@article { author = {}, title = {first Page}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {8}, number = {3}, pages = {1-4}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2016.60634}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صفحه آغازین}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60634.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60634_d5877308d39e87efa861041c984e1966.pdf} } @article { author = {Ebrahimi, Abolghasem and Alavialavimoslem, Sayyed Moslem and Pourmourdinii, Elahe}, title = {Investigating the effect of perceived social responsibility on brand reputation, brand identification and purchase intention (case of study: golestan company at Shiraz)}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {8}, number = {3}, pages = {479-502}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2016.60624}, abstract = {Current study has investigated the effects of perceived social responsibility on brand reputation, brand identification and purchase intention. This applied research falls into the category of descriptive / survey ones. All Golestan brand customers in Shiraz city are considered as statistical population. Among the population, using non-probability sampling method, 384 individuals selected. Validity of Questionnaire confirmed using two approaches including face and content approaches. Questionnaire reliability also tested with Cronbach's alpha (78%) and split half (70%) approaches. Results show that perceived social responsibility could effect on brand reputation and brand identification. On the other hand, the relationship between perceived social responsibility and intention to buy the brand is possible only through brand identification. Another finding revealed that price could moderate the relationship between brand identification and purchase intention.}, keywords = {perceived social responsibility,Brand Reputation,brand identification,Purchase intention}, title_fa = {بررسی اثر مسئولیت‎پذیری اجتماعی ادراکی بر شهرت، هویت‌یابی مشتری و قصد خرید برند (مطالعۀ موردی: شرکت گلستان)}, abstract_fa = {هدف این تحقیق بررسی اثر مسئولیت­پذیری اجتماعی درک‎شده بر شهرت برند، هویت­یابی مشتری از برند و قصد خرید برند است. این پژوهش کاربردی از نظر روش گردآوری ماهیت توصیفی ـ پیمایشی دارد. جامعۀ آماری آن شامل کلیۀ مشتریان شرکت گلستان در شهر شیراز است که از این جامعه به روش نمونه­گیری غیرتصادفی، 384 نفر انتخاب شدند. داده‎های این پژوهش از طریق ابزار پرسشنامه جمع‎آوری شده است. روایی پرسشنامه به روش محتوایی ظاهری/ محتوایی و روایی سازه و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ (78 درصد) و روش دو نیم‎کردن (70 درصد) به تأیید رسیده است. یافته­ها نشان می‎دهد مسئولیت‎پذیری اجتماعی درک‎شده بر شهرت برند و هویت­یابی مشتری از برند تأثیر می‎گذارد. از سوی دیگر، ارتباط میان مسئولیت­پذیری اجتماعی درک‎شده و قصد خرید برند تنها از طریق هویت­یابی مشتری از برند امکان­پذیر است. یافتۀ دیگر اینکه مؤلفۀ قیمت در رابطۀ میان هویت­یابی مشتری از برند و قصد خرید برند، نقش تعدیل‎گری دارد.}, keywords_fa = {مسئولیت‌پذیری اجتماعی ادراکی,شهرت برند,هویت‌یابی مشتری از برند,قصد خرید}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60624.