%0 Journal Article %T شناسایی مهم‎ترین فرایندهای بازاریابی در صنعت بانکداری ایران به‎منظور توسعه مدل بلوغ بازاریابی بانکی %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A بحری نژاد, ریحانه %A خانلری, امیر %A حسنقلی پور یاسوری, طهمورث %A حسینی, سید محمود %D 2018 %\ 12/22/2018 %V 10 %N 4 %P 795-814 %! شناسایی مهم‎ترین فرایندهای بازاریابی در صنعت بانکداری ایران به‎منظور توسعه مدل بلوغ بازاریابی بانکی %K فرایندهای بازاریابی %K آنتروپی شانون %K صنعت بانکداری %R 10.22059/jibm.2018.231267.2568 %X هدف: اغلب مدیران بازاریابی فعال در حوزه بانکداری و مالی، درک کاملی از فرایندهای تأثیرگذار بازاریابی ندارند و این مفهوم را فقط برای جذب منابع یا توزیع مصارف بانکی به‎کار می‎برند. در واقع آنها دید جامع و مؤثری ندارند و شناخت آنها فقط به حوزه خاصی از بازاریابی محدود می­شود و پیامد این محدوداندیشی به شکست تلاش‎های دپارتمان بازاریابی می‎انجامد. بنابراین، شناسایی فرایندهای کلیدی بازاریابی در این صنعت می‎تواند دید مناسبی برای برنامه‎ریزی در این حوزه در اختیار تصمیم‎گیرندگان قرار دهد. پژوهش حاضر به‎دنبال این است که از طریق مطالعات و نظرسنجی از خبرگان دانشگاهی و صنعت بانکداری، مهم‎ترین فرایندهای بازاریابی بانکی در صنعت بانکداری ایران را شناسایی و رتبه‎بندی کند. روش: در این پژوهش برای شناسایی فرایندهای بازاریابی، از 27 خبره صنعت بانکداری و دانشگاه درباره میزان اهمیت هر یک از فرایندهای شناسایی شده از طریق پرسش‎نامه نظرسنجی به عمل آمد. این خبرگان به روش نمونه‎گیری غیرتصادفی و بر اساس ویژگی‎های فردی و تخصصی انتخاب شدند. نظرهای جمع‎آوری شده با استفاده از روش آنتروپی شانون رتبه­بندی شدند. یافته‎ها: بر اساس تحلیل‎های صورت گرفته، مدیریت سبد محصولات بانکی، مدیریت ارتباط با مشتری، تبلیغات و ارتباطات یکپارچه بازاریابی بانکی، قیمت‎گذاری و فروش محصولات و خدمات بانکی، مدیریت کانال‎های توزیع خدمات بانکی، تحلیل بازار بانک و تحقیقات بازاریابی بانکی، مهم­ترین فرایندهای بازاریابی بانکی شناسایی شدند. نتیجه‎گیری: با توجه به نتایج این پژوهش و مشخص شدن مهم‎ترین فرایندهای بازاریابی در صنعت بانکی بر اساس نظر خبرگان بانکی، تصمیم‎گیرندگان این حوزه می‎توانند در سنجش، ارزیابی و هدف‎گذاری فعالیت‎های بازاریابی، به این فرایندها بر اساس اهمیت و اولویت آنها توجه کنند. %U https://jibm.ut.ac.ir/article_68466_8d6948f7318d1d3a83342b33b2c0dc1d.pdf