%0 Journal Article %T طراحی و توسعۀ یک سیستم خبره فازی مبتنی بر قانون برای ارزیابی اعتباری مشتریان شرکت‎های تجاری (مورد مطالعه: شرکت توزیع و پخش البرز) %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A برزده, سید محمد %A تقوی فرد, محمد %D 2013 %\ 06/22/2013 %V 5 %N 2 %P 17-46 %! طراحی و توسعۀ یک سیستم خبره فازی مبتنی بر قانون برای ارزیابی اعتباری مشتریان شرکت‎های تجاری (مورد مطالعه: شرکت توزیع و پخش البرز) %K رتبه¬بندی اعتباری %K سیستم خبره %K تئوری فازی %K روش ممدانی %K واژه‌های کلامی %R 10.22059/jibm.2013.36022 %X امروزه ارزیابی اعتباری مشتریان به یکی از چالش‌های مهم تصمیم­گیری مدیران تبدیل شده است، به‎خصوص که شمار کلاهبرداری‌ها افزایش یافته و مطالبات معوق شرکت‌های تجاری روبه‎فزونی است. تصمیم­گیری در مورد مشتریان و اعتبار آنها از یک سو متکی بر قضاوت خبرگان بوده و از سوی دیگر، اطلاعات مشتریان اغلب به‎صورت غیرقطعی، مبهم و غیرقابل دسترس هستند. خبرگان با تکیه بر شواهد، مدارک، اطلاعات کیفی و تجربه‎های خود، اغلب با استفاده از واژه‌های کلامی اقدام به توصیف مشتریان کرده و در مورد آنها به قضاوت می‌پردازند. در این پژوهش با به‎کارگیری مزایای منطق فازی و سیستم‎های خبره، یک سیستم خبره فازی برای حل مسئله مطرح شده، ارائه شده است که با بهره‎گیری از روش استنتاج ممدانی و فازی‎سازی ورودی‎ها و فازی‎زدایی خروجی‎ها، درنهایت رتبۀ اعتباری مشتری را تعیین می‎کند. در آخر، سیستم مورد نظر در شرکت پخش البرز طراحی و پیاده‎سازی شده است، به‎گونه‎ای که نتایج دقت 25/91درصدی سیستم در رتبه­بندی اعتباری مشتریان را نشان می‎دهد. %U https://jibm.ut.ac.ir/article_36022_2de7d2557acb33461fec1cf0ca5bc91b.pdf