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60624_7fe66c70abaf3d97255e63c2294b2015.pdf} } @article { author = {ebrahimy, hamid and Aali, Samad}, title = {Effects of relationship quality on Customer behavioral responses at different stages of the customer relationship life cycle: case study of Tabriz Kheshavarzy Bank}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {8}, number = {3}, pages = {503-528}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2016.60625}, abstract = {The current Paper seeks to study the effects of Relationship quality on customer’s behavioral responses at different stages of the relationship life cycle in Iran's Banking industry. In this respect Agriculture bank of Iran was selected as the target population of the suggested theoretical model of this experiment and 417customers of the bank have participated as the statistical samples to achieve the goals of this paper. Samples were selected using simple random sampling and Research hypotheses were tested through structural equation modeling and AMOS software. Findings of the research showed that the quality of bank-customer relationship has positive effects on customer loyalty, word-of-mouth and customer’s share. Also the results of the research showed that by aging of the bank-customer relationship, the effects of relationship quality on word-of-mouth and customer’s loyalty are diminished but the effect of relationship quality on customer’s share is the same at different stages of the relationship life cycle.}, keywords = {"Customer behavioral responses","Relationship life cycle","Relationship marketing","Relationship quality"}, title_fa = {بررسی تأثیر کیفیت رابطه بر پاسخ‏ های رفتاری مشتریان در مراحل مختلف چرخۀ عمر رابطۀ مشتری (مطالعۀ موردی: بانک کشاورزی تبریز)}, abstract_fa = {هدف مقالۀ حاضر، تعیین تأثیر کیفیت رابطه بر پاسخ‏های رفتاری مشتریان در مراحل مختلف چرخۀ عمر رابطۀ مشتری در صنعت بانکداری ایران است. بدین‌منظور مشتریان بانک کشاورزی به‌عنوان جامعۀ آماری انتخاب شدند و تعداد 417 مشتری با تکمیل پرسشنامه، در تحقیق مشارکت کردند. برای انتخاب نمونه‏ها از روش نمونه‏گیری تصادفی ساده استفاده و فرضیه‏های تحقیق با استفاده از تکنیک مدل‏سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار AMOS آزموده شد. یافته‏های تحقیق نشان داد کیفیت رابطۀ بین بانک و مشتری بر وفاداری مشتری، تبلیغات دهان‌به‌دهان و سهم مشتری تأثیر مثبتی دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد با سالخورده‏تر‌شدن رابطۀ بین مشتری و بانک، از تأثیر کیفیت رابطه بر تبلیغات دهان‌به‌دهان و وفاداری مشتری کاسته می‏شود، ولی تأثیر کیفیت رابطه بر سهم مشتری در مراحل مختلف چرخۀ عمر رابطۀ مشتری یکسان است.}, keywords_fa = {"بازاریابی رابطه مند","پاسخ های رفتاری مشتریان","چرخه عمر رابطه","کیفیت رابطه"}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60625.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60625_70041dd5271fa5c5ba50bc310ed23077.pdf} } @article { author = {Ehsan, Abdorahman and Nazari, Mohsen and Hasan Gholipoor, Tahmores and Samadi, Mansour}, title = {Providing a Model for Encouraging Consumer in Tehran to buy Iranian products (appliances product as case)}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {8}, number = {3}, pages = {529-548}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2016.60626}, abstract = {Main goal of this research is developing a model for encouraging consumer in Tehran to buy Iranian products. Based this goal, qualitative research and grounded theory is used. Also deep interview technique is selected and sampling technique was theoretical sampling. Result indicate casual condition, cultural element, negative attitude to Iranian products, Iranian product quality affect on consumer willing to use Iranian product. Also strategy in this model is support Iranian product, focus on culture, then context (advertising effect and citizens Information…) and Intervening conditions (corruption, culture...) on this strategy is) affect on strategy. Outcomes include increased resistance, improved competitiveness, economic growth and economical development.