per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2009-11-22
1
3
20329
بررسی عوامل اثرگذار بر قصد خرید امتیاز
(دیدگاه امتیازگیرندگان)
An Investigation of Factors Affecting Franchise Purchase Intentions: The Franchisees Perspective
محمود احمدپور داریانی
ahmadpour@initor.com
1
سوده احمدیان راد
soode_a_rad@yahoo.com
2
علی پورانی
poorani@initor.com
3
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه دلور
نقش اعطای حق امتیاز (فرنچایزینگ) در رشد کسب و کار، ایجاد مشاغل و توسعه اقتصادی به طور گستردهای در نقاط مختلف جهان شناخته شده است. با این حال، تا جایی که میدانیم مطالعهای راجع به فعالیت های امتیازی در ایران انجام نشده است که به دلیل نوپایی این فعالیت ها در کشور ما میباشد. هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه امتیازدهنده- امتیازگیرنده و رفتار خرید امتیازگیرنده در استان تهران با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری بود. یافتههای مطالعه از اینکه کیفیت سیستم (دربرگیرنده پشتیبانیهای اولیه، پشتیبانیهای مستمر و کنترل ها) و محیط (شامل بازاریابی و تبلیغات رسانهای)، عوامل اثرگذار بر مقاصد خرید امتیاز میباشند پشتیبانی نمود. با وجود اینکه از مزیتهای مختلف خرید امتیاز برای امتیازگیرندگان پشتیبانی شد، نیازهای برآورده نشده آنان در مورد جوانب مرتبط با خدمات پشتیبانی و بازاریابی از سوی امتیازدهنده مشهود بود. یافتههای این مطالعه چارچوبی را برای بهبود رابطه میان امتیازدهندگان و امتیازگیرندگان ایرانی جهت ایجاد شراکتی پایدارتر و همکارانهتر فراهم میآورد
The role of franchising for business growth, job creation, and economic development has been widely recognized around the world. To our knowledge, however, no research has been conducted to investigate franchise practices in Iran. The purpose of this study was to investigate franchisor franchisee relationship and franchisees’ buying behavior using structural equation modeling, in Tehran Province. The findings supported that system quality and environment were influential factors for franchise purchase intentions. While, several franchising benefits were supported, unmet needs were evident with respect to franchisor support services and marketing as promised by franchisors. The results of this research provide a framework for improving relationship between the Iranian franchisors and franchisees in order to attain a more sustainable and cooperative partnership.
https://jibm.ut.ac.ir/article_20329_02935f60a12b2b51121d0e2e7703c304.pdf
اعطای حق امتیاز(فرنچایزینگ)
امتیازدهنده و قصد (مقاصد) خرید
امتیاز (فرنچایز)
امتیازگیرنده
Franchise
Franchisee
franchising
Franchisor
Purchase Intentions
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2009-11-22
1
3
20330
بهرهوری منابع انسانی و رابطه آن با ارزش بازار شرکت
Human Resource Productivity and its Relationship with Firm’s Market Value
حسین اعتمادی
etemadih@modares.ac.ir
1
حمیدرضا گنجی
ganji_hamidreza@yahoo.com
2
علی مهرابی کوشکی
mehrabi@initor.com
3
دانشگاه تربیت مدرس
بهرهوری نیروی انسانی از موضوعات مورد توجه در تئوری و عمل میباشد، به گونهای که بسیاری از سازمانها ارتقای بهرهوری را در سرلوحه برنامههای خود قرار دادهاند. هدف اکثر سازمانها ایجاد ارزش برای سهامداران است، بنابراین لازمه جلب توجه مدیران به بهرهوری نیروی انسانی، شناسایی تاثیر آن در رسیدن به این هدف و شناسایی موانع موجود در این رابطه است. هدف این تحقیق ارزیابی تاثیر بهرهوری نیروی انسانی بر ارزش بازار شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. بدین منظور 112 شرکت در بازه زمانی 1380 تا 1384 به عنوان نمونه انتخاب شدند و رابطه فوق در آنها مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون و همبستگی نشان داد که بین بهرهوری نیروی انسانی و ارزش بازار شرکت در بورس اوراق بهادار تهران رابطه مثبت و معنادارای وجود دارد. همچنین تاثیر متغیر تعدیل کننده نوع صنعت در رابطه فوق مورد آزمون قرار گرفت و این نتیجه به دست آمد که در کلیه صنایع مورد مطالعه این رابطه وجود دارد.
