per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2012-09-22
4
3
1
20
10.22059/jibm.2012.28565
28565
Research Paper
شاخصهای اساسی مؤثر بر وفاداری مشتریان در صنعت بهداشتی و سلولزی ایران با استفاده از رویکرد دلفی فازی و دیمتل فازی
Key Effective Factors on Customer’s Loyalty in Hygienic and Health Industry Using Fuzzy Delphi Method and Fuzzy DEMATEL
میلاد آقایی
sh-azad@iau-ahar.ac.ir
1
اصغر آقایی
qsharifi@alumni.ut.ac.ir
2
رضا آقایی
reza.aghaee2006@gmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، مدرس دانشگاه علوم انتظامی، تهران، ایران
استادیار دانشگاه علوم انتظامی، دانشگاه علوم انتظامی، تهران، ایران
دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، سازمان مدیریت صنعتی، تهران، ایران
در محیطهای کسبوکار مدرن، تولیدکنندگان با فشار فزایندهی الزامات مشتریان در شخصیسازی محصول، بهبود کیفیت و پاسخگویی به تقاضا روبهرو هستند. برای حفظ کسبوکار در این فشارها، بیشتر سازمانها درصدد توسعهی شراکت راهبردی با مشتریان و همکاری با آنهاهستند؛ بهگونهای که سبب ایجاد ارزش برای آنها شده و این امر به شکلگیری مشتریانی وفاداری منجر شود. این پژوهش بر آن است تا با بررسی ادبیات مربوط به وفاداری مشتریان، شاخصهای اساسی و اثربخش وفاداری مشتریان در بخش تأمینکنندگان صنعت بهداشتی و سلولزی ایران را با استفاده از روش دلفی فازی شناسایی کرده و با استفاده از روش دیمتل فازی، الگویی نظاممند را برای مدلسازی و تأثیرگذاری شاخصها ارائه کند. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که شاخصهای اساسی مؤثر بر وفاداری مشتریان عبارتند از: ویژگیها و چگونگی رفتار فروشنده با مشتری، صداقت با مشتری، میزان قیمت کالا، کیفیت و نزدیکی روابط با مشتری، منافع حاصل از روابط مشترک، تجربهی خرید گذشتهی مشتری و مسئولیتپذیری فروشنده. ویژگیها و چگونگی رفتار فروشنده با مشتری تأثیرگذارترین و کیفیت و نزدیکی روابط با مشتری تأثیرپذیرترین شاخصها هستند.
Abstract: In the modern business environments, manufacturers are facing to growing pressure of customer’s requirements in product customization, quality improvement and responding to demand. To maintain the business in this environment, most of organizations are following development of strategic participation with customers and coordination to them; in a way that creates value for them and makes loyal customers. This research aims to consider the literature related to customer loyalty and to provide key and effective factors of customer’s loyalty in suppliers sector of hygienic and health industry in Iran using a fuzzy Delphi method. This research applies fuzzy DEMATEL method for providing a systematic model of the relationships between criteria. The results showed that the key and effective factors are as bellow: the characteristics and the behavior of vendor to customers, the trust to customers, the price of product, the quality and closeness of relationships to customers, the advantages of joint relations, the previous experience of customer for buying and vendor responsiveness. The characteristics and the behavior of vendor to customers and the quality and closeness of relationships to customers are the most effective and the most impressible factors as well.