}, keywords = {Grounded theory,Iranian product,consumer culture,consumer behaviour}, title_fa = {تدوین مدل ترغیب شهروندان تهرانی به خرید کالای ساخت داخل (مطالعۀ موردی: لوازم خانگی)}, abstract_fa = {هدف اصلی این تحقیق، ارائۀ مدلی برای ترغیب شهروندان تهرانی به خرید کالای ساخت داخل است. این پژوهش به‎کمک روش تحقیق کیفی و نظریۀ برخاسته از داده‎ها و ابزار مصاحبۀ عمیق برای توسعۀ مدل تحقیق به اجرا درآمد. تعداد نمونۀ تحقیق 20 نفر از شهروندان تهرانی بودند. در همین راستا از روش نمونه‎گیری تئوریکی استفاده شد. نتایج تحقیق بیان‎کنندۀ آن است که شرایط علی همانند عوامل فرهنگی، دید منفی به تولیدات داخلی، کیفیت محصولات داخلی بر تمایل به استفاده از محصولات داخلی تأثیرگذار است. همچنین راهبرد لازم برای حرکت جامعه به سمت استفاده از محصولات داخلی، حمایت از محصولات داخلی و فرهنگ‎سازی است که بستر (شامل مواردی همچون تأثیر تبلیغات، اطلاعات شهروندان) و شرایط مداخله‎گر (شامل مواردی همچون فساد اداری، فرهنگ فرار از کار) بر این راهبرد‎ها تأثیرگذارند و پیامدهایی مانند افزایش تاب‎آوری، بهبود رقابت، توسعه و رشد اقتصادی را به‎دنبال دارد.}, keywords_fa = {"بازاریابی اجتماعی","فرهنگ مصرف","محصولات داخلی","ملی‎گرایی مصرفی","نظریه برخاسته از داده‎ها"}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60626.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60626_42bfea9b918477d5e0171171e47bb271.pdf} } @article { author = {Dehdashti Shahrokh, Zohreh and Hajinoroozi, Anooshe}, title = {The Effect of Consumer’s Perceived Quality, Satiation and Satisfaction on Switching Intention (Case under study: Italian Restaurants in Tehran)}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {8}, number = {3}, pages = {549-568}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2016.60627}, abstract = {Maintaining customer interest to repurchase is an important issue in today's competitive market of Italian restaurants in Tehran. Therefore, determining the reasons that caused switching intention in customers, can be leading to arrange marketing purposes. So this research intends to evaluate effect of perceived quality, satiation and satisfaction on switching intention and to examine moderating role of involvement in relationship of satisfaction and switching intention. This study defined the population as all Italian restaurant customers who dined more than one time at a specific restaurant of Tehran in past month. Cluster random sampling was used and 391 questionnaires were collected. SEM was used for testing the direct assumptions and Interactive variable for moderating one. The results showed that perceived quality hasn’t considerable effect on switching intention; But has a negative effect on satiation and positive effect on satisfaction. Satiation and satisfaction have positive and negative impact on switching intention, respectively. Furthermore, involvement moderates the effect of satisfaction on switching, in a negative way.}, keywords = {Consumer's Satisfaction,Perceived Quality,Restaurant Industry,Satiation,Switching Intention}, title_fa = {اثر کیفیت ادراک شده، دلزدگی و رضایت بر قصد تغییر برند (مطالعۀ موردی: رستوران‏های ایتالیایی شهر تهران)}, abstract_fa = {حفظ علاقۀ مشتری به مراجعۀ مجدد، در شرایط رقابت تنگاتنگ رستوران‏های ایتالیایی، مسئلۀ مهمی ‏‏محسوب می‏شود. شناسایی دلایلی که سبب ایجاد قصد تغییر در مشتریان می‏شود، می‏تواند برنامه‏های بازاریابی رستوران را هدایت کند. بدین‌منظور اهداف پژوهش حاضر، بررسی اثر کیفیت ادراک‌شده، دلزدگی و رضایت بر قصد تغییر برند و بررسی اثر تعدیل‏کنندگی سطح درگیری در رابطۀ رضایت و قصد تغییر برند در نظر گرفته شده است. روش تحقیق، توصیفی‌ـ پیمایشی است. تحقیق روی مشتریانی که در ماه گذشته بیش از یک بار به رستوران ایتالیایی خاصی مراجعه کرده بودند، انجام شده است. نمونه‏گیری به‌روش خوشه‏ای بوده و 391 پرسشنامه تکمیل شده است. فرضیات مستقیم از طریق آزمون معادلات ساختاری و فرضیۀ تعدیلگر از طریق ساخت متغیر تعاملی بررسی شدند. نتایج نشان داد کیفیت ادراک‌شده بر قصد تغییر برند اثر ندارد؛ اما اثری منفی بر دلزدگی و اثری مثبت بر رضایت می‏گذارد. دلزدگی و رضایت به‌ترتیب اثر مثبت و منفی معنادار بر قصد تغییر برند دارند. سطح درگیری نیز، اثر رضایت روی قصد تغییر برند را به‌صورت منفی تعدیل می‌کند.