%0 Journal Article %T عوامل مؤثر بر طبقه‌بندی محصول جدید (نمونه‌‎پژوهی: ماست نوشیدنی لاکتیویا) %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A عزیزی, شهریار %A قاسمی نقیب‎‌دهی, آرمین %D 2020 %\ 04/20/2020 %V 12 %N 1 %P 243-259 %! عوامل مؤثر بر طبقه‌بندی محصول جدید (نمونه‌‎پژوهی: ماست نوشیدنی لاکتیویا) %K مرتبط بودن برند %K طبقه‌‎بندی %K طبقه‌بندی محصول جدید %K ماست نوشیدنی %R 10.22059/jibm.2018.259481.3085 %X هدف: تعریف و مدیریت طبقه محصول جدید، مسئله‌ای جدید برای برندها و استراتژیست‌های بازاریابی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی عواملی است که در طبقه‌بندی محصول جدید در کانون توجه مشتری قرار دارند. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و از نظر روش گردآوری اطلاعات در زمره پژوهش‌های کیفی قرار می‌گیرد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه شهروندان دو شهر ساری و تهران بودند که در معرض تبلیغات ماست نوشیدنی لاکتیویا قرار داشته یا آن را مصرف کرده‌اند. از بین این افراد 39 نمونه به‌روش غیراحتمالی هدفمند، انتخاب شد و با استفاده از الگوی تحلیل تم برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، نشانه‌ها و منبع آنها که مصرف‌کنندگان برای انتساب طبقه محصول استفاده کردند، شناسایی شدند. یافته‌ها: در مجموع 13 طبقه محصول و 9 نشانه به دست آمد. یافته‌ها نشان می‌دهد که در فرایند طبقه‌بندی محصول جدید، تجربه مشتریان از مصرف محصولات مشابه، پیام تبلیغاتی و اظهار نظر نزدیکان درباره محصول، در کانون توجه قرار می‌گیرند و همچنین منحصربه‌فرد بودن آمیخته محصول، از اهمیت بسزایی برخوردار است. نتیجه‌گیری: اهمیت بالای خواص و ویژگی‌های محصول جدید، رابطه مستقیم انتساب محصول در طبقه مرتبط با نام خود و تناسب ادراک‌شده میان شکل ـ نام محصول جدید، جدید بودن شکل محصول، ابتکار در نحوه مصرف محصول جدید، نام جدید، شکل و رنگ بسته‌بندی جدید و درج‌نکردن برند والد روی بسته‌بندی برای کمک به مشتری به‌منظور انتساب محصول به طبقه جدید از مهم‌ترین نتایجی هستند که پژوهش حاضر به آنها دست یافته است. %U https://jibm.ut.ac.ir/article_75950_b7c1b135f27fc95295d066cceff49cc6.pdf