https://jibm.ut.ac.ir/article_28565_21329d0acfeca1d3c7b18b868a640dd2.pdf
: وفاداری مشتریان
دلفی فازی
آزمایشگاه تصمیمگیری و ارزیابی آزمون (دیمتل) فازی
Customer Loyalty
Fuzzy Delphi
Fuzzy Decision Making Trial and Evaluation Laboratory (DEMATEL)
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2012-09-22
4
3
21
42
10.22059/jibm.2012.28566
28566
Research Paper
بررسی تأثیر عناصر ارتباطات یکپارچهی بازاریابی بر قوت نام تجاری در صنعت بانکداری (مطالعهی موردی: بانک ملی استان اردبیل)
The Effect of Components of Integrated Marketing Communications on Brand Strength in Banking Industry
محمد باشکوه
ebrahime32@yahoo.com
1
میترا شکسته بند
initor2@initor.com
2
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت، تهران، استادیار گروه مدیریت دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، اردبیل، ایران
چکیده: در محیط رقابتی و متغیر امروزی، شرکتها بهمنظور حفظ روابط سودآور با مشتریان، ناگزیر به استفاده از روشهای متنوع و نوین ارتباطی هستند. تبلیغات رسانهای، روابط عمومی، بازاریابی مستقیم و ابزارهای ارتقای فروش، ازجمله روشهای ارتباطی بازاریابی هستند که برای موفقیت سازمان از طریق یک سیستم باید بهطور مؤثر یکپارچه شوند. در این راستا مفهوم ارتباطات یکپارچهی بازاریابی (IMC) از طریق یکپارچه کردن پیامها، پایگاه و موضع شرکت در بازار را مستحکم کرده و باعث توانمندی نام تجاری سازمان میشود. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر عناصر ارتباطات یکپارچهی بازاریابی بر قوت نام تجاری در صنعت بانکداری است. جامعهی آماری این پژوهش 600 نفر کارکنان بانک ملی در سطح استان اردبیل هستند که در این رابطه 148 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL انجام شده است. یافتههای مطالعه حاکی از آن است که تمام عناصر ارتباطات یکپارچهی بازاریابی، ازجمله تبلیغات، روابط عمومی، پیشبرد فروش و بازاریابی مستقیم با سطح اطمینان 99 درصد، تأثیر مثبت و معناداری بر قوت نام تجاری سازمان دارد.
Abstract: In today's competitive and variable environment, Companies have to use diversified and modern methods of communication to establish and maintain profitable relationships with customers. Marketing communication methods that should be integrated to the success of the organization through a new system are media advertising, public relations, direct marketing and sales promotion tools. In this regard, the concept of integrated marketing communications strengthens the company's position in the market through integrating all messages. The purpose of this study was to investigate The Effect of components of integrated marketing communications on brand strength in banking industry.The study populations are included 600 MELLI Bank employees from Ardebil province that 148 employees were selected as examples.Data analysis was performed using SPSS and LISREL software.Findings indicate that all elements of integrated marketing communications including advertising, public relations, sales promotion, direct marketing have a positive impact on the components of the brand With 99% confidence level.
https://jibm.ut.ac.ir/article_28566_265910576107e949e9bc4befbbd2a841.pdf
: ارتباطات یکپارچهی بازاریابی
نام تجاری
قدرت نام تجاری
عناصر ارتباطات یکپارچهی بازاریابی
Integrated Marketing Communications
Brand
Brand Strength
Integrated Marketing Communications Elements
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2012-09-22
4
3
43
64
10.22059/jibm.2012.28567
28567
Research Paper
استفاده از یک رویکرد ترکیبی برپایهی شبکههای عصبی مصنوعی و نظریهی مجموعهی ناهموار برای مدلسازی وفاداری مشتریان به شناسه در صنعت خدمات تلفن همراه
Using a Hybrid Approach Based on Artificial Neural Networks and Rough Set Theory for Modeling Customers Brand Loyalty in Mobile Telecommunicating Industry
سید یعقوب حسینی
amirhosseinamirkhani@yahoo.com
1
علیرضا ضیایی بیده
amanimahdieh@yahoo.com
2
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
چکیده: هدف این پژوهش مدلسازی وفاداری مشتریان به شناسه (برند) و بررسی عوامل مؤثر بر آن، در صنعت خدمات تلفن همراه است. بدین منظور از یک رویکرد ترکیبی برپایهی روش شبکههای عصبی مصنوعی و مجموعهی ناهموار استفاده شده است. در مرحلهی نخست با مرور پیشینهی پژوهش، عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان شناسایی شدند. سپس از طریق توزیع پرسشنامه بین 913 مشترک دو اپراتور تلفن همراه ایرانسل و همراه اول در سطح استان یزد، دادههای مورد نیاز گردآوری شدند. مؤثرترین مجموعههای ویژگی (عوامل) در تبیین وفاداری مشتریان به شناسه با استفاده از نظریهی مجموعهی ناهموار شناسایی شدند. سپس بهترین مجموعهی ویژگی برپایهی رویکرد شبکهی عصبی مصنوعی انتخاب شد و از آن برای مدلسازی و تحلیل وفاداری مشتریان به شناسه استفاده شد. درنهایت، پس از ارائهی مدل نهایی شبکهی همراه با وزنهای روابط، از طریق تحلیل حساسیت، متغیرهای ورودی شبکه برپایهی تأثیرشان بر وفاداری مشتریان، اهمیتسنجی و رتبهبندی شدند. نتایج نهایی پژوهش نشان میدهند اعتبار شناسه، تصویر استفادهکننده و تعرفههای پرداخت، از مؤثرترین عوامل در وفاداری مشترکان تلفن همراه به شناسه هستند.