}, keywords_fa = {دلزدگی,رضایت مشتری,صنعت رستوران,قصد تغییر برند,کیفیت ادراک شده}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60627.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60627_9ce5982162dc4c8bd08df4315b2994eb.pdf} } @article { author = {Rahimnia, Fariborz and Noruzi Nik, Yasaman and Yoosofpour, Afsaneh}, title = {Study of the effects of perceived knowledge of Green products on purchase intention in terms of attachment to this hypermarket}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {8}, number = {3}, pages = {569-586}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2016.60628}, abstract = {Increasing attention to environment in recent decades has led to advent of "Green Marketing" concept. "Green purchase Intention" refers to behavioral tendency of consumers for buying a special product to meet environmental needs. It shapes under the influence of a person's environmental knowledge. The aim of current research is study of the effect of perceived knowledge of Green products on purchase intention in terms of attachment to this hypermarket. Statistical population of this research is customers of Proma hypermarket in Mashhad. By use of Cochran formula a sample of 267 people were chosen non-randomly. To gather data we use a questionnaire. Analysis of data is done by use of structural equation modeling model. Findings of this research approve the effect of perceived knowledge of Green products on purchase intention and also attachment of customers to this hypermarket. Meanwhile, attachment to this hypermarket effects on people's purchase intention. Finally, findings show the mediator role of attachment to this hypermarket in relationship between perceived knowledge of Green products and Green purchase intention.}, keywords = {Attachment to hypermarket,Green marketing,Perceived knowledge of Green products,Purchase intention}, title_fa = {بررسی تأثیر دانش درک‌ شده از محصول سبز بر تمایل به خرید به‌واسطۀ دلبستگی به فروشگاه}, abstract_fa = {توجه روز‏افزون به محیط ‏زیست در دهه‏های اخیر، به پیدایش مفهوم «بازاریابی سبز» منجر شده است. تمایل به خرید سبز به تمایل رفتاری مصرف‌کنندگان برای خرید محصول خاص برای رفع نیاز‏های زیست‌محیطی اشاره دارد که تحت ‏تأثیر آگاهی‏های زیست‌محیطی افراد شکل می‏گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر دانش درک‌شده از محصولات سبز بر تمایل به خرید به‌واسطۀ دلبستگی به فروشگاه صورت گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش مشتریان فروشگاه پرومای مشهد هستند که با استفاده از فرمول کوکران، نمونه‏ای مشتمل بر 267 نفر به‌روش غیر‌تصادفی در دسترس انتخاب شد. داده‏ها از طریق توزیع پرسشنامه گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل داده‏ها نیز با استفاده از الگوی مدل‏یابی معادلات ساختاری صورت گرفت. یافته‏های پژوهش تأثیر دانش درک‌شده از محصول سبز را بر تمایل به خرید و همچنین دلبستگی به فروشگاه تأیید می‏کنند. به‌علاوه، دلبستگی به فروشگاه نیز بر تمایل به خرید افراد تأثیر دارد و در نهایت، نقش میانجیگری دلبستگی به فروشگاه در رابطۀ بین دانش درک‌شده از محصول سبز و تمایل به خرید سبز به تأیید رسید.}, keywords_fa = {بازاریابی سبز,دانش درک شده از محصول سبز,تمایل به خرید,دلبستگی به فروشگاه}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60628.