%0 Journal Article %T تأثیر برنامه‌های تشویق صادرات بر عملکرد صادراتی: مطالعه‎ی موردی صنعت برق %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A حسنقلی‌پور, طهمورث %A متوسلی, محمود %A محمدی, شاپور %A حسینی, فرشید %D 2010 %\ 09/23/2010 %V 2 %N 2 %P - %! تأثیر برنامه‌های تشویق صادرات بر عملکرد صادراتی: مطالعه‎ی موردی صنعت برق %K استراتژی صادرات %K انگیزاننده‌های صادرات %K برنامه‌های تشویق صادرات %K عملکرد صادراتی %K موانع صادارت %R %X صادرات نقش مستقیمی در توسعه و رشد اقتصادی کشور داشته و از این‎رو سازمان‌های دولتی‌ و غیرانتفاعی متعددی در ایران با استفاده از انواع برنامه‌های تشویق صادرات اقدام به حمایت از فعالیت‎های صادراتی شرکت‎ها می‌کنند. هدف این برنامه‎ها بهبود عملکرد صادراتی شرکت‎ها یا تحریک آن‎ها برای شروع و ادامه فعالیت‎های صادراتی است. به‎منظور بررسی تأثیر این برنامه‌های حمایتی بر عملکرد صادراتی شرکت‎ها یک پژوهش پیمایشی و علّی در محدوده صنعت برق ایران انجام شده است. به این منظور پس از طراحی مدل مفهومی اقدام به گردآوری داده‎های میدانی از 260 شرکت فعال در زنجیره تأمین صنعت برق و عضو سندیکای صنعت برق ایران با استفاده از پرسشنامه شده است. نتایج تحلیل این داده‎ها نشان می‌دهد که آگاهی و استفاده از برنامه‌های تشویق صادرات در ایران به‎طور مستقیم بر عملکرد صادراتی تأثیر نداشته اما به‎طور غیرمسقیم و از طریق تأثیرگذاری بر استراتژی صادراتی شرکت‎ها بر عملکرد صادراتی تأثیر مثبت و معنا‌دار دارد. بر اساس این نتایج توصیه‌ها و پیشنهادهایی برای افزایش اثربخشی برنامه‌های تشویق صادرات ارایه شده است که می‌توان مورد استفاده سیاست‌گذاران این حوزه قرار گیرد. %U https://jibm.ut.ac.ir/article_21712_9aec01d945cac1a8d836123dd7c4cf9a.pdf