@article { author = {Mohtaram, Rahim and Hasangholipoor, Tahmoores and Nazari, Mohsen and Roosta, Ahmad}, title = {Presenting a local model for improving Iranian companies’ export performance in construction material market of Iraq}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {7}, number = {3}, pages = {721-736}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2015.57008}, abstract = {Iraq market is a suitable and valuable market for the Iranian companies considering its high facilities for exporting products. But no local model was offered to evaluate and promote the export performance of the companies. This research is done with the objective to “present local model for promoting the export performance of Iranian companies”. Using exploratory factor analysis, forty five criteria were known and categorized in seven classes, then the conceptual model was presented based on the results. The gathered data was analyzed by one sample T test to understand the current situation. Afterwards, the model was presented by using correlation, ANOVA, LSD, and path analysis tests for promoting the export performance of Iranian companies in Iraq. In the final model, the effect of strategy factor was 0.302, governmental supports factor was 0.059, marketing mix factor was 0.189, companies characteristics was 0.047, the hosts market characteristics factor was 0.023, and finally the organizational resources factor was 0.079. The presented model can forecast the export performance up to 70 percent.}, keywords = {construction,Export performance,Iraq,Local Model,Material}, title_fa = {تدوین مدلی بومی برای بهبود عملکرد صادراتی شرکت های ایرانی در بازار مصالح ساختمانی عراق}, abstract_fa = {بازار عراق پتانسیل بالایی برای فروش محصولات شرکت‌های ایرانی دارد و برای استفاده از فرصت‌های صادراتی این کشور باید اقدامات لازم انجام گیرد. خرابی‌های ناشی از جنگ در کشور عراق به بازسازی نیاز دارد که براین‌اساس فرصت‌های ارزشمندی برای صنعت مصالح ساختمانی ایران پدید آمده است. البته تاکنون برای بهبود عملکرد شرکت‌های ایرانی صادرکنندة این صنعت مدل مناسبی ارائه نشده است. پژوهش حاضر با هدف ارائة مدلی برای بهبود عملکرد صادراتی شرکت‌های ایرانی انجام گرفت. در این پژوهش، با استفاده از مدل حاصل از ادبیات پژوهش، 45 شاخص در هفت دسته بررسی شده است و بعد از انجام تحلیل تک‌عاملی، همبستگی، آنووا و تحلیل مسیر سرانجام مدلی برای بهبود عملکرد شرکت‌های ایرانی در بازار مصالح ساختمانی کشور عراق پیشنهاد شد. طبق مدل نهایی، میزان اثر عامل راهبرد 302/0، حمایت دولت 059/0، آمیزۀ بازاریابی 189/0، ویژگی شرکت 047/0، ویژگی بازار میزبان 023/0 و منابع سازمانی 079/0 شناسایی شد. مدل پیشنهادشده تا میزان 70 درصد توانایی پیش‌بینی عملکرد صادراتی را دارد.}, keywords_fa = {عراق,عملکرد صادراتی,مدل بومی,مصالح ساختمانی}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_57008.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_57008_ff2202e8b5512fb663067993fa9de338.pdf} }