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60628_760bf582575db3c3a733f7230dc1a8a9.pdf} } @article { author = {Roshandel Arbatani, Taher}, title = {Role of social networks websites in improvement of customer relationship and brand}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {8}, number = {3}, pages = {587-606}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2016.60629}, abstract = {Brand has been considered as one of the most important intangible assets of organizations. Development of relationship between customer and brand has transformed to one of the most important strategies of the organizations which raise effective results for them. This research intends to examine role and effect of social websites on development of customer relationship and brand in firms listed in computer equipment and laptop sale across Tehran. There are 11 hypotheses in the present research which the required data were collected from sample size (127) using questionnaire. This research has been conducted using structural equations and analyzed using partial least squares regression. Findings of research indicate positive effect of websites on increasing trust and loyalty to brand by customer. Hence, creation of communities for brand is given the priority in marketing activities. Creation and development of close, strong and stable relationship with customer will be among the priorities of these programs that can assist for improvement and loyalty of brand quality.}, keywords = {brand communities,Brand Loyalty,Relationship marketing,Social media}, title_fa = {تأثیر شبکه های اجتماعی در بهبود وفاداری و ارتباط مشتری‌ـ برند‌ (مطالعۀ موردی: برند لپ‌تاپ)}, abstract_fa = {برند از مهم‌ترین دارایی‏های نامشهود سازمان‌ها محسوب می‏شود. توسعۀ ارتباط بین مشتری و برند، تبدلی به یکی از مهم‎ترین راهبرد‏های سازمان‏هاست که نتایج مؤثری را برای آنها به ارمغان می‌آورد. هدف از این تحقیق بررسی نقش و تأثیر وب‌سایت‌های اجتماعی بر توسعۀ روابط مشتری و برند در شرکت‌های فعال در عرصۀ فروش لپ‌تاپ و تجهیزات کامپیوتری در شهر تهران است. این تحقیق از نوع پیمایشی است که داده‏های مورد نیاز برای انجام تحلیل به‎کمک توزیع و جمع‎آوری 127 پرسشنامه به‎دست آمد. این تحقیق بر‌اساس معادلات ساختاری و با تکنیک حداقل مربعات جزئی آزمون و تجزیه و تحلیل شده است. یافته‏های تحقیق بیان‌کنندۀ وجود تأثیر مثبت وب‌سایت‌ها بر افزایش اعتماد و وفاداری به برند از سوی مشتری است. بنابراین، ایجاد اجتماعاتی برای برند در اولویت فعالیت‌های بازاریابی قرار می‌گیرد. ایجاد و توسعۀ ارتباط نزدیک، قوی و پایدار با مشتری نیز از اولویت‌های این برنامه‏ها خواهد بود که می‌تواند به وفاداری و بهبود کیفیت برند کمک شایانی کند.}, keywords_fa = {اجتماعات برند,بازاریابی رابطه‌ای,رسانه‌های اجتماعی,وفاداری به برند}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60629.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60629_8e3d8b8037afb95ba96d6cf9752e9af7.pdf} } @article { author = {Safari, Hossein and Sadat, Mir Mahmoud and Sadabadi, Ali Asghar}, title = {Designing competitive strategies through apply of judo strategy and blue ocean strategy in BSC model}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {8}, number = {3}, pages = {607-363}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2016.60630}, abstract = {ABSTRACT Today, competitive strategies have got accepted as one of the most important means of manager to compete in markets. In the strategic management process, development of the strategic quantitative objectives based merely on the experts’ ideas.In this research, after reviewing the BSC,SWOT, judo strategy model and blue ocean strategy model, the concepts are applied to increase quality of strategic management process in BSC strategic framework model and introducing the Creative BSC framework. To investigate applicability of the presented model, the Creative BSC framework is implemented in designing and development process of competitive strategies in the Z Company and the results are presented. Finally, for future studies in improvement of strategic models, some research proposals have been proposed.