}, keywords = {Corporate social responsibility,Job satisfaction,organizational commitement,Organizational trust,Turnover intention}, title_fa = {شناسایی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر کیفیت روابط کارکنان و پیامدهای آن (مطالعۀ موردی: کارکنان شرکت خدمات مهندسی و ساخت کیسون)}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش شناسایی تأثیر مسئولیت اجتماعی بر کیفیت روابط کارکنان (اعتماد سازمانی و رضایت شغلی) و پیامدهای آن (تعهد سازمانی و قصد ترک شغل) است. مسئولیت اجتماعی شرکت با چهار بعد سنجیده شده است: اقتصادی، قانونی، اخلاقی و بشردوستانه. این پژوهش از نوع توصیفی– همبستگی است و به‌صورت پیمایشی انجام گرفته است. جامعة آماری 1662 نفر کارکنان شرکت کیسون است که در هفت پروژة درحال اجرای این شرکت مشغول به کارند. تعداد نمونه 315 نفر و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده با تعداد اعضای نمونه متناسب با تعداد کارکنان هر پروژه بوده است. برای تحلیل داده‌های پرسشنامه از دو نرم‌افزار SPSS و LISREL استفاده شده است. نتایج حاصل از برازش مدل پژوهش با نرم‌افزار LISREL، نشان‌دهندة روایی و پایایی سازه‌های مدل و برازش مناسب مدل پیشنهادی است. یافته‌های حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان دادند که از میان چهار بعد مسئولیت اجتماعی فقط بعد اقتصادی بر اعتماد سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد و فقط ابعاد اخلاقی و بشردوستانه بر رضایت شغلی دارای اثر مثبت و معناداری است. همچنین در بررسی تأثیر کیفیت روابط بر پیامدهای ناشی از آن هم ارتباط همة متغیرها (جز اثر اعتماد سازمانی بر قصد ترک شغل) دارای اثر معنادارند.}, keywords_fa = {اعتماد سازمانی,تعهد سازمانی,رضایت شغلی,قصد ترک شغل,مسئولیت اجتماعی شرکت}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_50735.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_50735_1b813523c68a439c2122160fdf7b4afc.pdf} } @article { author = {Esmaeilpour, Reza and Dostar, Mohammad and Soltani, Shima}, title = {The role of corporate social responsibility on consumer decision making in the food maturing market}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {6}, number = {4}, pages = {687-708}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2014.50737}, abstract = {Nowadays in growing and mature markets, one of the most efficient techniques is making diffrentiation. This distinction is achieved by developing the concept of corporate social responsibility (CSR) in products and services. Consequently, the aim of this study is to evaluate the impact of CSR on consumer decision making in the food maturing market. The companies in this market produce frozen, meat and dairy product. This research is an applied descriptive- survey study. The study populations are consumer's food products including dairy, meat and frozen products. Also the sample size was 199. Data was collected from the questionnaire and  survey and library methods were also used. For data analysis, tests were used to assess data normality and confirmatory factor and structural equation modeling in LISREL and SPSS. The results indicate that corporate social responsibility in the food maturing markets, both directly and through mediated promotion, has an impact on consumer decision making. However, direct effect of this agent is stronger than the indirect effect.}, keywords = {consumer decision making,Corporate social responsibility,mature market}, title_fa = {نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ها در تصمیم خرید مصرف کنندگان بازار در حال اشباع شرکت های موادغذایی}, abstract_fa = {از تکنیک‎های مؤثر در عصر حاضر و در بازارهای درحال اشباع، با توجه به اهداف بازاریابی ارزش‌محور، توسعة مفهوم مسئولیت‎ اجتماعی شرکت در کالبد محصولات و خدمات است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مسئولیت‎ اجتماعی شرکت بر نحوة تصمیم‎گیری مصرف‎کنندگان در بازار درحال اشباع شرکت‎های مواد غذایی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعة آماری، مصرف‎کنندگان محصولات مواد غذایی اعم از محصولات لبنی، گوشتی و انجمادی در استان گیلان است. حجم نمونه برابر با 199 نفر است. جهت گردآوری داده‌‌ها، از پرسشنامة استاندارد و روش‌های کتابخانه‌ای و میدانی استفاده شد. برای تحلیل داده‌‌ها از آزمون‌های سنجش نرمال‌بودن داده‌‌ها و تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری، در نرم‌افزارهای LISREL و SPSS استفاده شده است. نتایج بیانگر آن است که مسئولیت‎ اجتماعی شرکت در بازارهای درحال اشباع مواد غذایی، هم مستقیم و هم با میانجی‎گری عامل ترفیع، بر تصمیم‌گیری خرید مصرف‌کننده تأثیرگذار است.