%0 Journal Article %T شناسایی و اولویت¬بندی عوامل مؤثر بر کارایی شبکۀ توزیع کالا %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A شریفی, کیومرث %A نصابی, حمید رضا %A یاورزاده, محمدرضا %D 2013 %\ 06/22/2013 %V 5 %N 2 %P 115-130 %! شناسایی و اولویت¬بندی عوامل مؤثر بر کارایی شبکۀ توزیع کالا %K شبکۀ توزیع کالا %K کارایی شبکۀ توزیع %K فروشگاه¬های زنجیره¬ای %K کانال توزیع %R 10.22059/jibm.2013.36026 %X امروزه یکی از چالش‌های مهم مدیران بازاریابی و تولیدکنندگان، توزیع کارآمد کالاهای تولید شده در بازارهای هدف است. توزیع کالاها و خدمات، بخش عمده­ای از تولید ناخالص داخلی کشورها را به خود اختصاص می­دهد. بنابراین وجود یک نظام توزیع کارآمد می‎تواند به توسعۀ پایدار اقتصادی کشورها کمک کرده و بسیاری از هزینه­های اضافی را از دوش مصرف­کنندگان نهایی بردارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و اولویت­بندی عوامل مؤثر بر کارایی شبکۀ توزیع کالا در کشور است. برای گردآوری داده­های مورد نیاز، از مطالعات میدانی و ابزار پرسش‎نامه استفاده شده است. در این پژوهش 220 پرسش‎نامه بین خبرگان توزیع شد و در مجموع 148 پرسش‎نامه گردآوری شد. برای بررسی نوع ارتباط بین متغیرها از آزمون همبستگی اسپیرمن و برای تعیین درجۀ نسبی اهمیت عوامل تأثیرگذار بر کارایی شبکۀ توزیع کالا در کشور، از آزمون فریدمن استفاده شده است. بر اساس یافته­های پژوهش، کوتاه‎شدن کانال­های توزیع، ایجاد زنجیره­های بزرگ توزیع کالا، افزایش تخصص و مهارت نیروی انسانی، توسعۀ زیرساخت­های توزیع و حمل‎ونقل کالا و ایجاد برندهای ملی قوی، به‎ترتیب بیشترین تأثیر را بر بهبود کارایی شبکۀ توزیع کالا در کشور دارند. %U https://jibm.ut.ac.ir/article_36026_76559a5ec035e6c09cfe8a579cf3a6b4.pdf