}, keywords = {Competitive Strategy,Blue Ocean Strategy,balanced scorecard,Judo Strategy}, title_fa = {تدوین استراتژی‏های رقابتی با استفاده ترکیبی از استراتژی جودویی و استراتژی اقیانوس آبی در چارچوب کارت امتیازی متوازن}, abstract_fa = {امروزه استراتژی‏های شرکتی یکی از ابزارهای اصلی رقابتی مدیران هستند. با توجه به تأثیر زیاد نظرهای شخصی مدیران در رسیدن به استراتژی‏های رقابتی، بهره‏مندی از روش‏های نظام‏مند و خلاقانه در مسیر طراحی این استراتژی‏ها، امری اجتناب‏ناپذیر است. در این پژوهش، ابتدا ضمن بررسی فرایند تدوین استراتژی‏های رقابتی با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن، ادبیات ماتریس SWOT مرور شد. در ادامه، مدل‏های اقیانوس آبی و استراتژی جودویی به‏عنوان ابزاری‏های کاربردی و خلاقانه در شناسایی زمینه‏های جدید تجاری و طراحی هدفمند استراتژی‏های رقابتی کلان، بررسی شدند و با استفاده از مدل‏های یادشده، به‏منظور افزایش مزیت رقابتی در فرایند تدوین استراتژی‏های رقابتی، مدل کارت امتیازی خلاقانه ارائه شد. به‌منظور بررسی قابلیت اجرایی مدل ارائه‏شده، چارچوب پیشنهادی در فرایند طراحی و تدوین استراتژی‏های رقابتی شرکت «زد» که در صنعت شیرآلات و محصولات بهداشتی ساختمانی فعال است، به اجرا درآمد و نتایج آن بیان گردید. در انتها نیز برای تحقیقات آتی، پیشنهاد‏هایی ارائه شد.}, keywords_fa = {استراتژی جودویی,استراتژی رقابتی,استراتژی اقیانوس آبی,کارت امتیازی متوازن}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60630.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60630_6c4b1daabe18c2ccbf8fdc6a44f8987b.pdf} } @article { author = {Asgari, Nasser and Nikokar, Gholam Hosein}, title = {The Role of Psychological Empowerment in Enhancing Sale Performance of Salespeople of Distribution Corporations (Studied Case: Behpakhsh Corporation)}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {8}, number = {3}, pages = {637-658}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2016.60631}, abstract = {In the competitive environment of sale corporations possession of empowered sellers is considered a valuable, value adding, inimitable and irreplaceable competitive advantage. Among different determinants of sale performance, this research investigates that psychological empowerment (feeling of competence, meaningfulness, self-managing, having influence and trust) how and to some extend effect on the sale performance of sellers. The research goal is applied and its method is descriptive and survey-based. The population of the research consists of sellers of Behpakhsh Corporation in Tehran and townships, among 900 persons of them 270 subjects was selected randomly as statistical sampling. Data collection tool is a standard questionnaire that was used for the survey. Statistical tests such as confirmatory factor analysis, path analysis and T-test have been used for data analysis through the software LISREL and SPSS. The results show that all studied aspects of psychological empowerment have had positive and significant effects on the sale performance in the corporation. As well as the current status of the company's empowerment and sales performance have been appropriate.}, keywords = {Psychological Empowerment,Performance,Sales,distributor,Seller}, title_fa = {نقش توانمندسازی روان‎شناختی در ارتقای عملکرد فروش فروشندگان شرکت‏های پخش (مطالعۀ موردی: شرکت به‌پخش)}, abstract_fa = {در محیط‏های بسیار رقابتی شرکت‏های پخش، برخورداری از فروشندگان توانمند مزیت رقابتی ارزشمند، ارزش‏آفرین، تقلیدناپذیر و غیرقابل جایگزینی برای آنها به‏شمار می‏رود. از میان عوامل گوناگون مؤثر بر عملکرد فروش، پژوهش حاضر به بررسی چگونگی و میزان تأثیرگذاری توانمندسازی روان‎شناختی (احساس شایستگی، معناداری شغل، اختیار‌داشتن، تأثیرگذاری و اعتماد) بر عملکرد فروش فروشندگان می‏پردازد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش را فروشندگان شعب تهران و شهرستان‏های شرکت به‌پخش به تعداد 900 نفر تشکیل می‏دهند که 270 نفر آنها به‌صورت تصادفی به‌طور نمونه انتخاب شده‏اند. ابزار جمع‏آوری داده‏ها پرسشنامه‏ای استاندارد است. تحلیل داده‏ها با کمک آزمون‏های آماری تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل مسیر و آزمون تی با استفاده از نرم‏افزارهای لیزرل و اس.