Abstract: The aim of this study was the modeling of customers brand loyalty and investigating its effective factors in mobile telecommunication industry. For this purpose a hybrid method based on Artificial Neural Networks and Rough Set Theory was used. Based on the research framework, in the first stage, effective factors on customers’ brand loyalty were identified with use of an extensive literature review. Required data were gathered through a questionnaire survey among 913 of Irancell and Hamrahe-Aval subscribers in Yazd province. In the next step, sets of most effective attributes in modeling customers’ brand loyalty were identified with use of rough set theory. Then, based on artificial neural network approach, the best performing attribute set was selected and used for modeling customers’ brand loyalty. Finally, after presenting final network model together with synapsis weighs, input variables have been ranked with use of sensitivity analysis. Results of this study indicated that brand credibility, users’ imagery and pricing plans are the most effective factors on customers’ brand loyalty
https://jibm.ut.ac.ir/article_28567_8ccfb0a07cd18ca3e234a6822dfcbcc2.pdf
وفاداری به شناسه
شبکههای عصبی مصنوعی
نظریهی مجموعهی ناهموار
خدمات تلفن همراه
کیفیت خدمات
Brand Loyalty
Artificial Neural Networks
Rough Set Theory
Mobile Phone Services
Service quality
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2012-09-22
4
3
65
82
10.22059/jibm.2012.28568
28568
بررسی تأثیر ویژگیهای دیداری و کارکردی بستهبندی بر خرید مواد غذایی با تعدیلگری متغیر بومشناختی مشتری
An Investigation of the Effect of Packaging Characteristics (Visual and Functional) on Food Purchasing Behaviors: Moderating Role of Customer Demography
فریبرز رحیمنیا
rezajalilvand@ut.ac.ir
1
سید مسلم علوی
aebrahimi@shirazu.ac.ir
2
مهدی نجفی سیاهرودی
pooyananjafi@gmail.com
3
دانشیار گروه مدیریت دانشکدهی علوم اداری اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
چکیده: هدف پژوهش پیش رو، بررسی تأثیر ویژگیهای دیداری و کارکردی بستهبندی بر خرید محصولات غذایی با نقش تعدیلگری متغیرهای بومشناختی است. این پژوهش از دید روش، توصیفی/ پیمایشی و از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است. دادههای پژوهش با کمک پرسشنامههایی گردآوری شد که در میان مشتریان پنج فروشگاه عمدهی مواد غذاییِ شهر شیراز به تعداد 400 نفر توزیع شد. در سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی محتوایی و در سنجش پایایی، از روش آلفای کرونباخ (برای کل پرسشنامه و متغیرهای پژوهش بهصورت جداگانه) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که ویژگیهای دیداری و کارکردی بستهبندی، هر دو بر خرید مواد غذایی اثرگذارند، اما تأثیر ویژگیهای دیداری بیشتر از ویژگیهای کارکردی است. در این میان زیرمؤلفههای ویژگی دیداری، مؤلفهی اطلاعات روی بستهبندی و در میان زیرمؤلفههای کارکردی، مؤلفهی دوام بستهبندی، بیشترین اثر را بر خرید مواد غذایی دارند. از سوی دیگر، مشخص شد که ویژگیهای بومشناختی توانستهاند اکثر روابط میان ویژگیهای بستهبندی و خرید مواد غذایی را تعدیل کنند.
