@article { author = {دیواندری, علی and نیکوکار, غلامحسین and نهاوندیان, محمد and آقازاده, هاشم}, title = {Market Orientation and Business Performance in Iran}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Competitiveness,market orientation,value creation and business performance}, title_fa = {بازارگرایی و عملکرد کسب و کار در ایران}, abstract_fa = {مدلی مفهومی این تحقیق نشان دهنده ارتباط مستقیم و غیرمستقیم (از طریق ایجاد ارزش) بین بازارگرایی و عملکرد کسب و کار است. به منظور ارزیابی مدل مفهومی، نظرات 50 نفر از خبرگان از طریق پرسشنامه (شامل سوالات باز و بسته) دریافت و تحلیل گردید. به منظور تحلیل داده‌های سوال باز از روش تحلیل محتوا (تکنیک آنتروپی شانون) و در رابطه با داده‌های سوالات بسته از آزمون دو جمله‌ای (جهت اهمیت مستقل) و آزمون رتبه‌بندی فریدمن (جهت اهمیت نسبی) استفاده گردید. یافته‌ها نشان می‌دهند که از نظر خبرگان کلیت مدل مفهومی بازارگرایی و عملکرد کسب و کار در ایران با برخی اصلاحات مورد تائید می‌باشد. کلیه مولفه‌های مدل بطور مستقل حائز اهمیت می‌باشند. در باب اهمیت نسبی، سه عامل بازارگرایی، ایجاد ارزش و عملکرد کسب و کار از اهمیت یکسانی برخوردارند. اهمیت نسبی مولفه‌های بازارگرایی به ترتیب (1) پاسخ و اقدام استراتژیک، (2) بخش‌ها و سیستم‌های هماهنگ و (3) فرهنگ و رفتار هوشمند است. اهمیت نسبی مولفه‌های ایجاد ارزش به ترتیب (1) ارزش ادراکی مشتری از بنگاه، (2) ارزش ادراکی بازار از بنگاه، (3) ارزش ادراکی رقبا و (4) ارزش ادراکی درون بنگاه است. اهمیت نسبی مولفه‌های عملکرد کسب و کار به ترتیب (1) عملکرد بنگاه در قبال مشتری، (2) عملکرد بنگاه در قبال بازار، (3) عملکرد رقابتی (در قبال رقیب) و (4) عملکرد درونی بنگاه است.}, keywords_fa = {ایجاد ارزش و عملکرد کسب و کار,بازارگرایی,رقابت‌پذیری}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_27445.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_27445_9a6f306fe1262de802fd4ed92c266633.pdf} }