پی.اس.اس. انجام شده است. نتایج نشان می‏دهد همۀ ابعاد ‌بررسی‌شده توانمندسازی روان‎شناختی بر عملکرد فروشندگان این شرکت تأثیری معنادار و مثبت داشته‏اند. همچنین وضعیت موجود توانمندسازی روان‌شناختی و عملکرد فروش فروشندگان این شرکت مناسب بوده است.}, keywords_fa = {: توانمندسازی روانشناختی,عملکرد فروش,شرکت پخش,فروشنده}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60631.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60631_07850643ad6e8ef21c99cfd0b395df2c.pdf} } @article { author = {Fakor, Amir Mohammad and Sadegh, Fershteh}, title = {The impact of internal marketing on performance with the mediating role of sustainable marketing and market orientation}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {8}, number = {3}, pages = {659-680}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2016.60632}, abstract = {This study investigates the impact of internal marketing on performance with the mediating role of sustainable marketing and market orientation. For this article, a sample of 310 from ….. employees in Mellat banks in the city of Mashhad was subject to distribute the researcher made questionnaire for Measurement of internal marketing (with 15 Questions), sustainable marketing (with 3 Questions), market orientation (with 30 Questions) and performance (with 10 Questions) reaffirming the validity and reliability. To analyze collected data, structural equation modeling and AMOS software were employed. Research conceptual model was tested by statistical techniques and structural equation modeling. The results indicated that; employed structural equation model, provides a powerful theoretical model for predicting performance through internal marketing, sustainable marketing and market orientation. Also, significant impact of internal marketing on performance and on sustainable marketing, sustainable marketing on market orientation, market orientation on performance and indirect impact of internal marketing on performance through sustainable marketing and market orientation was confirmed.}, keywords = {Internal marketing,market orientation,sustainable marketing,performance,Banking Industry}, title_fa = {بررسی نقش واسطه‏ ای بازاریابی پایدار و بازارگرایی در تأثیر بازاریابی درونی بر عملکرد (مطالعۀ موردی: شعب بانک ملت شهر مشهد)}, abstract_fa = {هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش و ساز‌و‌کار تأثیرگذاری بازاریابی درونی بر عملکرد از طریق متغیر میانجی بازاریابی پایدار و بازارگرایی است. بدین‌منظور نمونه‌ای 310 نفری از 900 نفر از کارکنان شعب بانک ملت شهر مشهد انتخاب شدند و پرسشنامۀ محقق‌ساخته‎ای برای سنجش بازاریابی درونی (با 15 گویه)، بازاریابی پایدار (با سه گویه)، بازارگرایی (با 30 گویه) و عملکرد (با 10 گویه) که اعتبار و روایی آن احراز شده بود، در اختیار آزمودنی‎ها قرار گرفت و آنان نیز به تکمیل این پرسشنامه‎ها اقدام کردند. تجزیه و تحلیل به‌کمک روش مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) و نرم‌افزار Amos صورت پدیرفت. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد معادلات ساختاری به‌کار گرفته‌شده، مدل نظری قوی‎ای برای پیش‌بینی عملکرد سازمان از طریق بازاریابی درونی، بازاریابی پایدار و بازارگرایی است. در این تحقیق تأثیر معنادار بازاریابی درونی بر عملکرد تأیید شد. همچنین اثر میانجی بازاریابی پایدار و بازارگرایی در رابطۀ بین بازاریابی درونی و عملکرد نیز به تأیید رسید.