}, keywords_fa = {بازار اشباعشده,تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان,مسئولیت اجتماعی شرکت}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_50737.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_50737_2d632c4543ed8d1b743b886fc39fe925.pdf} } @article { author = {Eghbali, Akram and Nayebzade, Shahnaz and Dehghan Dehnavi, Hasan}, title = {The effect of brand community on brand characteristics}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {6}, number = {4}, pages = {709-730}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2014.51382}, abstract = {The current research aims to examine the effect of brand community on brand characteristics.The model of this research has been formed with using variables including brand community identification, brand community commitment, brand identification, brand attachment, brand commitment, perceived community, and brand similarity. This research is applied and correlational. Required data is collected by using questionnarires and survey methodology.The statistical population of this research is Club Bank Mellat in Yazd city and stratified sampling was used to select the samples; and 180 samples were collected. In this study, the confirmation of the relationship between variables and factors was done using the PLS confirmatory factor analysis technique. The variance of a technology-driven modeling and feasibility study of the theory and measures simultaneously and provides an offset variable is used. The variables, examined by Soble test, have been assumed to play the role of mediator. Results show that there is a significant relationship between brand community identification and brand identification. Also, brand community identification influences brand community commitment positively. According to research findings, brand attachment mediates brand community commitment's positive influence on brand commitment. Brand attachment mediates brand identification's positive influence on brand commitment.}, keywords = {Brand Attachment,Brand commitment,brand community commitment,brand community identification,brand identification}, title_fa = {بررسی تأثیر جامعۀ برند در ویژگی های برند}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر جامعة برند در ویژگی‌های برند است. مدل این پژوهش با استفاده از متغیرهای شناسایی و تعیین هویت جامعة برند، تعهد به جامعة برند، شناسایی و تعیین هویت برند، تعهد به برند، دلبستگی به برند و شباهت جامعه- برند شکل گرفته است. روش‌شناسی این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و برحسب روش‌ پژوهشی همبستگی است که با به‌کارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی، داده‌های مورد نیاز، به روش تصادفی ساده، از بین 180عضو باشگاه مشتریان شعب بانک ملت شهرستان یزد جمع‌آوری شده است. برای بررسی تأیید روابط بین متغیرها و عوامل از تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک PLS- که فن مدل‌سازی مسیر واریانس محور است و امکان بررسی نظریه و سنجه‌ها را به‌طور همزمان و بررسی متغیر تعدیلگر فراهم می‌سازد- استفاده شده و همچنین با استفاده از آزمون سبل فرض نقش میانجی متغیرها بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که شناسایی و تعیین هویت جامعة برند با شناسایی و تعیین هویت برند رابطة معناداری دارد و همچنین در تعهد به جامعة برند تأثیر مستقیم داشته و ارتباط بین شناسایی و تعیین هویت برند و تعهد به برند نیز مورد تأیید است. طبق یافته‌های پژوهش، تعهد به جامعة برند و شناسایی و تعیین هویت برند، هردو از طریق دلبستگی به برند بر تعهد به برند اثر می‌گذارند.}, keywords_fa = {تعهد به برند,تعهد به جامعة برند,دلبستگی به برند,شناسایی و تعیین هویت برند,شناسایی و تعیین هویت جامعة برند}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_51382.