@article { author = {Rezvani, Mehran and Khodadad Hoseini, Seyed Hamid and Kiaee, Kiandokht}, title = {The Role of Viral Marketing on Costumer-Based Brand Equity in Tehran Mobile Market}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {9}, number = {2}, pages = {337-352}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2014.50716}, abstract = {Viral marketing, as an effective factor of modifying costumer behavior, is a new means that encourages individuals to pass on a marketing message to others, which like viruses has potential for exponential growth. On the other hand, expansion of brand has been always as one of the most important strategies of growth. Strong brand equity means customer loyalty, less vulnerability to critics, higher margin, customer support and effectiveness of marketing activities for enterprises. The critical question in this article is about the role of viral marketing as an effective way of entrepreneurial promotion on costumer-based brand equity in mobile market of Tehran, Iran. This article demonstrates the role of viral marketing on the costumer-based brand equity via a survey method among 500 consumers of Tehran mobile market. The collected data was analyzed through Lizrel 8.54 software and with SEM method. The results indicate that viral marketing has a significant impact on costumer-based brand equity.}, keywords = {Viral marketing,Costumer-based brand equity,Electronic word of mouth,Mobile market,Structural equation model (SEM)}, title_fa = {مدل‌یابی تأثیر بازاریابی ویروسی بر ارزش ویژۀ برند مشتری‎محور در بازار تلفن همراه تهران}, abstract_fa = {بازاریابی ویروسی به‎عنوان عاملی تأثیرگذار بر رفتار مشتریان، ابزار جدیدی است که افراد را تشویق می‎کند در خصوص محصولات یا خدمات شرکت‎ها در بستر اینترنت، اظهار نظر کنند. ارتقای برند نیز که یکی از مهم‎ترین روش­های راهبردی رشد شرکت­هاست، همواره در کانون توجه قرار دارد. هدف از این مطالعه، بررسی چگونگی تأثیر بازاریابی ویروسی به‎مثابۀ یکی از شیوه­های نوین ترفیع کارآفرینانه بر ارزش ویژۀ برند مشتری‎محور، در بازار تلفن همراه تهران است. روش پژوهش از لحاظ هدف در دستۀ پژوهش­های کاربردی قرار دارد و به‎صورت توصیفی‎ـ پیمایشی اجرا شده است. پرسشنامۀ طراحی‎شده در اختیار 500 نفر از مصرف­کنندگان تهرانی قرار گرفت و پس از جمع‎آوری، به شیوۀ معادلات ساختاری در نسخۀ 54/8 نرم‎افزار لیزرل تحلیل شد. درنهایت ضمن ارائۀ مدل، فرضیه­های پژوهش در سطح اطمینان 95 درصد به تأیید رسید و مشخص شد که از نظر ساکنان تهران، ابعاد بازاریابی ویروسی بر مؤلفه­های ارزش ویژۀ برند مشتری‎محور در بازار تلفن همراه تهران، تأثیرگذار است.}, keywords_fa = {ارزش ویژۀ برند مشتری‎محور,بازار تلفن همراه,بازاریابی دهان به دهان الکترونیک,بازاریابی ویروسی,روش معادلات ساختاری}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_50716.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_50716_23146f4c812ce21bf2c5944500382238.pdf} }