%0 Journal Article %T بررسی تأثیر ویژگی‎های تجارت اجتماعی بر اعتماد و تمایل به مشارکت در آن %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A جعفری, سید محمدباقر %A حبیبی, پگاه سادات %A محمدی دورباش, زهرا %D 2018 %\ 12/22/2018 %V 10 %N 4 %P 777-794 %! بررسی تأثیر ویژگی‎های تجارت اجتماعی بر اعتماد و تمایل به مشارکت در آن %K اعتماد %K تجارت اجتماعی %K تجارت الکترونیکی %K حمایت اجتماعی %K کیفیت وب‌سایت %R 10.22059/jibm.2018.249527.2905 %X هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد تجارت اجتماعی و تأثیر آن بر اعتماد و شناسایی عوامل تأثیرگذار بر تمایل به مشارکت در تجارت اجتماعی است. روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی به‎شمار می‎رود و از لحاظ روش گردآوری داده‎ها توصیفی ـ پیمایشی، از نوع همبستگی است. داده‌های تحقیق به کمک پرسش‎نامه الکترونیکی جمع‌آوری‌شده است. جامعه آماری پژوهش، کاربران وب‌سایت تیوال بودند که 210 پرسش‎نامه از بین این کاربران جمع‌آوری شد. تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها با استفاده از تکنیک مدل‎یابی معادلات ساختاری در نرم‌افزار آموس انجام‌ شده است. یافته‎ها: نتایج نشان می‌دهد که اعتبار، کیفیت اطلاعات، امنیت تراکنش و ارتباطات که از ابعاد اصلی شکل گرفتن تجارت اجتماعی هستند، به‎طور مثبت و معنادار بر اعتماد تأثیرگذارند که این اعتماد خود تحت تأثیر حمایت اجتماعی (حمایت احساسی ـ حمایت اطلاعاتی) و کیفیت وب‌سایت (کیفیت خدمات ـ کیفیت سیستم) به‌درستی شکل می‌گیرد و در نهایت اعتماد خود تأثیر مثبت و معناداری بر قصد تجارت اجتماعی و تمایل به مشارکت در آن می‎گذارد. نتیجه‎گیری: این پژوهش نشان داد که ویژگی‎های تجارت اجتماعی بر اعتماد و قصد تجارت اجتماعی تأثیر مثبتی دارد. %U https://jibm.ut.ac.ir/article_68465_19b45b91a00a3fa25da73019a5f0c62d.pdf