Human resource productivity is an important subject in theory and practice, so increase of productivity is the first priority in most of organizations. The main purpose of most organizations is creating value for their shareholders. So it is necessary to understand effect of human resource productivity in achieving this goal and find the obstacles. The purpose of this research is examining the effect of human resource productivity on firm's market value in the case of Tehran Stock Exchange. Therefore, 112 companies during 1380-1384, selected as sample and that relationship were examined. We used regression and correlation analyses and founded that there is significant correlation between these variables, and results are approved thorough all industry types.
https://jibm.ut.ac.ir/article_20330_676a3c36df644b031b66e5f01f86448f.pdf
ارزش شرکت
بهرهوری نیروی انسانی
نوع صنعت
Firm Market Value
Human resource productivity
Industry Type
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2009-11-22
1
3
20331
بررسی عوامل موثر بر موفقیت برنامهریزی استراتژیک در شرکت ملی گاز ایران
Investigation of Factors Affecting Strategic Planning Success in National Iranian Gas Company
محمد حقیقی
m.haghighi@ut.ac.ir
1
عباس منوریان
amonavar@ut.ac.ir
2
سعید قوامپور
ghavampor@nigc.ir
3
سعیده رسولیان
rasoolian@nigc.ir
4
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
با توجه به اهمیت روز افزون برنامهریزی استراتژیک و وجود عواملی که موفقیت فرایند برنامهریزی استراتژیک را تحت تاثیر قرار میدهند، پیش نیاز تدوین و اجرای درست استراتژی برای شرکت ملی گاز ایران، شناسایی این عوامل و لحاظ نمودن آنها در فرایندبرنامهریزی است. در این تحقیق تلاش شده است با تکیه بر تجربیات مدیران و کارشناسان شرکت ملی گاز و سایر منابع اعم از کتب، مجلات، مقالات جدید و... این عوامل قبل از پرداختن به برنامهریزی استراتژیک شناسایی شده و به منظور موفقیت در این فرایند مهم و حیاتی اعمال گردند. تحقیق حاضر که از نظر هدف، کاربردی و از نظرگردآوری و پردازش اطلاعات، توصیفی است، با هدف شناسایی عوامل موثر بر موفقیت برنامهریزی استراتژیک در شرکت ملی گاز ایران درصدد است تا نقش عوامل سازمانی را در اثربخشی این فرایند نشان دهد و مدیران این شرکت با عنایت به این عوامل بتوانند راهبردهای مناسب را جهت طراحی، تدوین و اجرای برنامهریزی استراتژیک به درستی پیادهسازی نمایند. در این تحقیق ارتباط هشت عامل عمده با موفقیت برنامهریزی استراتژیک در شرکت ملی گاز ایران مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت تاثیر پنج عامل مشارکت مدیران ارشد در فرایند برنامهریزی استراتژیک، آگاهی مدیران ارشد از دانش و اهمیت برنامهریزی استراتژیک، مشارکت تیمی کارکنان در فرایند برنامهریزی استراتژیک مدیریت تغییر در فرایند برنامهریزی استراتژیک و ارزیابی درست محیطی درموفقیت برنامهریزی استراتژیک در شرکت ملی گاز ایران مورد تایید قرار گرفت.
