per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2017-04-21
9
1
21
42
10.22059/jibm.2017.62310
62310
Research Paper
بررسی تأثیر ابعاد شخصیتی مایرزـ بریگز بر تمایل به خرید الکترونیکی خریداران
The Impact of the Myers-Briggs Personality Dimensions on Shopping Intentions in Online Environments: A Comparative Study
نگین احقر بازرگان
negin.b1990@gmail.com
1
علی صنایعی
drsanayei@gmail.com
2
آذرنوش انصاری
noosh.azar@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
استاد گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
با گسترش روزافزون فناوریهای جدید و ورود آن به عرصههای مختلف زندگی بشر، خرید و فروش کالا نیز با تحولهایی همراه بوده است. امروزه مراجعة حضوری به فروشگاهها، تنها شیوة خرید کالا نیست، بلکه فروشگاههای مجازی بسیاری در شبکة جهانی اینترنت وجود دارد. عوامل بیرونی و درونی بسیاری، تمایل افراد به خرید از فروشگاههای برخط را تحت تأثیر قرار میدهد. این پژوهش، تأثیر عامل درونی شخصیت بر تمایل افراد به خرید الکترونیکی را بررسی کرده است. بدین منظور، پرسشنامۀ پژوهش، در اختیار 130 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه اصفهان قرار گرفت و از آنها دربارۀ خرید تجهیزات جانبی موبایل و کامپیوتر سؤال شد. بهمنظور تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج بهدستآمده از 100 پرسشنامۀ قابل تجزیه و تحلیل نشان داد ویژگی قضاوتی بودن با ضریب 70 درصد، بیشترین تأثیر را بر تمایل به خرید الکترونیکی دارد. پس از آن، درونگرایی با ضریب 54 درصد و فکری بودن با ضریب 37 درصد بر تمایل به خرید الکترونیکی اثر دارند. در نهایت ویژگی حسی بودن با ضریب 27 درصد، تأثیر ناچیزی بر تمایل به خرید الکترونیکی میگذارد.
Rapid development of new technologies has transformed many aspects of our lives, including shopping. Today, physical stores are no longer the only means of shopping goods thanks to the advent of online stores on the Internet. Intentions to shop from these stores are influenced by a wide variety of internal and external factors. In this paper, the impact of personality on these intentions is explored. In doing so, a total of 130 graduate and postgraduate students at the University of Isfahan were surveyed about their intentions of buying cellphone and computer accessories over the Internet. Structural equations modeling was used to analyze the data. Upon return, one hundred responses were acceptable and thus formed the basis for analysis. According to the results, the Judging dimension, with a coefficient of 70 percent, has the highest impact on online shopping intentions followed by Introversion and Thinking whose coefficients are 54 and 37 percent, respectively. Finally, the Sensing dimension has a coefficient of 27 percent, indicating a negligible impact on online shopping intentions.