}, keywords_fa = {بازارگرایی,بازاریابی پایدار,بازاریابی درونی,صنعت بانکداری,عملکرد}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60632.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60632_8439858357ad772cb84f444f31961ad5.pdf} } @article { author = {Mamdohi, Amir Reza and Mahpour, Alireza and Hossein Rashidi, Taha and Sfar Zadeh, Mahmoud}, title = {Identification of effective personal factors in attracting customers to shopping centers– case of Tehran}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {8}, number = {3}, pages = {681-698}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2016.60633}, abstract = {In the recent decade, applications of discrete choice models have increased. Destination choice models are coupled with several challenges including large choice sets, complicated alternative specific attributes and the endogeneity problem. Determining the destination of trips with no fixed destinations such as shopping and recreational destinations has been the focus of researches. Nonetheless, the classic destination choice models have paid less attention to psychological and personal attributes of travelers. Several studies on consumer behavior in shopping centers revealed that in addition to observable demographic and socio- economic variables, latent constructs such as psychological variables, lifestyle and the orientation of the center are important indicators to be considered to capture the true behavior of travelers. This paper presents a comprehensive analysis on shopping behavior of travelers in major shopping centers in Tehran, Iran. An internet-based survey is conducted to collect the required data for the modelling exercise which included information of 213 individuals. By using factor analysis the weight of components for applying in discrete choice are conducted. Results showed that some latent variables such attitude and lifestyle are affective in shopping center choice and some others like shopping orientation is not effective.}, keywords = {Attitude,personal factors,shopper behavior,Shopping center,Tehran}, title_fa = {شناسایی عوامل فردی مؤثر در جذب مشتریان به مراکز خرید (مطالعۀ موردی: شهر تهران)}, abstract_fa = {در دهۀ گذشته تغییر در نگرش‌ها، ارزش‌ها، عوامل اقتصادی‌ـ اجتماعی و فرهنگی سبب شد فرایند خرید به ‌فعالیتی اجتماعی و سرگرم‌کننده تبدیل شود. پژوهش‌های جدید به شناسایی عوامل فردی مؤثر در خرید پرداخته‌اند که کاربرد حمل‌ونقلی نیز دارد. بررسی پژوهش‌ها در خصوص رفتار مشتریان مراکز خرید نشان می‌دهد علاوه بر متغیرهای قابل مشاهده، متغیرهای رفتاری فردی پنهانی همچون نگرش، سبک زندگی، نوع خریدار نیز در تحلیل رفتار مشتریان مهم است که در پژوهش حاضر با انجام پرسشگری اینترنتی (213 نمونۀ سالم) به مدل‏سازی آن پرداخته می‌شود. با انجام تحلیل عاملی اکتشافی مقدار وزن مؤلفه‌ها برای استفاده در مدل‌های انتخاب گسسته به‌دست آمد. نتایج مدل انتخاب گسسته نشان داد متغیرهای پنهان سبک زندگی و نگرش در انتخاب برخی مقاصد معنا‌دار است که اثر این متغیرها را تأیید می‌کند، ولی متغیر نوع خریدار در انتخاب هیچ‌یک از مقاصد معنادار نبود و اثر این متغیر به تأیید نرسید.}, keywords_fa = {تهران,رفتار خریدار,عوامل فردی,مرکز خرید,نگرش}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60633.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60633_dced9e5a647735889f4204bce490c36f.pdf} } @article { author = {}, title = {Abstract}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {8}, number = {3}, pages = {1-10}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2016.60635}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60635.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60635_8ba8d1daaa4f59a56868659660be92ce.pdf} }