Regarding to importance of Strategic Planning and existence Critical Success Factors (CSFs) affecting Strategic Planning in National Iranian Gas Company (NIGC), these CFSs identifies in this research using the experiences of managers and expert of NIGC planning department and the other references like books, journals and new papers. The purpose of this research is identifying CSFs of strategic planning in NIGC so the managers of the company could prepare suitable strategy for design and execute the strategic planning. The relationship between eight CSFs including senior management involvement, organizational commitment, team involvement, personnel agreement, change management, senior management knowledge, IS&MIS maturity and environmental assessment with strategic planning investigated and finally effect of five factors including senior management involvement, team involvement, change management, senior management knowledge, and environmental assessment on strategic planning success in NIGC were confirmed.
https://jibm.ut.ac.ir/article_20331_02e209702ed857acdd85e1a40fc223e9.pdf
برنامهریزی استراتژیک
شرکت ملی گاز ایران
عوامل کلیدی موفقیت
Critical Success Factors (CSFs)
National Iranian Gas Company (NIGC)
strategic planning
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2009-11-22
1
3
20332
عوامل موثر درموفقیت همکاریهای مشترک بینالمللی
(مطالعه موردی مرکز تحقیقات ایران خودرو)
Factors Affecting in Succession of International Collaborations
حسین رحمانسرشت
hrahmanseresht20032@yahoo.com
1
محمد با شکوه
bashokouh@modares.ac.ir
2
معصومه پهلوانی قمی
reyhaneh.pahlevani@yahoo.com
3
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تهران
همکاری مشترک بینالمللی به شرکتها فرصت میدهد تا نسبت به ارتقای مزیت رقابتی و انتقال تکنولوژی جهت افزایش منابع و قابلیتهای سازمانی خود اقدام کنند. سوالات اصلی این پژوهش عبارتند از: 1- چه عواملی در موفقیت همکاری مشترک واحد فناوری داخلی با شرکت خارجی تاثیرگذارند؟ 2- این عوامل چه ارتباطی با یادگیری دارند. جامعه آماری این پژوهش کلیه افرادی که به طور مستقیم در اجرایی ساختن طرح تحقیق و توسعهای شرکت ایران خودرو دخیل بوده است، محسوب میشود. نمونه آماری مناسب بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران و انجام تعدیلات لازم در نهایت برابر با 105 نفر تعیین گردید جامعه آماری بالغ بر 250 نفر است که از این تعداد حدود 150 نفر انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنها توزیع شد. از این 150 نفر، 105 پرسشنامه در تحلیل نهایی مورد استفاده واقع شد. برای تکمیل ادبیات پژوهش و مبانی تئوریک از روش کتابخانهای و برای گردآوری سایر اطلاعات مورد نیاز در مورد پروژهها از روش میدانی(پرسشنامه و مصاحبه) استفاده شده است. جهت بررسی میزان و نوع ارتباط بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که انتخاب شریک، انگیزه شکل دهی همکاری، نوع کنترل و نفوذ بر شبکه همکاری، تجربه همکاری مشترک و انتظارات طرفین همکاری از جمله عوامل تاثیرگذار در یادگیری همکاری مشترک هستند.
https://jibm.ut.ac.ir/article_20332_0658ba786f90b96a587b0b6675857aa6.pdf
انگیزه و انتخاب شریک
همکاریهای بینالمللی
یادگیری
International Alliances
learning
Motivation
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2009-11-22
1
3
20333
بررسی تأثیر استراتژی تمایز پورتر برعملکرد سازمانی از طریق بستهبندی کالاها در شرکتهای مواد غذایی
آستان قدس رضوی
Impact of Differentiation Strategy of Porter on Organizational Performance Via Goods Packaging in Nutrition Companies of Astan Ghods Razavi
فریبرز رحیمنیا
frahimnia2@hotmail.com
1
سعید مرتضوی
mortazavi@um.ac.ir
2
سیدمسلم علوی
sm.alavi@shirazu.ac.ir
3
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی مشهد
امروزه رقابت گسترده موجود در بازار، شرکتها را ناگزیر از بکارگیری استراتژیهایی جهت رویارویی با این رقابت نموده است. بدون شک بکارگیری اینگونه استراتژیها نه تنها از تأثیر قابل ملاحظهای بر بستهبندی کالاها به عنوان بخشی از محصول شرکتها برخوردار است، بلکه این امر متعاقبا بر عملکرد شرکتها نیز تأثیرگذار است. با توجه به این امر، هدف از این تحقیق پیمایشی، بررسی اثر استراتژی تمایز پورتر بر عملکرد سازمانی از طریق بستهبندی کالاها بوده است. جهت تحقق این هدف تأثیر متغیر استراتژی تمایز بر عملکرد سازمانی از طریق بستهبندی بهصورت مستقیم (بدون واسطهگری بستهبندی) و غیرمستقیم (با واسطهگری بستهبندی) با طرح 4 فرضیه اصلی بررسی شد. نتایج تحقیق حاکی از عدم تایید نقش واسطهگری متغیر بستهبندی در رابطه بین استراتژی تمایز و عملکرد سازمانی بود. این در حالی است که مولفههایی همچون طراحی و رنگ بستهبندی رابطه بین استراتژی تمایز و مولفه فروش از عملکرد سازمانی را واسطهگری مینمایند.
