%0 Journal Article %T تدوین مدلی بومی برای بهبود عملکرد صادراتی شرکت های ایرانی در بازار مصالح ساختمانی عراق %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A محترم, رحیم %A حسنقلی پور, طهمورث %A نظری, محسن %A روستا, احمد %D 2015 %\ 09/23/2015 %V 7 %N 3 %P 721-736 %! تدوین مدلی بومی برای بهبود عملکرد صادراتی شرکت های ایرانی در بازار مصالح ساختمانی عراق %K عراق %K عملکرد صادراتی %K مدل بومی %K مصالح ساختمانی %R 10.22059/jibm.2015.57008 %X بازار عراق پتانسیل بالایی برای فروش محصولات شرکت‌های ایرانی دارد و برای استفاده از فرصت‌های صادراتی این کشور باید اقدامات لازم انجام گیرد. خرابی‌های ناشی از جنگ در کشور عراق به بازسازی نیاز دارد که براین‌اساس فرصت‌های ارزشمندی برای صنعت مصالح ساختمانی ایران پدید آمده است. البته تاکنون برای بهبود عملکرد شرکت‌های ایرانی صادرکنندة این صنعت مدل مناسبی ارائه نشده است. پژوهش حاضر با هدف ارائة مدلی برای بهبود عملکرد صادراتی شرکت‌های ایرانی انجام گرفت. در این پژوهش، با استفاده از مدل حاصل از ادبیات پژوهش، 45 شاخص در هفت دسته بررسی شده است و بعد از انجام تحلیل تک‌عاملی، همبستگی، آنووا و تحلیل مسیر سرانجام مدلی برای بهبود عملکرد شرکت‌های ایرانی در بازار مصالح ساختمانی کشور عراق پیشنهاد شد. طبق مدل نهایی، میزان اثر عامل راهبرد 302/0، حمایت دولت 059/0، آمیزۀ بازاریابی 189/0، ویژگی شرکت 047/0، ویژگی بازار میزبان 023/0 و منابع سازمانی 079/0 شناسایی شد. مدل پیشنهادشده تا میزان 70 درصد توانایی پیش‌بینی عملکرد صادراتی را دارد. %U https://jibm.ut.ac.ir/article_57008_ff2202e8b5512fb663067993fa9de338.pdf