%0 Journal Article %T بررسی رفتار کودک در جایگاه یک مصرف کننده %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A عبدالوند, محمدعلی %A زمانی‎ مقدم, افسانه %A دهقانی سامانی, نسترن %D 2012 %\ 09/22/2012 %V 4 %N 3 %P 103-120 %! بررسی رفتار کودک در جایگاه یک مصرف کننده %K رفتارخریدکودک %K فرایند اجتماعی‌سازی %K هم‎سالان %K رسانه‌های جمعی %R 10.22059/jibm.2012.28570 %X چکیده: یکی از مهم‎ترین موضوعات در بخش بازاریابی، مطالعه‎ی رفتار مصرف­کننده است؛ بدیهی است کودکان نیز جدا از این مقوله نیستند. اینکه کودک چطور، چقدر، درچه زمان/ مکان و چگونه اطلاعات لازم را به‎دست آورده، انتخاب‎کرده و خرید می‌کند، موضوع مطالعه‎ی رفتار کودک در جایگاه یک مصرف­کننده است. پژوهش پیش رو نیز با هدف اصلی شناسایی عوامل اثرگذار بر رفتار خرید کودک در شهر تهران انجام شده است. محور اصلی، استفاده از رویکرد اجتماعی­سازی و بررسی نقش برخی عوامل آن است. بدین منظور هفت فرضیه تدوین شد. روش پژوهش کاربردی، توصیفی، همبستگی و ابزار جمع­آوری داده­، پرسش‎نامه و مصاحبه بود. برمبنای ادبیات موجود این مطالعه کودکانی با میانگین سنی 7 تا 12 سال انتخاب شدند. برای تعیین نمونه، از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای استفاده شده است. در تحلیل داده­ها، مدل­سازی معادله‎ی ساختاری به‎کار گرفته شده است. نتایج نشان داد که عواملی چون، والدین، چگونگی برقراری ارتباط در خانواده و نام تجاری، بر رفتار خرید کودک اثرگذارست. به‎علاوه جنسیت نیز، مؤثر بوده، یعنی کودکان دختر و پسر رفتار خرید متفاوتی دارند؛ برخی از این تفاوت­ها در نحوه‎ی تأثیرگذاری بر والدین و استقلال در خرید بود. در انتها براساس نتایج پژوهش، پیشنهادهایی ارائه شده است که مهم‎ترین آنها در زمینه‎ی فعالیت­های پیشبردی و اطلاع­رسانی شرکت­های تولیدکننده‎ی محصولات کودکان است.   %U https://jibm.ut.ac.ir/article_28570_df17b0f6a1a06af106ebdd986f86ad07.pdf