%0 Journal Article %T بررسی تأثیر بازارگرایی اکتشافی و بهره‌بردارانه بر نوآوری و عملکرد بنگاه (مورد مطالعه: صنایع غذایی) %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A شیوا, آیدا %A آقازاده, هاشم %A حیدری, علی %D 2017 %\ 11/22/2017 %V 9 %N 3 %P 595-616 %! بررسی تأثیر بازارگرایی اکتشافی و بهره‌بردارانه بر نوآوری و عملکرد بنگاه (مورد مطالعه: صنایع غذایی) %K بازارگرایی اکتشافی %K بازارگرایی بهره‌بردارانه %K عملکرد بنگاه %K نوآوری تدریجی %K نوآوری یکباره %R 10.22059/jibm.2017.127516.1805 %X در فضای رقابتی و پویای کسب‌و‌کار کنونی، بنگاه­ها با استفاده از مؤلفه­های متفاوتی از جمله بازارگرایی و نوآوری سعی در ارتقای عملکرد خود دارند. بازارگرایی، متشکل از دو مجموعه رفتار اکتشاف و بهره­برداری است که هر یک از آنها بر میزان گرایش به نوآوری­های یکباره و تدریجی و همچنین بر عملکرد بنگاه­ها تأثیرگذار هستند. هدف از انجام تحقیق حاضر این است که با شناسایی نحوۀ ارتباط رویکردهای بازارگرایی اکتشافی و بهره‌بردارانه با گرایش به نوآوری­های یکباره و تدریجی، به مدیران بنگاه­ها در اتخاذ راهبردهای مناسب در راستای بهبود نوآوری و ارتقای عملکرد بنگاه­ها کمک شود. به این منظور اطلاعات مدیران و کارشناسان 138 بنگاه فعال در صنعت مواد غذایی از طریق پرسشنامه گردآوری و تجزیه و تحلیل شد. یافته­های تحقیق نشان‌دهندۀ تأثیر مثبت بازارگرایی اکتشافی و بهره­بردارانه بر نوآوری است. از نتایج به‎دست آمدۀ دیگر اینکه بازارگرایی اکتشافی از طریق متغیر میانجی به نوآوری­های یکباره گرایش داشته و بازارگرایی بهره­بردارانه به‌صورت مستقیم بر عملکرد بنگاه تأثیر مثبت می‎گذارد %U https://jibm.ut.ac.ir/article_63844_cc4c85f25ae95b84b148827b211f4f71.pdf