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_51382_6aa424c6097f2d93596eda1991e784bf.pdf} } @article { author = {Haghighinasab, Manijeh and Yazdani, Hamid Reza and Karimi, Ensieh}, title = {Examining the effective factors on and consequences of satisfaction of inbound tourists and assessing their satisfaction of tourism services in Isfahan}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {6}, number = {4}, pages = {731-753}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2014.52107}, abstract = {In recent years, with the growth of tourism industry, the importance of tourist satisfaction assessment has been noticed as a tool for developing competitive advantage. Because those tourists who have visited the destination are the most reliable source of information for potential tourists, satisfied tourists may have a positive word of mouth recommendation. The cuurent study aimed to examine antecedents and consequences of tourist satisfaction in six tourism-related service sectors in Isfahan and calculate the overall satisfaction with the destination. The data required for this paper was collected using a questionnaire that was distributed among a randome sample of inbound tourists travelling to Isfahan between September and December 2012. Structural equation modeling was employed to investigate the relationships amongst the constructs. The findings show the positive effect of perceived performance and assessed value on tourist satisfaction. On the other side, tourist satisfaction has a negative effect on complaint intention and has a positive effect on loyalty. Also the positive relationship between expectation and perceived performance and between perceived performance and assessed value are confirmed. Across the six tourism-related sectors, attractions had the highest rank in tourist satisfaction, followed by transportation, hotels, restaurants, retail shops and immigration. Also the overall destination satisfaction for Isfahan is 82.50.}, keywords = {assessed value,complaint intention,inbound tourist,Loyalty,perceived performance,tourist satisfaction}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران خارجی و نتایج آن و سنجش رضایت آنان از خدمات گردشگری در شهر اصفهان}, abstract_fa = {: با رشد صنعت گردشگری، اهمیت سنجش رضایت گردشگران، به‌مثابة ابزاری برای رشد و ایجاد مزیت رقابتی، مورد توجه قرار گرفته است. گردشگران سفرکرده، قابل اعتمادترین منبع اطلاعاتی برای گردشگران بالقوه‌اند و می‌توانند زبان گویای مقصد در وطن خود باشند. هدف این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران و نتایج آن در شش بخش خدمات گردشگری شهر اصفهان و محاسبة رضایت کلی از مقصد است. پژوهش حاضر، مطالعه‌ای توصیفی است که به روش پیمایشی اجرا شده است. ابزار پرسشنامه و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده برای جمع‌آوری داده‌ها از گردشگران خارجی سفرکرده به اصفهان در فاصلة شهریور تا آبان 91 استفاده شده است. روایی پرسشنامة مذکور، با بهره‌گیری از روش روایی محتوا و تحلیل عاملی تأییدی و پایایی پرسشنامه نیز با آلفای کرونباخ تأیید شد. مدل‌سازی معادلات ساختاری برای به‌دست‌آوردن ارتباطات بین سازه‌ها به‌کارگرفته شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که عملکرد ادراک‌شده و ارزش ارزیابی‌شده بر رضایت گردشگران تأثیر مثبت دارد. از طرف دیگر، رضایت گردشگران تأثیر منفی بر قصد اعتراض و تأثیر مثبت بر وفاداری آنان دارد. همچنین تأثیر مثبت انتظارات در عملکرد ادراک‌شده و عملکرد ادراک‌شده بر ارزش ارزیابی‌شده تأیید شد. در بین شش بخش خدمات گردشگری، رستوران‌ها، بیشترین وزن را در شکل‌گیری رضایت تجمعی از خدمات داشت و پس از آن، هتل‌ها و حمل‌ونقل در رده‌های بعدی قرار گرفتند. از نظر نمرة رضایت، جاذبه‌ها رتبة اول را به خود اختصاص داد و سپس، بخش‌های حمل‌ونقل، هتل‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و مهاجرت قرار گرفتند. رضایت کلی از مقصد نیز 5/82 درصد به‌دست‌ آمد.}, keywords_fa = {ارزش ارزیابی‌شده,رضایت,عملکرد ادراک‌شده,قصد اعتراض,گردشگران خارجی,وفاداری}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_52107.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_52107_e1350503c77e3562d3d44d75a8baf7c3.pdf} } @article { author = {Hamidizadeh, Mohammad Reza and Balaghi Inalu, Mohammad Hossein and Ataei, Mahdi}, title = {Investigation of the effective factors on brand equity enhancing with an emphasis on promotion and corporate image}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {6}, number = {4}, pages = {755-772}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2014.50728}, abstract = {The current study aims to investigate the effective factors on brand equity with an enphasis on monetary and non-monetary promotion and corporate image among students of Shahid Beheshti University. Evaluation of variables was conducted by means of questionnaire. After determining reliability and validity, the questionnaire was distributed among the samples  including 344 students of Shahid Beheshti University. The method of research is survey– correlation and is based on structural equation. This study showed that advertisement and promotions effecte brand equity. Nevertheless, advertisement has positive effect, but the effect of promotions was mixed. Monetary promotions had a positive effect on brand equity; non-monetary promotion, however, had a negative effect.