%0 Journal Article %T تجزیه‎وتحلیل وضعیت راهبردی دانشگاه‌ها و مؤسسه‎های آموزش عالی غیرانتفاعی در ایران: به‎کارگیری رویکرد جامع تحلیل راهبردی %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A اسدی, فاطمه %A تابان, محمد %A صفری کهره, محمد %D 2013 %\ 09/23/2013 %V 5 %N 3 %P 19-38 %! تجزیه‎وتحلیل وضعیت راهبردی دانشگاه‌ها و مؤسسه‎های آموزش عالی غیرانتفاعی در ایران: به‎کارگیری رویکرد جامع تحلیل راهبردی %K ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدامات راهبردی %K ماتریس سوات %K ماتریس‌های ارزیابی عوامل استراتژیک %K مؤسسه‎های آموزش عالی غیرانتفاعی %K وضعیت راهبردی %R 10.22059/jibm.2013.50196 %X هدف پژوهش پیش رو، تجزیه‎وتحلیل وضعیت راهبردی دانشگاه‌ها و مؤسسه‎های آموزش عالیِ ایران است. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. برای گردآوری داده‌های موردنیاز از جامعۀ آماری پژوهش شامل مدیران، اعضای هیئت مؤسس و استادان دانشگاه‌ها و مؤسسه‎های غیرانتفاعی کشور، از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای با به‎کارگیری دو پرسش‎نامه استفاده شده است. برای این کار، پس از بررسی مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش در حوزۀ آموزش عالی و همچنین مبانی مدیریت استراتژیک (راهبردی)، عوامل مرتبط استخراج‎شده از طریق پرسش‎نامه‌ها بر اساس آزمون‌های آماری متناسب، مورد تأیید قرار گرفت. در ادامه به تجزیه‎وتحلیل ماتریس ارزیابی عوامل خارجی و سپس ماتریس ارزیابی عوامل داخلی پرداخته شد. بر همین اساس، ماتریس‌ همزمان عوامل داخلی و خارجی و همچنین ماتریس سوات شکل گرفت و درنهایت، ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدامات راهبردی  به‎دست آمد. بر این اساس، وضعیت راهبردی دانشگاه‌ها و مؤسسه‎های غیرانتفاعی در کشور تعیین‎شده و بر مبنای تحلیل‌های انجام‎گرفته، پیشنهادهای نظری و کاربردی متناسب ارائه شده است. %U https://jibm.ut.ac.ir/article_50196_1f571344b0f85ba9d86f7fdf2d1167d4.pdf