Abstract: The main purpose of this research is to investigate the effect of packaging characteristics (visual and functional) on food purchasing behaviors with the moderating role of customer demography. In order to collect data, 400 Questionnaires are distributed among the customers of five major supermarkets at Shiraz city. To test the validity and reliability of questionnaires, face validity and α cronbach approach (of the whole questionnaire and for each variable separately) applied respectively. Results showed that both of characteristics had an effect on food purchasing behavior; however the effect of visual characteristic was higher. Information on packaging among the components of visual characteristic and durability of packaging among the components of functional characteristic had the highest effect on food purchasing. Furthermore, demographic characteristics could moderate most of relations between packaging and food purchasing.
https://jibm.ut.ac.ir/article_28568_e3289a8dc5e6370f422877b2985758d4.pdf
: ویژگی دیداری بستهبندی
ویژگی کارکردی بستهبندی
متغیرهای بومشناختی
Visual Characteristic of Packaging
Functional Characteristic of Packaging
Demographic Variables
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2012-09-22
4
3
83
102
10.22059/jibm.2012.28569
28569
Research Paper
اراﺋﻪ ی روﻳﻜﺮد ﻓﺎزی ارز ﺟﺪول ﻳﺎﺑﻲ ﻣﺪل ﻛﺎﻧﻮﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻃﺒﻘﻪ و ﺑﻨﺪی وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎی ﻛﻴﻔﻴﺖ
A Survey of the Factors Affecting International Exhibition Center Branding (Case Study: Iran Fair)
ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ ﺻﺎدﻗﻲ ﻣﻘﺪم
m.haghighi@ut.ac.ir
1
ابوالقاسم زارعی دودﺟﻲ
2
علی اصغر صادقی مقدم
3
اﺳﺘﺎدﻳﺎر، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺻﻨﻌﺘﻲ، داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان،
ﻛﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺻﻨﻌﺘﻲ، داﻧﺸﮕﺎه ﮔﻴﻼن، رﺷﺖ،
ﻋﻼﻣﻪ 3 ﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺻﻨﻌﺘﻲ، داﻧﺸﮕﺎهی اﻳﺮان ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻲ، ﺗﻬﺮان،
ﭼﻜﻴﺪه: ﺳﻨﺘ ﻣﺪل ﻲ رو ﻛﺎﻧﻮ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻳﻜﺮد ﻗﻄﻌﻲ درﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ارز و ﺟﺪول ﻳﺎﺑﻲ آن، ﻗـﺎدر ﺑـﻪ درﻳﺎﻓﺖ دﻗﻴﻖ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻫﺎی ﺟﺰﺋﻲ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن و در ﻣﻮرد ﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎی ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳـﻲ ﻧﻴ ﺴـﺖ . ﺑـﻪ ﻫﻤـﻴﻦ دﻟﻴﻞ ا در ﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، اﻓﺰون ﺑ ﺑﺮ ﻴﺎن ﻛﺎﺳﺘﻲ ﻫﺎی ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ی ﺳﻨﺘﻲ ﻣﻌﺮﻓ ﻛﺎﻧﻮ و ﻲ روﻳﻜﺮد ﻓﺎزی آن، ﺟﺪول ارزﻳﺎﺑﻲ ﺳﻨﺘﻲ ﻧ ﻛﺎﻧﻮ ﻴﺰ رو ﻣﻮرد ﺑﺤﺚ ﻗﺮار ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ و ﻳﻜﺮد ﻓـﺎزی آن ﺑـﻪ ﮔﻮ ﻧـﻪ ای ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﻲ ﺷﻮد ﻧﺘﺎ ﻛﻪ ﻳﺠﻲ ﺗﺤﻠ ﻛﻪ از ﻴﻞ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻫـﺎی ﻓـﺎزی ﺑـﻪ دﺳـﺖ ﻣـﻲ آ ﻳـﺪ ﺑـﺎ ﺗﻌﺮ ﻳـﻒ وﻳﮋﮔﻲ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺑﺎﺷﺪ ، ﻫﺎی ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻛﺎﻧﻮ داﺷﺘﻪ .روﻳ ﻜـﺮد ﭘﻴ ﺸـﻨﻬﺎدی در ﺷـﺮﻛﺖ ﭘـﺎرس ﺧﺰر ﺑﻪ ﻃﺒﻘﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﻨﺪی وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎی ﭘﻨﻜﻪ ی ﭘﺎﻳﻪ ﺑﺮرﺳ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﻮرد ﻲ ﻧﺘﺎ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و ﻳﺞ آن ﺑﺎ ﻣﺪل ﺳﻨﺘﻲ ﻓﺎز ﻛﺎﻧﻮ و ﻣﺪل ی ﻛﻪ ای ﻟﻲ ارا ﺑﻮد 2009 در ﺳﺎل ﮔﺮﻓﺖ ، ﺋﻪ داده ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮار . ﻧﺘـﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد روﻳﻜﺮد ﻓﺎزی اراﺋﻪ ا ﺑﺮﺧﻲ و ، ﺷﺪه در ﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎ ﺑﻲ»ی ﻣﺪل « ﺗﻔﺎوت در ﻫـﺎی ﺳﻨﺘﻲ ﻛﺎﻧﻮ و روﻳﻜﺮد ﻓﺎزی ﻟﻲ راﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﻣﺘﻔﺎوت ﻃﺒﻘـﻪ ﺑﻨـﺪی ﻣـﻲ ﻛﻨـﺪ . درﻧﻬﺎﻳـﺖ ﺑـﻪ ﻛﻤـﻚ درﺻﺪﻫﺎی ﻓﺎزی و ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه، ﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎی ﻛﻴﻔﻴﺖ رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی ﺷﺪﻧﺪ.
