%0 Journal Article %T مدلی برای تبیین هوشمندی در شرکت‌های هولدینگ %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A اسدزاده, عبداله %A رحمان سرشت, حسین %D 2015 %\ 12/22/2015 %V 7 %N 4 %P 805-822 %! مدلی برای تبیین هوشمندی در شرکت‌های هولدینگ %K بنگاه مادر %K شرکت هولدینگ %K هوش رقابتی %K هوش مادری %K هوشمندی بنگاه مادر %R 10.22059/jibm.2015.57092 %X با توجه به نقش کلیدی بنگاه‌های مادر در هدایت کسب‌وکارهای تابعه و حجم عظیم سرمایه‌های تحت مدیریت، اشراف بر تحولات محیط بیرونی در کنار درک کافی از کسب‌وکارهای تابعه نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت کلی گروه دارد. درنتیجه، این ضرورت احساس می‌شود که مطالعات حوزة هوشمندی- که از دیرباز بر شرکت‌های تک‌کسب‌وکاره متمرکز بود- باید اکنون در تطابق با اقتضائات محیطی شرکت‌های مادر و نیازهای اطلاعاتی آنها ظهور یابد که در این پژوهش با عنوان هوش مادری یا هوشمندی بنگاه مادر معرفی شده است و شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های آن مدنظر است. جامعة آماری پژوهش را در بخش کیفی، خبرگان دانشگاهی و اجرایی و در بخش کمی، مدیران و کارشناسان شرکت‌های هولدینگ و دیگر افراد مطلع تشکیل می‌دهند. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. درنهایت، نتایج تحقیق وجود 33 مؤلفة مؤثر بر ایجاد هوش مادری را در قالب شش گروه (عامل) تأیید کرد. %U https://jibm.ut.ac.ir/article_57092_0e5027411b87bd4422dbdde34362d6a6.pdf