https://jibm.ut.ac.ir/article_62310_e2fc8f6304dbb052a66c75deb856d512.pdf
خریدار الکترونیکی
خرید الکترونیکی
فروشگاه برخط
مدل پذیرش فناوی
ویژگی شخصیتی
Online buyer
Online shopping
Online store
Personality Trait
Technology acceptance model (TAM)
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2017-04-21
9
1
43
62
10.22059/jibm.2017.62315
62315
Research Paper
بررسی نقش فشار زمانی پیام کوتاه در اثربخشی تبلیغات تلفن همراه با تعدیلگری سن مشتریان
Investigating the Role of SMS Time Pressure in Effectiveness of Mobile Advertising with Moderation of Customer's Age
رضا اسماعیل پور
resmaeilpour@gmail.com
1
محسن اکبری
akbarimohsen@gmail.com
2
زهرا تاخیره
takhire_1987@yahoo.com
3
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه گیلان
استادیار گروه مدیریت دانشگاه گیلان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه گیلان
ارزیابی اثربخشی تبلیغات یکی از مسائل بسیار مهم در قلمرو تبلیغات محسوب میشود. نتایج این ارزیابیها به شناسایی قوتها و ضعفهای تبلیغات کمک شایانی میکند. فشار زمانی پیام کوتاه میتواند یکی از عوامل تأثیرگذار بر این امر باشد. هدف این پژوهش بررسی نقش فشار زمانی وارد بر پیام کوتاه در اثربخشی تبلیغات تلفن همراه در گروههای سنی مختلف است. در این رابطه، آزمایشی طراحی شد که برای پیادهسازی آن 60 نفر از مشتریان شرکت تبلیغاتی شاپرک در ردۀ سنی 20 تا30 و 31 تا40 سال بهطور تصادفی انتخاب شدند. این آزمایش طی 3 هفته اجرا شد؛ به این ترتیب که هر یک از گروههای فشار زمانی بالا و پایین بهطور مستقل از هم در معرض پیام کوتاه قرار گرفتند. در پایان هفته، پس از توزیع پرسشنامه بین شرکتکنندگان، نتایج با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دو عامله و آزمون تی در نرمافزار SPSS19 محاسبه شد. نتایج نشان داد بهتر است پیام کوتاه تحت فشار زمانی پایین ارسال شود. همچنین سن مشتریان نمیتواند بهعنوان عامل اثرگذار بر اثربخشی تبلیغات تلفن همراه عمل کند.
Evaluating the effectiveness of advertising is one of the important issues in the field of advertising. The results of these assessments help identify strengths and weakness of advertising. Time pressure of SMS is one of the influential factors on this subject. The purpose of this study was to investigate the role of time pressure of SMS in the effectiveness of mobile advertising different age groups. In this regard, an experiment was designed in which 60 customers of Shaparak Advertising Company at the age group of 20-30 and 40-31 years were randomly selected. This experiment was conducted over 3 weeks so that each of high and low time pressure groups were independently exposed to SMS. At the end of the week, participants were given a questionnaire and the results were calculated by using SPSS19 software and ANOVA two-factor variance T-test. The results show that it would be better to send SMS under low time pressure. Also, the age of customers doesn't work as a factor affecting the effectiveness of mobile advertising.
https://jibm.ut.ac.ir/article_62315_01b643118f2b6d7b8abfb7f3b32775f6.pdf
اثربخشی تبلیغات تلفن همراه
تبلیغات تلفن همراه
فشار زمان
Effectiveness of mobile advertising
Mobile Advertising
Time pressure
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2017-04-21
9
1
63
82
10.22059/jibm.2017.62318
62318
Research Paper
ارائۀ الگوی کاربردی برای بازاریابی چندحسی در برندسازی مقصد گردشگری
A Model for Multi-sensory Marketing in Tourism Destination Branding
محمد حقیقی
mhaghighi@ut.ac.ir
1
طاهر روشندل اربطانی
arbatani@ut.ac.ir
2
احمد روستا
drroosta1@gmail.com
3
علی صالحی
a.salehi1971@yahoo.com
4
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استاد گروه مدیریت رسانه، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار گروه بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دکتری بازاریابی بینالملل، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
هدف پژوهش حاضر،ارائۀ نوعی الگوی کاربردی برای بازاریابی چندحسی در برندسازی مقصد گردشگری است. روش پژوهش مطالعۀ حاضر، پیمایشی ـ تحلیلی است. جامعۀ آماری آن را تمام گردشگران (ایرانی ـ خارجی) تهران به تعداد 10000 نفر شکل داده است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و بهکمک فرمول نمونهگیری لوی و لمشو (1381)، حجم کل نمونه 407 نفر محاسبه شد؛ اما در نهایت 394 نفر در تحقیق مشارکت کردند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ تدوین شده بر اساس مدل مفهومی و متغیرهای تحقیق است. نتایج بهدستآمده از تأثیر بازاریابی چندحسی بر برندسازی مقصد گردشگری با ضریب تأثیر 813/0 حکایت دارد که با توجه به نمرۀ تی در سطح 05/0 معنادار است. همچنین مقدار 2R برابر با 661/0 بهدست آمد؛ به این معنا که 1/66 درصد از تغییرات برندسازی مقصد گردشگری مربوط به بازاریابی چندحسی بوده و باقیماندۀ تغییرات به سایر متغیرها مربوط میشود. به نظر میرسد گردشگری و بازاریابی گردشگری به خلق تجربۀ دلپذیری برای مشتری از مقصد ارتباط دارد و ساختن این تجربه از طریق بازاریابی چندحسی امکانپذیر است.