}, keywords = {brand equity,Corporate Image,handy phone,monetary promotion,non-monetary promotion}, title_fa = {بررسی عوامل موثر بر ارتقای ارزش ویژۀ برند با تأکید بر ترفیع و تصویر شرکت (مطالعۀ موردی: اپراتور های تلفن همراه)}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر ارزش ویژة برند با تأکید بر مشوق‌های پولی و غیر پولی و همچنین، تصویر شرکت در بین دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی است. سنجش متغیرهای تحقیق با استفاده از پرسشنامه صورت پذیرفت. پس از اطمینان از پایایی و روایی، پرسشنامه در  میان نمونه‌ای متشکل از 344 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی توزیع شد. روش تحقیق توصیفی و از شاخة همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری است. این پژوهش نشان داد که تبلیغات و مشوق‌ها بر ارزش ویژة برند تأثیرگذار است. اثر تبلیغات مثبت ولی اثر مشوق‌ها بر ارزش ویژة برند متفاوت بوده است. اثر مشوق‌های پولی بر ارزش ویژه منفی ولی اثر مشوق‌های غیر پولی بر ارزش ویژة برند مثبت بوده است.}, keywords_fa = {ارزش ویژة برند,ترفیع پولی,ترفیع غیر پولی,تصویر شرکت,تلفن همراه}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_50728.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_50728_2a2d38c16a41dd11a9d1dd52c77b530e.pdf} } @article { author = {Khanlari, Amir and Sabze Ali, Rezvan}, title = {Examination of the relationship between organizational learning and financial performance mediated by innovation process in the industrial companies in Golpayegan}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {6}, number = {4}, pages = {773-790}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2014.53816}, abstract = {Although organizational learning is often known as a goal, in the view of many stakeholders, the final aim of many organizations is optimization of financial results such as productivity, and  innovation is among various factors which optimizes the organizations financial performance, however, as firms seek financial performance improvement, higher profit and minimum cost, it is necessary to understand how organization learning and innovation are effective on the organization financial performance. With respect to the research analytical model, the main aims of the present research are: examination of the effect of organization learning on firm's financial performance mediated by innovation process, and investigation of the interrelation between organizational learning and innovation, and between innovation and financial performance. The search has been conducted on industrial and manufacturing estates located in Golpaygan city, and performing some analyses using LISREL software, the proposed hypothesizes were accepted.}, keywords = {Creativity,Innovation,organizational learnin,performance measurement,pregant organizations}, title_fa = {بررسی رابطة یادگیری سازمانی و عملکرد مالی از طریق فرایند نوآوری در شرکت‌های صنعتی گلپایگان}, abstract_fa = {اگرچه یادگیری سازمانی اغلب هدف قلمداد می‌شود، از دید بسیاری از سهامداران، هدف نهایی بسیاری از سازمان‌ها، بهینه‌سازی نتایج مالی مانند بهره‌وری و سوددهی است. به‌کارگیری یادگیری سازمانی و نوآوری از جمله عواملی‌اند که باعث بهبود عملکرد مالی سازمان می‌شوند؛ درحالی‌که شرکت‌ها به‌دنبال بهبود عملکرد مالی، افزایش سود و کاهش هزینه‌های خود هستند، باید به تأثیر یادگیری سازمانی و نوآوری بر عملکرد مالی سازمان‌ها توجه کرد. اهداف اصلی این پژوهش عبارتند از بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد مالی شرکت‌ها از طریق فرایند نوآوری و بررسی تأثیر یادگیری سازمانی با نوآوری و نوآوری با عملکرد مالی. داده‌های آماری با استفاده از توزیع 137 پرسشنامه در بین مدیران و کارشناسان ارشد شرکت‌های صنعتی شهرستان گلپایگان و جمع‌آوری 120 عدد از آنها تهیه شد. پس از تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار LISREL، هر سه فرضیة مطرح‌شده در پژوهش پذیرفته شد.}, keywords_fa = {ارزیابی عملکرد,خلاقیت,سازمان‌های نوآور,نوآوری,یادگیری سازمانی}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_53816.