%0 Journal Article %T بررسی اثر برنامه‎های وفادارسازی بر وفاداری مشتریان بیمه آسیا با استفاده از طرح چهارگروهی سالومون %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A محمدی, علی %A علوی, سیدمسلم %A پورموردینی, الهه %D 2019 %\ 06/22/2019 %V 11 %N 2 %P 259-276 %! بررسی اثر برنامه‎های وفادارسازی بر وفاداری مشتریان بیمه آسیا با استفاده از طرح چهارگروهی سالومون %K برنامه وفادارسازی %K برنامه‎های سخت و نرم %K برنامه آنی و مدت‎دار %K وفاداری مشتری %R 10.22059/jibm.2018.256729.3070 %X هدف: وفادارسازی مشتریان در بازارهای رقابتی امروز، نقش تعیین‎کننده‎ای در بقای سازمان‎ها دارد و برنامه‎های وفادارسازی، از جمله ابزارهای مطرح در این ارتباط به‎شمار می‎آیند. در پژوهش کاربردی حاضر با رویکرد تجربی و در قالب اجرای طرح چهارگروهی سالومون، اثر ابعاد برنامه‎های وفادارسازی بر وفاداری مشتریان شرکت بیمه بررسی شده است. روش: جامعه آماری در این پژوهش مشتریان بیمه آسیا بودند که با روش تصادفی ساده، 200 نفر از آنها در چهار گروه انتخاب شده‎اند. روایی پرسش‎نامه از روش ظاهری به تأیید رسید؛ در حالی که در سنجش پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. در تحلیل یافته‎ها، آزمون‎های تی زوجی مستقل و تی زوجی وابسته به اجرا درآمد. یافته‎ها: یافته‎ها نشان داد که بر اساس آزمون پنج‎گانه روش سالومون، به‎طورکل برنامه‎های وفادارسازی بر وفاداری مشتریان مؤثرند. یافته دیگر نشان داد که از میان انواع پاداش‎‎هایی که می‎توان در برنامه‎های وفادارسازی ارائه کرد، پاداش‎های نرم آنی، سخت آنی و سخت مدت‎دار، به‎ترتیب اثرهای بیشتری بر وفاداری مشتریان دارند. نتیجه‎گیری: با افزایش سطح رقابت در بازارهای امروزی و ورود مستمر رقبای جدید، شرکت‎ها برای حفظ جایگاه و از طرفی توسعه کسب‎وکار خود ملزم هستند که در وهله اول به اجرای برنامه­های وفادارسازی بپردازند، به‎ویژه برنامه‎هایی همچون رفتار ترجیحی با مشتری، شناساندن مشتری و ارتقای مقام اجتماعی وی، ستایش کلامی، ایجاد حمایت احساسی و روحی از آنها و احترام به عزت نفس مشتریان؛ سپس به‎منظور جذاب کردن پیشنهاد قیمت خدمات، تخفیف‎ها و جایزه‎هایی را برای مشتریان در نظر بگیرند.   %U https://jibm.ut.ac.ir/article_71209_37170e6a4db332017b9388332b730f16.pdf