@article { author = {Vishlaghi, Mahdieh and Moghaddam, Alireza and Sepahvand, Reza and azar, adel}, title = {Designing a Strategic Renewal Model for Development of Organizations in Iran based on the Professional Identity of Managers (Case Study: The State-owned Companies of IDRO)}, journal = {Journal of Business Management}, volume = {14}, number = {2}, pages = {326-353}, year = {2022}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5907}, eissn = {2423-5091}, doi = {10.22059/jibm.2022.333800.4243}, abstract = {Objective Dealing with internal and external changes and complexities, requires the ability of organizations to create and reconfigure their capabilities. In this regard, strategic renewal, which seeks to coordinate and adapt internal and external capabilities, requires managers with new professional identities who are compatible with the new direction of the organization. The present study aimed to design a strategic renewal model based on the professional identity of managers of development organizations in Iran.   Methodology This is qualitative research and is based on data theory. The required data were collected by conducting semi-structured interviews and analyzing the data by the Strauss-Corbin method. The sampling was done theoretically, using purposive and snowball techniques, based on which 22 interviews were conducted with former and current professors and managers of state-owned companies of IDRO.     Findings The results obtained from interview analyses, during the open, axial, and selective coding process, led to the presentation of a strategic modernization model based on the data processing theory of the foundation, including 6 categories and 40 concepts.   Conclusion Based on the strategic renewal model, middle and senior managers achieve an acceptable level of strategic renewal by understanding and identifying the causal factors affecting strategic modernization in state-owned companies and improving the underlying conditions. They can use strategies such as "strengthening the capabilities of the organization", "changing their mental models", "strategic agility", "developing macro-strategic policies", "designing flexible organizational structures", "empowering human resources", "conducting customer analysis", "developing professional competencies", "changing corporate governance orientation", and "developing strategic communications" in order to achieve an acceptable level of strategic renewal, taking into account the conditions of the interventionist.}, keywords = {Development Organizations,IDRO,Professional Identity of Managers,Renewal,Strategic Renewal}, title_fa = {طراحی مدل نوسازی استراتژیک سازمان‌های توسعه‌ای در ایران مبتنی بر هویت حرفه‌ای مدیران (مورد مطالعه: شرکت‌های دولتی تابعه ایدرو)}, abstract_fa = {هدف: مقابله با تحول‌ها و پیچیدگی‌های درون و برون سازمانی، به توانایی سازمان‌ها برای ایجاد و پیکره‌بندی مجدد قابلیت‌های سازمانی نیاز دارد. در این راستا، نوسازی استراتژیک که به‌دنبال هماهنگ‌سازی و متناسب‌سازی قابلیت‌های داخلی و خارجی است، نیازمند مدیرانی با هویت حرفه‌ای جدید است که با جهت‌گیری جدید سازمان متناسب و هماهنگ باشند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل نوسازی استراتژیک مبتنی بر هویت حرفه‌ای مدیران سازمان‌های توسعه‌ای در ایران اجرا شده است. روش: روش تحقیق کیفی و مبتنی بر نظریه‌پردازی داده‌بنیاد است. برای گردآوری اطلاعات، از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته استفاده شد و تجزیه ‏و ‏تحلیل اطلاعات به‌روش استراوس ‏و ‏کوربین انجام گرفت. نمونه‌گیری به‌روش نظری و با بهره‌گیری از تکنیک‌های هدفمند قضاوتی و گلوله برفی صورت پذیرفت که بر مبنای آن، 22 مصاحبه با استادان و مدیران اسبق و فعلی شرکت‌های دولتی تابعه ایدرو به‌عمل آمد. یافته‌ها: نتایج تحلیل‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه‌ها، طی فرایند کدگذاری‌های باز، محوری و انتخابی، به ارائه مدل نوسازی استراتژیک بر مبنای نظریه‌پردازی داده‌بنیاد شامل 6 مقوله و 40 مفهوم منجر شد. نتیجه‌گیری: براساس مدل نوسازی استراتژیک، مدیران میانی و ارشد با درک و شناسایی عوامل علی مؤثر بر نوسازی استراتژیک در شرکت‌های دولتی و بهبود شرایط زمینه‌ای، می‌توانند راهبردهایی از قبیل «تقویت قابلیت‌های سازمان»، «تغییر مدل‌های ذهنی مدیران»، «چابک‌سازی راهبردی»، «تدوین سیاست‌های کلان راهبردی»، «طراحی ساختارهای سازمانی منعطف» و «توانمندسازی منابع انسانی»، «تحلیل مشتریان»، «توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای»، «تغییر جهت‌گیری حاکمیتی شرکت» و «توسعه ارتباطات استراتژیک» را در جهت دستیابی به سطح قابل قبولی از نوسازی استراتژیک با درنظر گرفتن شرایط مداخله‌گر اتخاذ کنند.}, keywords_fa = {ایدرو,سازمان‌های توسعه‌ای,نوسازی,نوسازی استراتژیک,هویت حرفه‌ای مدیران}, url = {https://jibm.ut.ac.ir/article_88488.html}, eprint = {https://jibm.ut.ac.ir/article_88488_d3f0c73420b5ff18d58ede5358f0bec5.pdf} }