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_53816_eaee58543c2456121d807323f185dd1f.pdf} } @article { author = {Shojaie, Mohammadreza and Mohtaram, Rahim and Ataherian, Samaneh}, title = {The effect of enterprise interior items on export performance (Case study: Exporting pistachio companies in Tehran)}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {6}, number = {4}, pages = {791-807}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2014.50726}, abstract = {The companies need to identify the factors affecting their export performance to survive and succeed in export activities. Identifying the interior items, as they are controlled by the companies, are very important for export promotion. To evaluate the impact of these factors on the export performance of companies, an applied and descriptive research (correlation - regression analysis) has been done for exporting pistachio companies in Tehran. According to the conceptual model, which is presented by combining the models in this case, questionnaires were used to collect field data from 135 companies engaged in exporting pistachio in Tehran. Regarding the limited and determined society size, formula for finite population sampling is used to calculate the sample size. The sample size in this study is 135 exporting pistachio companies in Tehran. The analysis of data shows that interior factors such as property management and access to resources have a significant positive impact on export performance. All but two of the eleven sub-hypotheses have been confirmed. Based on these results, recommendations are provided for improving  export performance of exporting pistachio companies in Tehran.}, keywords = {access to internal resources,Export performance,features of management,pistachios crop}, title_fa = {تأثیر عوامل داخلی شرکت بر عملکرد صادراتی (مطالعۀ موردی: شرکت‌های صادرکنندة پسته در تهران)}, abstract_fa = {شرکت‌ها برای بقا و موفقیت در فعالیت‌های صادراتی به شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی خود نیازمندند. شناسایی عوامل داخلی، به‌ این سبب که تحت کنترل شرکت‌ها هستند، از نظر اقدام به توسعة صادرات، بسیار بااهمیت است. به‌منظور بررسی تأثیر این عوامل بر عملکرد صادراتی شرکت‌ها، پژوهشی کاربردی و توصیفی (همبستگی- تحلیل رگرسیون) در محدودة شرکت‌های صادرکنندة پسته در تهران، انجام شده است. به این منظور، با توجه به مدل مفهومی پژوهش، که از تلفیق مجموعه ‌مدل‌های موجود در این زمینه ارائه شده است، اقدام به گردآوری داده‌های میدانی از 135 شرکت فعال در زمینة صادرات محصول پسته در تهران با استفاده از پرسشنامه شده است. با توجه به اینکه حجم جامعة آماری محدود و مشخص است، برای محاسبة تعداد نمونه از فرمول نمونه برای جامعة محدود، استفاده شد، که با توجه به محاسبة صورت‌گرفته، حجم نمونة آماری در این پژوهش برابر با 135 شرکت صادرکنندة پسته در تهران است. نتایج تحلیل این داده‌ها نشان می‌دهد که عوامل داخلی شرکت، مثل ویژگی‌های مدیریتی و دسترسی به منابع داخلی، بر عملکرد صادراتی تأثیر مثبت و معنادار دارد و از بین یازده فرضیة فرعی، همة فرضیه‌ها جز دو فرضیه، تأیید شد. بر اساس این نتایج، پیشنهادهایی برای بهبود عملکرد صادراتی شرکت‌های صادرکنندة پسته در تهران ارائه شده است.}, keywords_fa = {دسترسی به منابع داخلی,عملکرد صادراتی,محصول کشاورزی پسته,ویژگی‌های مدیریت}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_50726.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_50726_c1bc4106b18b14abd18f716b0972aff2.pdf} } @article { author = {Safari, Ali and Gharebashlooni, Razieh}, title = {The effect of entrepreneurial marketing on marketing performance through innovation (Case study: companies active in industrial automation, communications, computer and digital equipment)}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {6}, number = {4}, pages = {809-826}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2014.50744}, abstract = {The current paper aims to investigate the effect of entrepreneurial marketing on innovation considering the moderating effect of two-factor learning orientation and organizational structure. Then, the relationship between innovation and the marketing performance was assessed. In this research, sales and marketing managers of 42 sample companies were selected from three industries including: industrial automation, telecommunications and communications, computer and digital equipment. For collecting data, questionnaire was used with acceptable reliability and validity. 250 questionnaires were distributed among the 42 companies in three industries. 