Nowadays with high competition in area of business, companies have to use different strategies in order to face and control this competition. Without doubt not only use of these strategies influences on packaging but also this issue affect on companies’ performance. Hence, aim of this research is to study differentiation strategy of Porter as a competitive strategy on organizational performance via goods packaging. In order to achieve this aim, impact of differentiation strategy on organizational performance directly and indirectly role as a mediator variable was studied with four hypotheses. The analysis of data show that there is no a mediator role of packaging regarding relationship between differentiation strategy and organizational performance. However elements of color and design play a mediator role between differentiation strategy and organizational performance.
https://jibm.ut.ac.ir/article_20333_53d9f6315dc617fb137b5da3ca38b5fc.pdf
استراتژی تمایز پورتر
استراتژیهای رقابتی پورتر
بستهبندی
تحلیل مسیر
عملکرد سازمانی
Competitive Strategies of Porter
Differentiation Strategy
organizational performance
packaging
Path analysis
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2009-11-22
1
3
20334
قومگرایی در مصرف و رابطه آن با میهنپرستی و گرایشات جهانوطنی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان
Consumer Ethnocentrism and Its Relation with Patriotism and Cosmopolitanism Characteristics Among Students of University of Isfahan
بهرام رنجبریان
ranjbar@initor.com
1
رسول قلیزاده
rasoul_gholizadeh@yahoo.com
2
دانشگاه اصفهان
قومگرایی مصرف کنندگان به عنوان یکی از عوامل موثر بر تصمیمگیری آنها در خرید محصولات داخلی در مقابل محصولات خارجی، موضوع بسیاری از تحقیقات قرار گرفته است. به همین دلیل، این تحقیق با در نظر گرفتن 230 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان به عنوان نمونه آماری تحقیق، نخست میزان این متغییر در جامعه مورد بررسی، اندازهگیری شده، سپس با استفاده از آزمون رگرسیون، رابطه بین قومگرایی در مصرف با میهنپرستی و جهان وطنی سنجیده شده است. نتایج نشان میدهد که دانشجویان دانشگاه اصفهان از نظر قومگرایی در مصرف، از درجه پایینی برخوردارند. بهعلاوه رابطه مستقیم بین میهنپرستی و قومگرایی و رابطه منفی بین جهان وطنی و قومگرایی مصرفی دانشجویان وجود داشته است. همچنین نتایج دلالت بر آن دارد که دانشجویان رشتههای مختلف میزانهای متفاوتی از این متغیرها را نشان میدهند.
