%0 Journal Article %T نوع‌شناسی رفتار صادراتی بنگاه‌های صادرکننده در صنعت برق ایران %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A اسفیدانی, محمد رحیم %A حسنقلی‌پور یاسوری, طهمورث %A ترکستانی, محمد صالح %A روحانی, امیررضا %D 2018 %\ 04/21/2018 %V 10 %N 1 %P 1-30 %! نوع‌شناسی رفتار صادراتی بنگاه‌های صادرکننده در صنعت برق ایران %K بنگاه %K بین‎المللی شدن %K رفتار صادراتی %K صنعت برق %K نوع‌شناسی %R 10.22059/jibm.2018.222879.2398 %X تشدید جهانی‌سازی اقتصادهای جهان در دهه‌های اخیر، موجب افزایش ضرورت حضور بنگاه‌ها در عملیات صادرات شده و این گرایش به جهانی‌سازی کسب‎وکار، ضرورت اهمیت آگاهی از رفتار بنگاه‌ها در بازارهای خارجی را افزایش داده است. هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد رفتار صادراتی و گونه‌های صادراتی بنگاه‌های صادرکننده در صنعت برق ایران است. پژوهش‌های پیشین در حیطۀ رفتار صادراتی محدود، یک‌سو نگر، کمی‌گرا و ساده‌انگارانه‎اند. این پژوهش رفتار صادراتی بنگاه را با تأسی از رویکردهای مبتنی بر منابع، رویکرد شبکه‌ای، کارآفرینی بین‌المللی و ذهنیت جهانی بررسی می‌کند. بدین‌منظور، براساس روش مطالعۀ موردی، مصاحبه‌های عمیقی با مدیران صادراتی چهار بنگاه صادراتی در صنعت برق ایران به‎عمل آمد. تحلیل داده‌ها براساس روش مطالعۀ موردی استیک نشان داد ابعاد رفتار صادراتی بنگاه‌ها، به هشت مضمون، شامل ذهنیت جهانی، رویکرد صادراتی، قابلیت‌‌ بازارشناسی صادراتی، قابلیت تصویرپردازی برند، قابلیت ایجاد زنجیرۀ ارزش شبکه‌ای، قابلیت یادگیری بین‌الملل، قابلیت کارآفرینانۀ مدیران طبقه‌بندی می‌شود. همچنین براساس این ابعاد، سه الگوی یادگیرندگان محتاط، راهبردگرا و شبکه‌سازان تجربه‌گرا بین چهار بنگاه مورد مطالعه شناسایی شد. تشدید جهانی‌سازی اقتصادهای جهان در دهه‌های اخیر، موجب افزایش ضرورت حضور بنگاه‌ها در عملیات صادرات شده و این گرایش به جهانی‌سازی کسب‎وکار، ضرورت اهمیت آگاهی از رفتار بنگاه‌ها در بازارهای خارجی را افزایش داده است. هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد رفتار صادراتی و گونه‌های صادراتی بنگاه‌های صادرکننده در صنعت برق ایران است. پژوهش‌های پیشین در حیطۀ رفتار صادراتی محدود، یک‌سو نگر، کمی‌گرا و ساده‌انگارانه‎اند. این پژوهش رفتار صادراتی بنگاه را با تأسی از رویکردهای مبتنی بر منابع، رویکرد شبکه‌ای، کارآفرینی بین‌المللی و ذهنیت جهانی بررسی می‌کند. بدین‌منظور، براساس روش مطالعۀ موردی، مصاحبه‌های عمیقی با مدیران صادراتی چهار بنگاه صادراتی در صنعت برق ایران به‎عمل آمد. تحلیل داده‌ها براساس روش مطالعۀ موردی استیک نشان داد ابعاد رفتار صادراتی بنگاه‌ها، به هشت مضمون، شامل ذهنیت جهانی، رویکرد صادراتی، قابلیت‌‌ بازارشناسی صادراتی، قابلیت تصویرپردازی برند، قابلیت ایجاد زنجیرۀ ارزش شبکه‌ای، قابلیت یادگیری بین‌الملل، قابلیت کارآفرینانۀ مدیران طبقه‌بندی می‌شود. همچنین براساس این ابعاد، سه الگوی یادگیرندگان محتاط، راهبردگرا و شبکه‌سازان تجربه‌گرا بین چهار بنگاه مورد مطالعه شناسایی شد. %U https://jibm.ut.ac.ir/article_65785_c0199e1d21ca9e43bc66d8004fb7c09a.pdf