This study aims at providing a model for applying multi-sensory marketing in tourism destination branding. The research method was Survey research. The population comprised all tourists in Tehran both, Iranian nationals and foreigners, totaling 10000 individuals. Random sampling was employed, using Levy & Lemeshow (2002) formula, which yielded a 407-person sample size; in practice, the size changed to 394. The data collection instrument was a questionnaire developed based on the conceptual model and the research variables. The final results show that multi-sensory marketing is effective on tourism destination branding, with an impact factor of 0.813, which is meaningful given the T score of 0.05. Moreover, R2 equaled 0.661, interpreted as 0.661 of changes related to tourism destination branding being due to multi-sensory marketing, and the rest, being caused by other variables. It seems that tourism and tourism marketing are each a matter of creating a pleasant experience for the customer, which is it made possible via multi-sensory marketing.
https://jibm.ut.ac.ir/article_62318_2a5fe7394cce0d0de72a12141ec19f75.pdf
بازاریابی چندحسی
برند
برندسازی مقصد
گردشگری
Branding
Destination branding
Multi-sensory marketing
Tourism
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2017-04-21
9
1
83
102
10.22059/jibm.2017.62319
62319
Research Paper
پژوهشهای مدیریت استراتژیک در ایران: مروری بر آثار انتشاریافته در نشریههای علمی ـ پژوهشی داخلی طی سالهای 1380 تا 1393
Strategic Management Research in Iran: An Overview of Published Works in Domestic Scientific Journals during 2002 to 2015
علی حیدری
aheidary@ut.ac.ir
1
علیرضا والی پور
ali4460@gmail.com
2
استادیار گروه MBA، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
کارشناسارشد بازاریابی بینالملل، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
بررسی روند انتشار آثار پژوهشگران ایرانی در حوزۀ مدیریت طی سالهای اخیر، نشان میدهد حوزۀ مدیریت استراتژیک یکی از حوزههای مورد توجه بوده و روند رشد شایان توجهی دارد. هدف اصلی این پژوهش ارائۀ تصویری جامع از این روند و فراهم آوردن بینشی ارزشمند از وضعیت و وجوه پژوهش مدیریت استراتژیک در ایران و کمک به هدایت پژوهشهای آتی در راستای پوشش شکافهای تحقیقاتی موجود در این حوزه است. در این رابطه، در پژوهش حاضر 251 اثر انتشاریافته طی سالهای 1380 تا 1393 در نشریههای علمی ـ پژوهشی مدیریت داخل کشور و دارای دسترسی تمام متن برخط مرور و ارزیابی شده است. نتایج بهدستآمده از مرور آثار انتشاریافته براساس معیارهای مختلفی همچون موضوع پژوهش، مدلها و ابزارهای تحلیل استراتژی، صنایع مطالعهشده، روش گردآوری و تحلیل داده، ترکیب و نحوۀ همکاری پژوهشگران و علایق پژوهشی آنها در این مقاله ارائه شده است.