Abstract: Classical Kano model with respect to Deterministic approach in questionnaire and evaluation table, unable to get partial tendencies of customers. For this reason in this paper in addition to Expression of the shortcomings of traditional Kano questionnaire and introduce its Fuzzy approach, Traditional Kano evaluation table will also be discussed and its Fuzzy approach is designed so that the results derived from the analysis of Fuzzy questionnaires be more adopted with The definition of quality Attributes of Kano model. The proposed approach was evaluated at Pars Khazar Company on Long base Fan in order to classification of the Fan attribute. The results were compared with the traditional model of Kano and the Lee model (2009).The results showed some of the features classified “indifferent” with traditional models and Lee model, but with proposed model classified differently. Finally, with Fuzzy percentages calculated, quality attributes were rated.
https://jibm.ut.ac.ir/article_28569_e45d2dbe793563e850834d4bfd0fb56e.pdf
روﻳ ﻜﺮد ﻓﺎزی ﻣﺪل ﻛﺎﻧﻮ
ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ی ﻓﺎزیﻛﺎﻧﻮ
ﺟﺪول ارزﻳـ ﺎﺑ ﻲ ﻓـﺎزی کـﺎﻧﻮ
ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی و ﻳﮋﮔ ﻲ ﻫﺎی ﻛ ﻴﻔ ﻴﺖ
ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻧ ﻴﺎزﻫﺎ ی ﻣﺸﺘﺮ ی
Fuzzy Kano Questionnaire
Fuzzy Kano Evaluation Table
Classification of Quality Attributes
Analysis of Customer Needs
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2012-09-22
4
3
103
120
10.22059/jibm.2012.28570
28570
بررسی رفتار کودک در جایگاه یک مصرف کننده
Survey of Kid’s Behavior as a Consumer
محمدعلی عبدالوند
mehrdads3@gmail.com
1
افسانه زمانی مقدم
samani@gmail.com
2
نسترن دهقانی سامانی
nastaran.samani@gmail.com
3
تادیار مدیریت بازرگانی ـ بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی ـ بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده: یکی از مهمترین موضوعات در بخش بازاریابی، مطالعهی رفتار مصرفکننده است؛ بدیهی است کودکان نیز جدا از این مقوله نیستند. اینکه کودک چطور، چقدر، درچه زمان/ مکان و چگونه اطلاعات لازم را بهدست آورده، انتخابکرده و خرید میکند، موضوع مطالعهی رفتار کودک در جایگاه یک مصرفکننده است. پژوهش پیش رو نیز با هدف اصلی شناسایی عوامل اثرگذار بر رفتار خرید کودک در شهر تهران انجام شده است. محور اصلی، استفاده از رویکرد اجتماعیسازی و بررسی نقش برخی عوامل آن است. بدین منظور هفت فرضیه تدوین شد. روش پژوهش کاربردی، توصیفی، همبستگی و ابزار جمعآوری داده، پرسشنامه و مصاحبه بود. برمبنای ادبیات موجود این مطالعه کودکانی با میانگین سنی 7 تا 12 سال انتخاب شدند. برای تعیین نمونه، از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است. در تحلیل دادهها، مدلسازی معادلهی ساختاری بهکار گرفته شده است. نتایج نشان داد که عواملی چون، والدین، چگونگی برقراری ارتباط در خانواده و نام تجاری، بر رفتار خرید کودک اثرگذارست. بهعلاوه جنسیت نیز، مؤثر بوده، یعنی کودکان دختر و پسر رفتار خرید متفاوتی دارند؛ برخی از این تفاوتها در نحوهی تأثیرگذاری بر والدین و استقلال در خرید بود. در انتها براساس نتایج پژوهش، پیشنهادهایی ارائه شده است که مهمترین آنها در زمینهی فعالیتهای پیشبردی و اطلاعرسانی شرکتهای تولیدکنندهی محصولات کودکان است.