195 questionnaires were returned and analyzed. To test the hypotheses, SPSS19 software was used. The research results revealed that entrepreneurial marketing is positively related with innovation in the three industries, and innovation is related with marketing performance in the three industries. Also the results of this study revealed that learning orientation and organizational structure have moderating effect on the relationship between entrepreneurial marketing and innovation in the three industries.}, keywords = {Entrepreneurial Marketing,Innovation,marketing performance}, title_fa = {بررسی رابطة بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد بازاریابی از طریق نوآوری ( مطالعة موردی: شرکتهای فعال در سه صنعت اتوماسیون صنعتی، مخابرات و ارتباطات، رایانه و تجهیزات دیجیتال)}, abstract_fa = {این پژوهش تأثیر بازاریابی کارآفرینانه را در نوآوری، با درنظرگرفتن اثر تعدیلگری دو عامل گرایش به یادگیری و ساختار سازمانی، بررسی می‌کند و رابطة بین نوآوری و عملکرد بازاریابی را در قالب الگوی مورد نظر پژوهش می‌سنجد. جامعة آماری این پژوهش، مدیران و کارکنان بازاریابی و فروش 42 شرکت فعال در سه صنعت اتوماسیون صنعتی، مخابرات و ارتباطات، رایانه و تجهیزات دیجیتال است. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامة محقق‌ساخته با پایایی و روایی مقبول است که به تعداد 250 عدد در بین مدیران و کارکنان بازاریابی و فروش 42 شرکت فعال در سه صنعت مورد نظر توزیع شد که تعداد 195 پرسشنامه بازگشت و تحلیل شد. نتایج حاصل از بررسی الگوی مورد نظر نشان داد بازاریابی کارآفرینانه در نوآوری، و نوآوری بر عملکرد بازاریابی هر سه صنعت تأثیر دارد و همچنین، گرایش به یادگیری و ساختار سازمانی دارای اثر تعدیلگری در رابطة بین بازاریابی کارآفرینانه و نوآوری است.}, keywords_fa = {بازاریابی کارآفرینانه,عملکرد بازاریابی,نوآوری}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_50744.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_50744_c1c0df69d719c1adf6bab99ca4554b24.pdf} } @article { author = {Abbasi, Ebrahim and Rajabi Myandareh, Ali Akbar}, title = {A survey of E-loyalty effective factors and barriers to E-banking services in private banks customers in Golestan province}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {6}, number = {4}, pages = {827-844}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2014.50749}, abstract = {The current study aims to identify the effective factors and barriers to loyalty in electronic banking services in the private banks customers. For this purpose, a survey was done with a questionnaire sampling from 420 customers of private banks in Golestan province, who have used electronic banking services in 2011. The results indicated that seven factors including preference, customer satisfaction, mental image, service quality, trust, switching costs, service attributes, and perceived service value affect the establishment of customers e-loyalty. In addition, four barriers inclduing preference, technicality, security and privacy, financial, economic, cultural and social barriers have had deterrence role in customer's loyalty in electronic banking services.}, keywords = {electronic banking services,E-loyalty effective factors and barriers,Golestan province,private banks}, title_fa = {بررسی عوامل موثر و موانع وفاداری الکترونیکی به خدمات بانکداری الکترونیکی در مشتریان بانک های خصوصی در استان گلستان}, abstract_fa = {هدف از این مطالعه، شناخت عوامل مؤثر و موانع وفاداری الکترونیکی به خدمات بانکداری الکترونیکی به مشتریان بانک‌های خصوصی است. به‌این‌منظور، دیدگاه 420 مشتری از شش  بانک خصوصی استان گلستان در سال 1390- که از خدمات بانکداری الکترونیکی استفاده کرده‌اند- از طریق پرسشنامه جمع‌آوری شد. نتایج پژوهش، به روش تحلیل عاملی تأییدی، نشان داد که هفت عامل به ‌ترتیب اولویت، رضایت مشتری، تصویر ذهنی، کیفیت خدمات، اعتماد، هزینة تعویض، ویژگی خدمت دریافتی و ارزش خدمات دریافتی در ایجاد وفاداری الکترونیکی مشتریان مؤثر بوده است. به‌علاوه چهار مانع به ترتیب اولویت، فنی، امنیتی و حریم خصوصی، مالی- اقتصادی و فرهنگی- اجتماعی در وفاداری مشتریان به خدمات بانکداری الکترونیکی نقش بازدارندگی داشته‌اند.}, keywords_fa = {استان گلستان,بانک‌های خصوصی,خدمات بانکداری الکترونیکی,عوامل مؤثر و موانع وفاداری الکترونیکی}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_50749.