Studying the works of Iranian researchers in the field of management over recent years shows that strategic management is one of the respected areas with a significant growth. The aim of this study is to provide a comprehensive picture of this trend and to provide a valuable insight into the status of research in the field of strategic management trends in Iran. In this regard, 251 online works published over the period 2001- 2015 in internal science-research publications in the field of management have been investigated and evaluated. Results have been presented according to various criteria such as the subject of research, models and tools for strategic analysis, the method of data collection approaches, data analysis techniques, the composition and the way in which researchers collaborate and their research interests.
https://jibm.ut.ac.ir/article_62319_353d3c57ba902732d171408abe2133f1.pdf
استراتژی
تحلیل محتوا
مدیریت استراتژیک
مرور پژوهش
Content analysis
Research review
Strategic Management
Strategy
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2017-04-21
9
1
103
128
10.22059/jibm.2017.62320
62320
Research Paper
تبیین رابطة قابلیتهای بازاریابی و عملکرد مالی سازمان
Explaining the Relationship between Marketing Capabilities and Business Financial Performance
زهره دهدشتی شاهرخ
z.dehdashti@yahoo.com
1
محمد ناطق
drnategh@gmail.com
2
راضیه احسانی
ehsani.razieh@gmail.com
3
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دکتری مدیریت بازرگانی (بازاریابی)، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
یکی از مسائل عمدة مدیران کسبوکار، سرمایهگذاری بر توسعۀ قابلیتهای سازمانی است که بر بهبود رقابتپذیری و عملکرد کسبوکار تأثیر عمدهای دارند. قابلیتهای بازاریابی یکی از مهمترین قابلیتهایی شناخته شدهاند که به بازار و مشتریان مرتبط هستند. مدل مفهومی این تحقیق از طریق مطالعات کیفی مبتنی بر تحلیل محتوایی، توسعه داده شده است تا مدل جامعی را برای قابلیتهای بازاریابی در بازار سازمان به مشتری شکل دهد. این مدل با بازنگری جدیدترین مفاهیم در مرور ادبیات تکمیل شده است. دستاورد این مرحله، شناسایی 14 قابلیت بازاریابی بود که این ترکیب برای قابلیتهای بازاریابی، جدید است. در نهایت، مدل توسعهیافتة جدید در 123 شرکت فعال در بازار بورس بررسی شد. دادهها بر اساس روش تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند و نرمافزار PLS برای تحلیل دادهها و آزمون مدل بهکار رفت. نتایج نشان میدهد رابطة مستقیم و معناداری میان قابلیتهای بازاریابی و عملکرد مالی کسبوکار وجود دارد و رابطة میان قابلیتهای بازاریابی و عملکرد کسبوکار تحت تأثیر عوامل محیطی قرار میگیرد.
One of the main concerns of business executives is the investment in developing organizational capabilities that have a significant impact on improving business competitiveness and performance. Marketing capabilities - as one of the most important capability- are mainly concerned with the market and customers. In this research, the conceptual model is developed through a qualitative research based on content analysis to create a comprehensive model for Marketing Capabilities in Iranian B2C Market. It is notable that this model has been completed with reviewing the latest concepts in the related literature. The result of this stage is identifying 14 marketing capabilities which is a new combination for marketing capabilities. Finally, the new developed model has been tested in 123 B2C firms in the stock market. It is noteworthy that the confirmatory factor analysis was conducted and the PLS software was used to analyze the data and test the model. The results indicate that a significant direct relationship exist between marketing capabilities and business financial performance. Also, the results indicate that the relationship between marketing capabilities and business performance is moderated by Environmental Factors.
