@article { author = {Rahimnia, Fariborz and Noruzi Nik, Yasaman and Yoosofpour, Afsaneh}, title = {Study of the effects of perceived knowledge of Green products on purchase intention in terms of attachment to this hypermarket}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {8}, number = {3}, pages = {569-586}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2016.60628}, abstract = {Increasing attention to environment in recent decades has led to advent of "Green Marketing" concept. "Green purchase Intention" refers to behavioral tendency of consumers for buying a special product to meet environmental needs. It shapes under the influence of a person's environmental knowledge. The aim of current research is study of the effect of perceived knowledge of Green products on purchase intention in terms of attachment to this hypermarket. Statistical population of this research is customers of Proma hypermarket in Mashhad. By use of Cochran formula a sample of 267 people were chosen non-randomly. To gather data we use a questionnaire. Analysis of data is done by use of structural equation modeling model. Findings of this research approve the effect of perceived knowledge of Green products on purchase intention and also attachment of customers to this hypermarket. Meanwhile, attachment to this hypermarket effects on people's purchase intention. Finally, findings show the mediator role of attachment to this hypermarket in relationship between perceived knowledge of Green products and Green purchase intention.}, keywords = {Attachment to hypermarket,Green marketing,Perceived knowledge of Green products,Purchase intention}, title_fa = {بررسی تأثیر دانش درک‌ شده از محصول سبز بر تمایل به خرید به‌واسطۀ دلبستگی به فروشگاه}, abstract_fa = {توجه روز‏افزون به محیط ‏زیست در دهه‏های اخیر، به پیدایش مفهوم «بازاریابی سبز» منجر شده است. تمایل به خرید سبز به تمایل رفتاری مصرف‌کنندگان برای خرید محصول خاص برای رفع نیاز‏های زیست‌محیطی اشاره دارد که تحت ‏تأثیر آگاهی‏های زیست‌محیطی افراد شکل می‏گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر دانش درک‌شده از محصولات سبز بر تمایل به خرید به‌واسطۀ دلبستگی به فروشگاه صورت گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش مشتریان فروشگاه پرومای مشهد هستند که با استفاده از فرمول کوکران، نمونه‏ای مشتمل بر 267 نفر به‌روش غیر‌تصادفی در دسترس انتخاب شد. داده‏ها از طریق توزیع پرسشنامه گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل داده‏ها نیز با استفاده از الگوی مدل‏یابی معادلات ساختاری صورت گرفت. یافته‏های پژوهش تأثیر دانش درک‌شده از محصول سبز را بر تمایل به خرید و همچنین دلبستگی به فروشگاه تأیید می‏کنند. به‌علاوه، دلبستگی به فروشگاه نیز بر تمایل به خرید افراد تأثیر دارد و در نهایت، نقش میانجیگری دلبستگی به فروشگاه در رابطۀ بین دانش درک‌شده از محصول سبز و تمایل به خرید سبز به تأیید رسید.}, keywords_fa = {بازاریابی سبز,دانش درک شده از محصول سبز,تمایل به خرید,دلبستگی به فروشگاه}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60628.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_60628_760bf582575db3c3a733f7230dc1a8a9.pdf} }