Consumer ethnocentrism as an important factor in consumers’ buying decisions of local or imported products has been the topic of so many researches. For this reason the present study by taking 230 students of University of Isfahan as its statistical sample, first has tried to measure their ethnocentrism in consumption context, then by use of regression analysis the relation of consumer ethnocentrism with patriotism and cosmopolitanism characteristics of the students has been measured. The results indicate that, the students are low with regard to the measure of ethnocentrism in consumption context. In addition the relation of consumer ethnocentrism with patriotism characteristic was positive but with cosmopolitanism characteristic of students was negative. Also the results show that students with different academic disciplines are presenting different measures of these three variables.
https://jibm.ut.ac.ir/article_20334_b27c4471f95382de02ad537df19e948c.pdf
جهان وطنی
قومگرایی مصرفکننده
میهنپرستی
Consumer Ethnocentrism
Cosmopolitanism
Patriotism
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2009-11-22
1
3
20335
ارزیابی کیفیت خدمات بانکی و تعیین اولویتها و راهکارهای ارتقای آن با استفاده از مدل تحلیل شکاف
An Evaluation of Service Quality of Banking, Identifying Its Priorities and Measures for Improvement
سعید سعیدا اردکانی
dr.saeida@gmail.com
1
سیدحیدر میرفخر الدینی
mirfakhraldini@initor.com
2
محمد زارعیان
mohammadzareyan@yahoo.com
3
دانشگاه یزد
دانشگاه یزد
بانکها در سالهای اخیر به علت افزایش رقابت و به منظور حفظ بقا و افزایش سودآوری خویش مجبور به ارایه خدماتی متنوعتر و با کیفیتتر شدهاند. به دلیل اهمیت کیفیت خدمات متعالی، همواره این سوال مطرح است که چگونه میتوان کیفیت خدمات بانکی را مورد ارزیابی قرار داد. به این منظور، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات بانکی، در سطح بانک کشاورزی انجام شد. با مطالعه گسترده در ادبیاتتحقیق، عوامل موثر بر کیفیت خدمات بانکی شناسایی شد. سپس وجود اختلاف نظر میان دیدگاههای مشتریان و کارکنان بانک با استفاده از آزمونهای آماری متعدد، بررسی شد. در ادامه از مدل تحلیل شکاف به منظور ارزیابی کیفیت خدمات بانکی، استفاده گردید. یافتههای تحقیق بیانگر آن بود که بین دیدگاه کارکنان و مشتریان در مورد کیفیت خدمات ارایه شده در بانک، تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج پژوهش، عامل «سرعت در ارایه خدمات مورد نیاز مشتریان» به عنوان اولویتدارترین مولفه جهت انجام اقدامات اصلاحی، شناسایی گردید.
In recent years, banks must give more different and various services, because of maintaining of live and increasing their profitability. For the reason that high quality of services in attaining success is important, this question has propounded that how we can evaluate bank service quality. So, this research has performed with goal as evaluation of bank service quality in the agriculture bank. By spread Observation in literature, effective factors on bank service quality identified. Then customer's and clerk's view for importance of factors has attained. Being difference in opinion between customer's view and clerk's view about bank services, studied by using several statistic tests. Afterwards, suitable models used for evaluating service quality of bank. Results show that, there is meaningful difference between customer's view and clerk's view about importance of effective factors on bank service quality. Moreover, statistic tests and analysis show meaningful difference between customer's view and clerk's view about state of services. According to research results, "Speed in giving needed services to customers" and "giving services of bank in promised time" have identified as most necessary criteria to be improved.