https://jibm.ut.ac.ir/article_62320_e56f3ce33d4da57ed4178b3dba635650.pdf
رقابتپذیری کسبوکار
عملکرد مالی کسبوکار
قابلیتهای بازاریابی
مطالعات کیفی
Business Competitiveness
Business Financial Performance
Marketing Capabilities
Qualitative research
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2017-04-21
9
1
129
154
10.22059/jibm.2017.51877
51877
Research Paper
ارائۀ مدلی مفهومی برای تبیین آمادگی بانکهای تجاری ایران به منظور پیادهسازی بانکداری اسلامی: بهکارگیری استراتژی دادهبنیاد
A Conceptual Model to Explain the Readiness of Iranian Commercial Banks towards Islamic Banking Implementation: Using
Grounded Theory Strategy
سیدرضا سیدجوادین
rjavadin@ut.ac.ir
1
محمد صفری
m.safari@ut.ac.ir
2
رضا راعی
raei@ut.ac.ir
3
محمد جواد ایروانی
aliparsay@yahoo.com
4
استاد، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
دکتری مدیریت سیاستگذاری بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
استاد گروه مدیریت مالی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
دکتری مدیریت سیاستگذاری، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
امروزه بخش بانکداری در جایگاه مهمترین نهاد اقتصادی، پولی و مالی کشور قرار دارد. از طرف دیگر در نظام اقتصاد اسلامی، وظیفۀ حیاتی یادشده برعهدۀ سیستم بانکداری اسلامی است. فرایند استقرار بانکداری اسلامی در اقتصاد کشور، با گذشت بیش از سه دهه از تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا علیرغم نقصهای موجود در آن، در اجرا نیز ناموفق بوده است. از این رو، پژوهش حاضر با رویکردی بنیادی و جامع به بررسی و ارائۀ مدلی مفهومی برای تبیین آمادگی بانکهای تجاری بهمنظور پیادهسازی بانکداری اسلامی در فضای اقتصاد ایران میپردازد و برای این منظور، از رویکرد آمیخته از نوع اکتشافی بهره میبرد. به این ترتیب در بخش کیفی، از استراتژی نظریۀ دادهبنیاد مشتمل بر کدگذاری باز، محوری و انتخابی و نیز الگوی مبنایی این نظریه بهمنظور دستیابی به مدل مستخرج از پژوهش استفاده شده است. همچنین در بخش کمی، روش توصیفی پیمایشی برای تحلیل و تبیین مدل پیشنهادی به کارگرفته شده است. نتایج پژوهش در قالب مدل تأییدشده و برازشیافته شامل شش مقوله یا بُعد اصلی و 43 بُعد فرعی ارائه شده است.
Today, banking is considered as the beating heart and vital artery of economy; in other words, banking sector is the most important economic, monetary and financial entity. On the other hand, in Islamic economics system, this vital role has been entrusted to Islamic banking system. The process of establishing Islamic banking in Iran’s economy after more than three decades of passing the Interest-Free Banking Operation Law which despite its defects, failed to execute completely and successfully. Accordingly, the current research based on a fundamental and comprehensive approach has investigated and presented a conceptual model to explain Iranian commercial banks in order to implement Islamic banking in the economy of Iran. For this purpose, the exploratory mixed approach was used. On this basis, in the qualitative phase the grounded theory strategy encompasses open coding, axial coding and selective coding and also the basic framework of this strategy was applied to achieve the extracted research model. Then, in the quantitative phase, the descriptive survey method was used to analysis and explain the proposed model. The results derived from this research have been presented in the form a confirmed and fitted model including six main categories and forty-three subcategories.
https://jibm.ut.ac.ir/article_51877_e34fb0a714490d7f64f82113758a4331.pdf
استراتژی دادهبنیاد
آمادگی سازمانی
بانکداری اسلامی
بانکهای تجاری
سیاستگذاری
Commercial Banks
grounded theory strategy
Islamic banking
organizational readiness
Policy making
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2017-04-21
9
1
155
172
10.22059/jibm.2017.62321
62321
Research Paper
ارزیابی و توسعۀ صادرات کالاهای غیرنفتی در شرکتهای سرمایهگذاری تأمین اجتماعی (شستا)
Assessment and Development of Non-oil Products Exports in the Social Security Investment Company (SHASTA)
امید محمودیان
omid.mahmoudian@gmail.com
1
مهدی هاشمی
mehdihashemi180@gmail.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
توسعۀ صادرات غیرنفتی بهدلیل نارسا بودن این صادرات در ابعاد مختلف اقتصادی کشور، بهویژه در زمینۀ قدرت خرید درآمدهای نفتی، بهدلیل نوسانات شدید قیمت نفت، رشد جمعیت و پایانپذیر بودن منابع نفتی ضرورت یافته است. تجارب چند سال اخیر ایران نشان میدهد تکیۀ اقتصاد به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام، بیثباتی درآمد صادراتی را بهدنبال دارد، از این رو با توجه به ضرورت بیان شده، هدف این پژوهش، ارزیابی و توسعۀ صادرات کالاهای غیرنفتی در شرکتهای سرمایهگذاری تأمین اجتماعی است که برای اجرای آن از روش فازی و نظر 25 نفر از استادان دانشگاه و مدیران چند شرکت بهره برده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد بهمنظور نزدیک شدن میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در شرکتهای سرمایهگذاری تأمین اجتماعی با بهینهکاوی و بهبود و توسعۀ صادرات کالاهای غیرنفتی در شرکتهای سرمایهگذاری تأمین اجتماعی باید به معیارهای توزیع، محیط و تأمینکننده توجه بیشتری شود.