Abstract: consumer behavior is one of the most important issues in the marketing. It is clear that children are not excluded. Children as consumer's mean; why, when, where and how they acquire the necessary information, select, and purchase. This study, done with the purpose of identifying factors influencing on children buying behavior in Tehran. Therefore, use of socialization approach and the role of socialization agents were examined. 7 hypothesis were developed. Research methods were correlation, applied, and expressive. Interview and questionnaire were used for data gathering. Based on the existing literature review must have be done work on 7-12years old. Multi-stage cluster sampling was used to determine the sample. To analysis the data used Structural Equation Modeling (SEM) was used to analysis the data. The Results of this survey shows that some factors, such as parents, communication with family and brand impact on the children buying behavior. Additionally gender had effect as well; in the other words, boys and girls show different consumer behaviors. Some of the differences were pester power and independence. Some recommendations are suggested based on findings to companies producing children’s products.
https://jibm.ut.ac.ir/article_28570_df17b0f6a1a06af106ebdd986f86ad07.pdf
رفتارخریدکودک
فرایند اجتماعیسازی
همسالان
رسانههای جمعی
Children Buying Behavior
Socialization Process
Age Group (Peer)
Mass Media
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2012-09-22
4
3
121
136
10.22059/jibm.2012.28571
28571
Research Paper
ارائهی مدل سیاستگذاری تبلیغات اثربخش در صنعت بیمه با رویکرد نقشهشناختی
Developing a Model for Effective Advertising Policymaking in Iran Insurance Industry
(Based on Cognitive Map)
رحمت ا.. قلی پور
1
طهمورث حسنقلی پور
shahoseini@ut.ac.ir
2
عبدالناصر همتی
3
کیومرث شریفی
qsharifi@ut.ac.ir
4
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدهی مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدهی مدیریت دانشگاه تهران، ایران
استادیار گروه اقتصاد نظری، دانشکدهی اقتصاد دانشگاه تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدهی مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
چکیده: یکی از اصلیترین عوامل عدم توسعهی صنعت بیمه در کشور، کافی نبودن آگاهی مردم در مورد خدمات بیمه است. از آنجاکه خدمات بیمه عینی نیست و آشناسازی مردم با این خدمات نیازمند ارائهی اطلاعات گستردهای است، فعالیتهای تبلیغات حرفهای شرکتهای بیمه برای گسترش آگاهی مردم نمود بالایی پیدا میکند. سیاستگذاری مناسب تبلیغات در صنعت بیمه، میتواند باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه و درنتیجه افزایش امنیت اقتصادی و اجتماعی جامعه شود. هدف اصلی این پژوهش، تأیید اجزای مدل سیاستگذاری تبلیغات اثربخش در صنعت بیمهی کشور و تعیین روابط بین این اجزا است. برای گردآوری دادههای مورد نیاز، از مطالعات میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها و تأیید اجزا و روابط مدل از روشهای همبستگی پیرسون، کروسکال والیس، مقیاسپردازی چندبعدی، کیو.اِی.پی، تحلیل خوشهای و بلوکبندی استفاده شده است. نتایج پژوهش، ابعاد ششگانهی مدل سیاستگذاری تبلیغات اثربخش شامل شرایط علّی و مسئلهیابی؛ تدوین و تصویب سیاستها؛ شرایط مداخلهگر؛ شرایط زمینهای؛ اجرای سیاستها، راهبردها و اقدامات؛ و پیامدها و ارزیابی سیاستها را تأیید و چگونگی ارتباط بین ابعاد مدل نظری اولیه را تا حدود زیادی اصلاح و تعدیل کرده است.