https://jibm.ut.ac.ir/article_20335_58562c5d3fc509b8d16d79f198d15c98.pdf
ادراکات
انتظارات
کارکنان بانک
کیفیت خدمات
مشتریان
Banking Staff
customers
Expectations
Perceptions
Service quality
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2009-11-22
1
3
20336
بررسی تأثیرگذاری عوامل بستهبندی بر فرایندهای مختلف رفتار مصرفکنندگان محصولات غذایی
A Survey on Effects of Packaging Elements on Different Process of Food Products Consumer Behavior
محمود فیروزیان
safmahmoud@yahoo.com
1
طهمورث حسنقلیپور
thyasory2@ut.ac.ir
2
مهرداد استیری
mehrdadstiri@ut.ac.ir
3
دانشگاه آزاد کرج
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
تحقیق حاضر به دنبال بررسی رابطه میان بستهبندی و رفتار مصرفکنندگان محصولات غذایی، در سطح فروشگاههای زنجیرهای رفاه تهران صورت گرفته است. در این مطالعه با توجه به گستره تحقیق بر آن سعی شد، که میزان تأثیر عوامل مختلف بستهبندی بر رفتار مصرفکنندگان محصولات غذایی در طی مراحل پیش ازخرید، در حین خرید و پس از خرید مورد ارزیابی و مقایسه قرار گیرد. مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از منظر روش در زمره تحقیقات توصیفی- پیمایشی طبقهبندی میشود. به منظور بررسی فرضیه اصلی تحقیق از آزمون طرح اندازههای تکراری و به منظور بررسی تفاوت در دیدگاهها و نظرات پاسخگویان براساس مؤلفههای جمعیتشناختی، از آزمون مقایسه دو جامعه وآزمون مقایسه میانگین چند جامعه استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در میان متغیرهای جمعیتشناختی تنها سن و وضعیت تحصیلی پاسخگویان در زمره متغیرهای معنادار قرار داشته و از نظر خریداران محصولات غذایی، کلیه مؤلفههای بستهبندی از اهمیت زیاد و تأثیرگذاری قابل توجهی بر رفتار مصرفکنندگان برخوردار میباشند.
The purpose of this survey was to examine the relationship between packaging and food products consumer behaviors in Refah chain stores in Iran. This research in terms of goal is an application research and regarding data collection method, it is a survey-descriptive. One-way repeated measures analysis of variance was used to compare the impacts of packaging elements, visual and informational, on purchase decision in three stages (main hypothesis) and for evaluating different viewpoints of customers in terms of demographic variables, One-way analysis of variance(ANOVA) and Independent- Sample T test were used. Results show that, among demographic variables, age and educational of respondents have meaningful differences and all packaging elements are highly important for food products buyers and these elements can highly influence their purchase decisions.
https://jibm.ut.ac.ir/article_20336_813e2772945915e6930447b95f07d2fe.pdf
بستهبندی
رفتار مصرفکننده
محصولات غذایی
Consumer behavior
Food Products
packaging
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2009-11-22
1
3
20337
مدیریت عملکرد و رابطه آن با کیفیت خدمات در شعب بانک ملی شهر اصفهان
Performance Management and its Relationship with Service Quality at Isfahan Melli Bank
سید محمد مقیمی
moghimi2@ut.ac.ir
1
روحالله حفیظی
rohollahhafizi@yahoo.com
2
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
این مطالعه به منظور بررسی رابطه مدیریت عملکرد با کیفیت خدمات بانکی انجام شده است تا از این رهگذر بتوان با بهبود جنبههایی خاص از مدیریت عملکرد، جهت ارتقای کیفیت خدمات بانکها گامهای مؤثری برداشت. برای بررسی مدیریت عملکرد در بانک ملی اصفهان از مدل تحلیل مدیریت عملکرد (PMA) و برای ارزیابی کیفیت خدمات در این بانک از مقیاس سیستمی- مبادلهای کیفیت خدمات (SYSTRA-SQ) استفاده شده است. در همین راستا به منظور بررسی ارتباط بین مدیریت عملکرد و کیفیت خدمات، تمامی روابط متناظر بین این دو مفهوم در قالب 60 فرضیه مورد بررسی آماری قرار گرفتهاند که در نهایت 7 فرضیه از مجموع این فرضیات تأیید گردیده است. بهخصوص نتایج تحقیق نشان میدهد که بین بعد جهتگیری عملی سازمان (استفاده عملی و مؤثر از اطلاعات حاصل از سیستم مدیریت عملکرد) و سطح کلی کیفیت خدمات بانکی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. بنابراین سودمندی تحقیق حاضر از آن جهت است که بر اساس نتایج آن میتوان جهت ارتقای کیفیت خدمات بانکی، به جای توجه به شمار زیادی از عوامل کم تأثیر، بر روی معدودی از عوامل مهم و تأثیرگذار متمرکز گردید.