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_50749_de471619f5a825e506baf240e54c5bfe.pdf} } @article { author = {Ghafari, Mohammad and Ranjbarian, Bahram and Fathi, Saeed}, title = {Developing a model for explaining tourism destination brand equity (Case study: Isfahan City)}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {6}, number = {4}, pages = {845-866}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2014.51778}, abstract = {The purpose of this study is to develop a brand equity model for Isfahan as a tourism destination. The statistical population of this study consists of the inbound tourists who have traveled to Isfahan in November 2013. A sample of 200 tourists has been selected from this population. A self-administrated questionnaire has been used for collecting the research data. In order to analyze the research data and test the hypotheses, both descriptive and inferential statistics have been used. The results reveal that the tourism destination brand awareness significantly influences the perceived value, tourist satisfaction, tourism destination brand image, and tourist loyalty. The results also indicated that the perceived value significantly influences tourism destination image, tourist satisfaction and loyalty. The findings also showed that tourist satisfaction significantly influences tourism destination brand image and do not significantly influences tourist loyalty. Finally, the results revealed that tourism destination brand image significantly influences tourist loyalty.}, keywords = {brand equity,tourism destination brand equity,tourism destination loyalty}, title_fa = {ارائة مدلی جهت تبیین ارزش ویژۀ برند مقاصد گردشگری (مطالعۀ موردی: شهر اصفهان)}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر ارائة مدلی برای تبیین ارزش ویژة برند مقصد گردشگری اصفهان است. جامعة آماری پژوهش گردشگران خارجی است که در آبان‌ماه 1392 به شهر اصفهان سفر کرده‌اند. از این جامعة نامحدود، نمونه‌ای به حجم 200 نفر انتخاب شد. برای گردآوری داده‌های پژوهش، پرسشنامة محقق‌ساخته‌ای طراحی شد. سپس برای بررسی داده‌های پژوهش و آزمون فرضیه‌ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد آگاهی از برند مقصد گردشگری ارزش ادراک‌شده، رضایت گردشگر، تصویر ذهنی مقصد و وفاداری به مقصد گردشگری را به‌طور معنی‌داری تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین ارزش ادراک‌شده از مقصد گردشگری تأثیر معنی‌داری بر تصویر ذهنی مقصد گردشگری، وفاداری به مقصد گردشگری و رضایت گردشگر دارد. به‌علاوه، رضایت گردشگر تأثیر معنی‌داری بر تصویر ذهنی مقصد گردشگری و وفاداری به مقصد گردشگری دارد. در نهایت تصویر ذهنی مقصد گردشگری، وفاداری به مقصد گردشگری را به‌طور معنی‌داری تحت تأثیر قرار می‌دهد.}, keywords_fa = {ارزش ویژة برند,ارزش ویژة برند مقصد گردشگری,وفاداری به مقصد گردشگری}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_51778.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_51778_8a97f215fc127e3d4ce19406440664d6.pdf} } @article { author = {Kiemasi, Masoud and Shirkavand, Saied and Golrokh, Ali}, title = {Identification and classification of the critical success factors (CSFs) of Bancassurance Implementation in Iran}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {6}, number = {4}, pages = {867-887}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2014.50738}, abstract = {Due to the created change in the approach to financial services and the idea of providing a united financial service, Bancassurance is a concept that is attracting growing attention from both the insurance and banking industry, to be able to creat synergy to be responsive to the business environment and competition in this field. Planning and strategic management are considered to be the major requirements in this area, therefore, for successful implementation of this concept, understanding the critical success factors of bancassurance  as one of the steps for planning and strategic management, is essential. The present study is a survey-descriptive research that aims to identify CSF of Bancassurance. The theoretical framework for this study is based on extracted factors from the literature; using a questionnaire, the critical factors were first investigated through exploratory factor analysis; then, they were classified. The results showed that the key success factors of implementation of Bancassurance can be divided into 5 categories.