Development of non-oil exports, due to the unfledged situation of oil exports in different economic dimensions of the country, especially in the purchase power dimension of oil revenues owing to severe fluctuations of oil price, population growth, and terminable status of oil resources, has gained necessity. Recent experiences in Iran have shown that economy reliance to the revenues of oil sales, results in exports revenues instability, thus according to the necessity of this research, assessment and development of non-oil products exports in the social security investment company is the main objective. In this study, we have used fuzzy logic according to the viewpoints of 25 individuals of university professors and firms’ managers. Research findings have shown that in order to approach non-oil products exports in SHASTA to the optimization level and to improve and develop this type of export, distribution, and environment factors should be mentioned more.
https://jibm.ut.ac.ir/article_62321_25ee9ec9a4b939aae6bc7a9452194a55.pdf
ارزیابی و توسعه
شرکتهای سرمایهگذاری تأمین اجتماعی
صادرات کالاهای غیرنفتی
Evaluation and development
non-oil exports
Social Security investment companies
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2017-04-21
9
1
173
192
10.22059/jibm.2017.62322
62322
Research Paper
تأثیر قابلیتهای تجارت اجتماعی بر نگرش مشتریان به خرید بهواسطۀ اعتماد (مطالعۀ موردی: کاربران اینستاگرام)
The Effect of Social Commerce Capabilities
on Customers' Attitude to Ward Buying
by the Mediator Role of Trust
(Case Study: Instagram Users)
حسین معینی
moeini61@yahoo.com
1
مونا جامی پور
monajamipour@gmail.com
2
فاطمه ابراهیمی دلاور
ebrahimi.f649@gmail.com
3
استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
بهدلیل پیشرفت فناوری و نیاز به سرعت عمل در ارتباطات و انجام معاملات، موضوع تجارت اجتماعی در کانون توجه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر قابلیتهای تجارت اجتماعی بر نگرش مشتریان به خرید بهواسطۀ اعتماد است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی ـ همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش، آن دسته از کاربران اینستاگرام که حداقل یک بار از طریق این شبکۀ اجتماعی خرید انجام داده باشند، در نظر گرفته شده است. با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی (در دسترس) 165 نفر برای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهد بین قابلیتهای تجارت اجتماعی و نگرش مشتریان به خرید بهطور مستقیم و بهواسطۀ اعتماد بهطور غیرمستقیم رابطۀ معناداری وجود دارد. همچنین هر یک از ابعاد قابلیتهای تجارت اجتماعی بهجز حمایت اطلاعاتی، بر نگرش مشتریان به خرید تأثیر مثبت و معناداری میگذارد. بنابراین قابلیتهای تجارت اجتماعی عامل برجسته و تأثیرگذارندهای بر نگرش مشتریان نسبت به خرید محسوب میشود.
