@article { author = {Arablooye Moghaddam, Saeed and Esfidani, Mohammad Rahim and Aghazade, Hashem and Zandipour, Tayebeh}, title = {Identifying and Investigating Types of Consumer Relationships with Brand Communities on Instagram}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {10}, number = {3}, pages = {529-546}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2018.248653.2885}, abstract = {Objective: The present study aimed to identify and to investigate different types of favorable and unfavorable relationships between consumers and brand communities on Instagram. Methods: In this research a multi-case study approach has been adopted in which the cases were 8 participants who followed some brands from restaurant and clothing industries on Instagram. Results: The findings revealed 15 different types of relationships between consumers and brand communities on Instagram, among which, 9 items including self, love, best friend, casual friend, fling, colleague, emergent, acquaintance, and animosity, were previously introduced in the extant literature. 6 of which (including two-tier, fan, respectable acquaintance, stranger, potential and declining) were the contributions of this research. These 15 types of relationships were ranked and classified based on their favorability for brands. Conclusion: This research showed that consumers build a variety of relationships with brand communities on Instagram some of which are very positive and some are negative.  }, keywords = {Brand community,Case study,Consumer-brand relationship,Instagram,Social networking sites}, title_fa = {شناسایی و بررسی انواع روابط مصرف‌کنندگان با اجتماعات برند در اینستاگرام}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و بررسی انواع روابط مطلوب و نامطلوب مصرف‌کنندگان با اجتماعات برند در شبکه‎ اجتماعی اینستاگرام‌ است. روش: در این پژوهش از روش تحقیق مطالعه چندموردی استفاده شده است که در آن موارد مطالعه، هشت مشارکت‎کننده بوده‌اند که برندهایی از دو صنعت پوشاک و رستوران را در اینستاگرام دنبال می‎کردند. یافته‎ها: یافته‌های این پژوهش وجود 15 نوع رابطه مختلف بین مصرف‌کنندگان و اجتماعات برند در اینستاگرام را نشان داد که از آن میان، نُه مورد شامل خود، عشق، دوست صمیمی، دوست معمولی، همکار، رابطه موقت، رابطه نوظهور، آشنای دور و دشمنی، در پژوهش‌های پیشین وجود داشت، اما شش رابطه شامل دوپیوندی، طرفدار، آشنای محترم، غریبه، بالقوه و رو به زوال، از نوآوری‌های پژوهش حاضر است. این 15 نوع رابطه پس از رده‎بندی بر اساس میزان مطلوبیت برای برندها، دسته‌بندی شدند. نتیجه‎گیری: این پژوهش نشان داد که مصرف‌کنندگان طیف متنوعی از روابط را با اجتماعات برند در اینستاگرام برقرار می‌کنند. این روابط می‌توانند بسیار مثبت یا منفی باشند.}, keywords_fa = {اجتماع برند,اینستاگرام,رابطه مصرف‌کننده ـ برند,شبکه‌های اجتماعی,مطالعه موردی}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_67126.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_67126_8622ec68e5742e747bc98a449f1b2758.pdf} }