%0 Journal Article %T ارایه مدلی جهت ارزیابی و انتخاب بازارهای خارجی در صنعت خودروسازی %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A فیروزیان, محمود %A نجفی, صمد %A لعلی, محمدرضا %A رضاپور, حسین %D 2010 %\ 03/21/2010 %V 2 %N 1 %P - %! ارایه مدلی جهت ارزیابی و انتخاب بازارهای خارجی در صنعت خودروسازی %K ارزیابی بازارهای بین‌المللی %K بازاریابی بین‌الملل %K مدل‌های انتخاب بازارهای بین‌المللی %K مدل‌یابی معادلات ساختاری %R %X صاحبنظران در بررسی ادبیات موضوع ارزیابی بازارهای بین المللی که تجارب عملی انجام شده در ایران نیز مؤیدآن است معتقدندکه، برای انتخاب بازارهای خارجی به طورکلی دو رویکرد گسترش و قاعده‌مند وجود دارد. بنگاه‌های استفاده‌کننده از رویکرد گسترش، به-تدریج و از طریق بازارهایی که با بازار محلی شباهت فرهنگی و جغرافیایی دارند، وارد بازارهای بین المللی می‌شوند. اما دررویکرد قاعده مند، بنگاه‌ها با استفاده منظم از مجموعه‌ معیارهایی که برای انتخاب بازار جهانی به کارگرفته می‌شوند، بازارهای مناسب را انتخاب می‌کنند. تا به امروز مدل‌های فاقد جامعیت زیادی برای ارزیابی وانتخاب نظام‌مند بازارهای هدف خارجی توسط پژوهشگران پیشنهاد و ارایه شده، ولی چون در انطباق با فرآیند تصمیم‌گیری صادرکنندگان، مغایرت‌های زیادی از خود نشان می‌دهند، بنابراین در پژوهش تلاش شده تا مدل مفهومی جامعی منطبق با فرآیند تصمیم‌گیری صادرکنندگان، شامل ارزیابی محیط‌های اقتصادی، عمومی، قانونی، رقابتی، فرهنگی، جمعیتی، جغرافیایی و توانایی بنگاه ارایه شود. برای ساخت مدل، پرسشنامه‌ی پژوهشگر ساخته‌ای بین خبرگان دست‌اندرکار صادرات صنایع خودرو استان تهران توزیع، سپس با استفاده از فن آماری مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل و در خاتمه مدل تأیید شده‌ای ارایه شده است که امکان پیش‌بینی و تصمیم-سازی برای صادرکنندگان را فراهم می‌آورد. %U https://jibm.ut.ac.ir/article_21218_1db1df3f5cfd7a17608ea9737213488d.pdf