Abstract: Inadequate people awareness about Insurance services is one of the most important factors of underdevelopment of Iran insurance industry. Because insurance services aren’t objective and familiarity of people with them requires presenting comprehensive data, so professional advertising campaigns of insurance companies is so helpful. Effective advertising policymaking in insurance industry can increase insurance penetration rate and in the result, economic and social security of the society will be improved. Identifying and approving dimensions of ‘model of effective advertising policymaking’ and the relations among these dimensions are main objectives of this research. Research method is based on Survey, and questionnaire has been used for data collection. Pearson correlation test, Kruskal-Wallis test, Multidimensional Scaling, Quadratic Assignment Procedure Correlation (QAP) and Cluster Analysis have been used for analyzing data and approving model dimensions and relations. Research results, have approved six dimensions of effective advertising policymaking modeland have revised relations among dimensions of primary and conceptual model of research.
https://jibm.ut.ac.ir/article_28571_1453b712a54a0bad80d79cbac5d7809c.pdf
سیاستگذاری
تبلیغات اثربخش
نقشه شناختی
صنعت بیمه
Policymaking
Effective Advertisement
Cognitive Map
Insurance industry
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2012-09-22
4
3
137
154
10.22059/jibm.2012.28572
28572
Research Paper
سنجش کارایی ارزش ویژهی برند با استفاده مدل ترکیبی SEM-DEA : (مطالعهی موردی: برند خودرو در شهر اصفهان)
Measuring of Efficiency Brand Equity Using the Hybrid Model SEM-DEA: A Case Study Automobile Brand in the City of Isfahan
مهسا قندهاری
gandehary@yahoo.com
1
جواد خزائی پول
hchitsazan@gmail.com
2
امید بهارستان
omidbaharstan@yahoo.com
3
هادی بالوئی جامخانه
4
جعفر کیالاشکی
5
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی ـ بازاریابی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کارشناس ارشد مدیریت تحول، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کارشناس ارشد مدیریت MBA، پردیس بینالملل دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده: هدف از این پژوهش بررسی روابط بین متغیرهای ارزش ویژهی برند و سنجش کارایی برندهای متفاوت از خودروها است. این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی ـ پیمایشی و برپایهی مدل معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل پوششی دادهها است. جامعهی آماری این پژوهش متشکل از مصرفکنندگان 23 برند خوردو در شهر اصفهان بود. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS18، AMOS18 و DEA Solver انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آگاهی از برند، کیفیت ادراکشده و تداعی برند بر وفاداری به برند تأثیرگذار بوده و وفاداری به برند نیز به نوبهی خود بر ارزش ویژهی برند تأثیرگذار است. از سوی دیگر، کارایی ارزش ویژهی برند با استفاده از تحلیل پوششی دادهها سنجیده شد. نتایج بهدستآمده از نرمافزار DEA Solver حاکی از آن است که در فاز اول و دوم، برند مزدا 3 از لحاظ برخورداری از ارزش ویژهی برند نسبت به برندهای دیگر کاراتر است.
Abstract: The aim of this study was to investigate the relationship between brand equity and efficiency of different brands of cars. Keywords: brand equity, loyalty, data envelopment analysis and structural equation modeling. The purpose of this study applied descriptive - survey based on structural equation model (SEM) and the DEA. The study consists of 23 consumers use the automobile in the city. Data analysis using software SPSS18, AMOS18 and DEA Solver done. Results showed that brand awareness, perceived quality and brand association and brand loyalty influence and brand loyalty and, in turn, is affecting the brand equity. n the other hand, efficiency of brand equity was measured using data envelopment analysis. The results show that DEA Solver Software first and second phases are in possession of the Mazda 3 brand equity is more efficient than other brands.
https://jibm.ut.ac.ir/article_28572_def08ebcc17e09b67766cff8c24bf10e.pdf
ارزش ویژهی برند
وفاداری
تحلیل پوششی دادهها
مدلسازی معادلات ساختاری
brand equity
Loyalty
Data Envelopment Analysis and Structural Equation Modeling