}, keywords = {Bancassurance,critical suscess factor,Exploratory Factor Analysis}, title_fa = {شناسایی عوامل موفقیت بانک بیمه در ایران}, abstract_fa = {با تغییر رویکرد موجود به خدمات مالی و پدیدآمدن تفکر ارائة کلیة خدمات مالی به‌صورت یکپارچه، «بانک‌‌بیمه» مفهومی است که بیش ‌از ‌پیش مورد توجه هردو صنعت بیمه و بانکداری قرار گرفت تا آنها بتوانند به واسطة ایجاد هم‌افزایی، پاسخگوی فضای کسب‌و‌کار رقابتی در این حوزه باشند. برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی در این فضا از الزامات به‌شمار می‌آید؛ به‌همین سبب، برای موفقیت در پیاده‌سازی این مفهوم، آشنایی با عوامل کلیدی موفقیت بانک‌‌بیمه یکی از گام‌های ضروری برای برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی است. پژوهش پیش رو از نوع توصیفی- پیمایشی است و هدف اصلی‌اش شناسایی عوامل کلیدی موفقیت پیاده‌سازی بانک‌بیمه است. چارچوب نظری این پژوهش، برمبنای عوامل استخراج‌شده از پیشینة پژوهش است که در ابتدا و با استفاده از پرسشنامه، ضروری‌بودن این عوامل بررسی شد و سپس عوامل ضروری از طریق تحلیل عاملی اکتشافی دسته‌بندی شدند. نتایج بررسی‌ها نشان داد که عوامل کلیدی موفقیت پیاده‌سازی بانک‌‌بیمه را می‌توان در پنج دستة کلی قرار داد.}, keywords_fa = {بانک‌بیمه,تحلیل عاملی اکتشافی,عوامل کلیدی موفقیت}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_50738.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_50738_530a3dd4850ff2de9513b6c86ece6d70.pdf} } @article { author = {Mahmodi Meimand, Mohammad and Khabbaz Bavil, Samad and Forughinia, Khorshid}, title = {Export development management; identification and leveling up of the export incentives (Case study: Auto Part Manufacturing Industry)}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {6}, number = {4}, pages = {889-910}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2014.50727}, abstract = {Iranian governments have tried to increase the non-oil export by providing export incentives in various forms and shapes. Because of Iran’s potential in the export of auto parts, this study identified the impact of export incentives in the automotive industry and determined the levels and their relationships in the form of an interpretative structural model. The statistical population of this research includes senior managers of auto-part companies in Tabriz city that are active in the export of auto parts. Research findings include an integrated model of export incentives in the automotive part industry with unilateral or bilateral ties. This integrated model is obtained by examining the relationships and levels of export affecting incentives of the automotive industry. This model helps administrators and decision-makers in the field of trade and export to have a comprehensive view on the complex relationships between effective incentives affecting the areas of auto parts export. It also enables managers and decision makers to have proper orientation and to identify priorities in their policy.}, keywords = {auto part,export incentives,interpretive structure modeling,leveling up,Non-oil export}, title_fa = {مدیریت توسعة صادرات؛ شناسایی و سطح‌بندی محرک‌های صادراتی (مطالعه موردی: صنعت ساخت قطعات خودرو)}, abstract_fa = {دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران در راستای مدیریت توسعة صادرات، می‌کوشند با ارائه محرک‌های صادراتی در قالب‌ها و شکل‌های مختلف و متنوع، زمینه‌های افزایش صادرات غیر نفتی را فراهم آورند.به‌سبب توان بالقوة مناسب ایران در امر صادرات قطعات خودرو، پژوهش حاضر، ضمن شناسایی محرک‌های صادراتی تأثیرگذار در صنعت قطعات خودرو، اقدام به سطح‌بندی و تعیین روابط آنها در قالب مدلی ساختاری- تفسیری (ISM) کرده است. جامعة آماری این پژوهش شامل مدیران ارشد شرکت‌های صادرکنندة قطعات خودرو در سطح شهرستان تبریز است. نتیجة نهایی و اصلی پژوهش دربرگیرندة مدل یکپارچة محرک‌های صادراتی در صنعت قطعات خودرو در یک سلسله‌مراتب با روابط یک‌طرفه یا دوطرفه است. این مدل یکپارچه از بررسی و تحلیل روابط و سطح‌بندی محرک‌های تأثیرگذار در صادرات قطعات خودرو به‌دست آمده است و به مدیران و تصمیم‌گیران حوزة تجارت و صادرات کشور کمک می‌کند تا دیدی جامع از ارتباطات پیچیدة بین محرک‌های اثرگذار بر حوزة صادرات قطعات خودرو دارا باشند و در سیاست‌گذاری‌های خود اولویت‌ها را شناسایی کنند و نظم و جهت‌گیری مناسبی داشته باشند.}, keywords_fa = {سطح‌بندی,صادرات غیر نفتی,قطعات خودرو,محرک‌های صادراتی,مدل‌سازی ساختاری تفسیری}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_50727.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_50727_27d6e9b2bfb5fc365bc627e97489a090.pdf} }