This study had been performed to analyzing relationship between performance management and service quality because of develop the banks service quality by means of improve specific sides of the performance management. The PMA method was used for analyzing the performance management at Isfahan Melli Bank and the SYSTRA-SQ scale was used for assessing the service quality at there. In order to relationship studying between performance management and service quality, all of the corresponding relations between them i.e. 60 hypotheses were analyzed by means of statistical methods and finally 7 hypotheses from 60 hypotheses were approved. Specially, the research results demonstrate that it is meaningful relationship between the organizational action orientation dimension and the total service quality at the bank. Therefore, utilization of this research is developing the bank service quality by means of concentrating on a few important and effective factors rather than considering multiple factors with low effect.
https://jibm.ut.ac.ir/article_20337_5b62f0ce510a45620a54494dcbc6ed7b.pdf
بانک ملی
تحلیلمدیریتعملکرد (PMA)
مقیاسسیستمی- مبادلهای کیفیت خدمات (SYSTRA-SQ)
Melli Bank
Performance Management Analyzing (PMA)
System and Transactional SQ scale (SYSTRA-SQ)
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2009-11-22
1
3
20338
تدوین مولفههای اصلی آسیبشناسی سازمانی مرکز ملی فرش ایران با بررسی نقش آن در صادرات فرش دستباف
Explaining the Core Factor of Organizational Pathology for National Center of Persian Carpet with it’s Role in Handmade Carpet Export
غلام حسین نیکوکار
nikokar@initor.com
1
یاسر علیدادی
yasser_alidadi@yahoo.com
2
حمزه رایج
hamzehrayej@ut.ac.ir
3
دانشگاه امام حسین (ع)
دانشگاه امام حسین
دانشگاه تهران
این پژوهش با هدف تدوین مولفههای اصلی آسیبشناسی مرکز ملی فرش ایران و بررسی نقش آن در صادرات فرش دستباف انجام شد. الگوی مورد نظر جهت آسیبشناسی (الگوی شش جعبهای ویزبورد) از میان 14 الگوی تایید شده آسیبشناسی انتخاب شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. تعداد 89 نفر از کارکنان مرکز ملی فرش و صادر کنندگان فرش دستباف (40 کارمند به همراه 49 صادرکننده) به صورت تصادفی ساده گزیده شدند. نتایج نشان داد که بر مبنای الگوی بومی شده از الگوی شش جعبهای ویزبورد در مرکز ملی فرش مولفه حقوق و پاداش سازمانی دارای بیشترین آسیب و بعد از آن مولفههای مکانیزمهای مفید (عوامل نرمافزاری)، مقصد و هدف سازمانی، ساختار سازمانی، ارتباطات سازمانی و در نهایت آسیبهای رهبری دارای اهمیت هستند و نیز میان صادرات فرش و آسیبهای مرکز ملی فرش رابطه معنیداری وجود دارد.
The research has been conducted with purpose of composing the main constituent of pathology for national center of Persian carpet and considering it's role in exporting handmade carpet. The respective model of pathology was selected, out of 14 approved models (the six Boxes Model of Wisboard). The method of this research is explanatory and is a kind of correlation one. 89 people from national center of carpet and exporters of handmade carpets (40 staff plus 49 exporters), were chosen out of simple random. The released result shown that, according to local modeling, from 6 box model of Wisboard in national center of carpet, the component of salary and organizational bonus, has the highest issue and next the useful mechanism (soft ware elements), destination and organizational purpose, organizational structure, organizational relations and correspondence and at the end leadership shortages, all have values and there is a meaningful relation among exporting carpets and damages of national center of carpet.
https://jibm.ut.ac.ir/article_20338_f2f12e4bd3962df7afe82c6c00875311.pdf
آسیبشناسی سازمانی
الگوهای آسیبشناسی
الگوی شش جعبهای ویزبورد
فرش دستباف
Handmade Carpet
Organizational pathology
Pathology Models
the Six Boxes Model of Wisboard