Social commerce has been very much considered, due to the advancement of technology, the need to high-speed communication, and transactions. The aim of his research is to explore the effects of social commerce capabilities on consumers’ attitude towards purchasing, regarding trust as the mediating variable in the relationship between these two variables. The present research is applied in terms of purpose and in terms of method, descriptive-correlation. The statistic population of this research included all Instagram users, who have done at least one; thus, using the non-random sampling (available), 165 users have been selected as the population members. The data collection tool was a questionnaire. The research data was analyzed using “SPSS” and “AMOS” softwares. The results indicated that there is a significant relationship between the capabilities of social commerce and consumers’ attitude towards purchasing directly and indirectly, having trust as the mediator. Also, each of the dimensions of the capabilities of social commerce, except the information support, has a positive, significant effect on consumers’ attitude towards purchasing. Thus, the capability of social commerce is a prominent, influential factor in the consumers’ attitude towards purchasing.
https://jibm.ut.ac.ir/article_62322_1235790ade5dd9e0b2208312ae442f82.pdf
اعتماد
تجارت اجتماعی
رسانههای اجتماعی
نگرش
Attitude
Social commerce
Social media
trust
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2017-04-21
9
1
193
211
10.22059/jibm.2017.62323
62323
Research Paper
بررسی تأثیر قالببندی پیام تخفیف و برند بر صرفهجویی ادراکشده، کیفیت ادراکشده و قصد خرید مصرفکنندگان
Investigating the Effect of Discount Framing and Brand on Consumers' Perceived Savings, Perceived Quality and Purchase Intention
محسن نظری
dmnazari@gmail.com
1
مهسا قزلباش
mahsaa.ghezelbash@gmail.com
2
دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کارشناسارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
یکی از مسائل بسیار مهم در تخفیفات قیمتی، قالببندی ارائۀ این تخفیفات و استفاده از قالبهای ارائۀ متناسب با محصول و شرایط تخفیف برای بهرهبرداری اثربخشتر از آنها است. بر این اساس، پژوهش حاضر تلاش میکند دو قالب ارائۀ تخفیف قیمت درصدی و ریالی برای دو گروه محصول (با ردههای قیمت بالا و قیمت پایین) را مقایسه کند و با در نظر گرفتن دو برند برای هر یک از این محصولات، به بررسی تأثیر صرفهجویی ادراکشده و کیفیت ادراکشدۀ حاصل از ارائۀ این قالبها بر قصد خرید مصرفکنندگان بپردازد. جامعۀ آماری شامل مشتریان فروشگاههای زنجیرهای برای محصول ماءالشعیر و مشتریان مجتمعهای تخصصی فروش تلفن همراه برای محصول تلفن همراه است. نتایج نشان میدهد برای محصول با ردۀ قیمت بالا، ارائۀ تخفیف قیمت در قالب ریالی و برای محصول با ردۀ قیمت پایین ارائۀ تخفیف قیمت در قالب درصدی، صرفهجویی ادراکشدۀ بیشتری را از سوی مصرفکنندگان به همراه دارد. قدرت برند در میزان صرفهجویی ادراکشده و کیفیت ادراکشده برای محصول با ردۀ قیمت پایین، تفاوت بهوجود میآورد. در نهایت صرفهجویی ادراکشده و کیفیت ادراکشده بر قصد خرید تأثیر مثبت شایان توجهی دارند.
Abstract: One of the most important issues about the use of price discounts is discount framing, proportional exploitation of these discount frames with products and the discount circumstances for more effective utilization of these discounts. The main purpose of this research is to compare the effects of two different types of discount frames (percentage decrease versus Rial terms) for either a high-price or a low-price product and taking into account two brands for each products and then examining the effect of perceived savings and perceived quality of these discount frames on consumer purchase intention. The study population included customers of beverages in chain stores as well as customers of cell-phones in cellphone specialized sales complexes. The results indicate that for high-price product, a price reduction in Rial terms would result in more perceived savings For consumers than the same price reduction framed in percentage terms, and the opposite was true for the low-price product. Brand power created differences in perceived savings and perceived quality for low-price product. Finally, the perceived savings and perceived quality had a considerable positive impact on purchase intention
https://jibm.ut.ac.ir/article_62323_c76fce5951cf666d079f380992818891.pdf
صرفهجویی ادراکشده
قالبهای ارائۀ تخفیف قیمت
قصد خرید
کیفیت ادراکشده
Discount Frames
Perceived Quality
Perceived Savings
Purchase intention