%0 Journal Article %T مدل‌سازی ارزش‌یابی انتخاب برند در صنعت بانکداری %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A اسفندیاری, مصطفی %A ایمان خان, نیلوفر %A فتاحی, مجید %D 2020 %\ 09/22/2020 %V 12 %N 3 %P 727-747 %! مدل‌سازی ارزش‌یابی انتخاب برند در صنعت بانکداری %K رفتار مشتریان %K ارزش‌یابی نشان تجاری %K صنعت بانکداری %R 10.22059/jibm.2020.296065.3750 %X هدف: هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل و شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب برند، از طریق ارزشیابی آن برند در صنعت بانکداری است. روش: روش به‌کاررفته در پژوهش، روش آمیخته بود. روش‌های آمیخته، از دو بخش کیفی و کمّی تشکیل می‌شوند. در بخش کیفی از روش گرندد تئوری و در بخش کمّی از مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات بخش کیفی، مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته بود که داده‌های این بخش، در سه مرحله باز، محوری و انتخابی کدگذاری شدند. اطلاعات بخش کمّی نیز، به‌کمک توزیع پرسش‌نامه محقق‌ساخته‌ای که روایی و پایایی آن به تأیید رسید، جمع‌آوری شد. گفتنی است، تحلیل داده‌ها به‌کمک نرم‌افزار LISREL انجام گرفت. یافته‌ها: با توجه به کدهای احصاشده از مصاحبه‌ها، در نهایت، 260 کد نهایی به‌دست آمد که در قالب 90 مفهوم و 23 مقوله اصلی دسته‌بندی شدند. در این میان، در مطالعه کمّی، از طریق تحلیل رفتار مشتریان (پدیده محوری)، فعالیت‌های نشان تجاری، عملکرد نشان تجاری، ارزش‌یابی مقایسه‌ای نشان تجاری و ارزش‌یابی مبانی رفتاری نشان تجاری، برای متغیر ارزش‌یابی نشان تجاری شناسایی شدند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های بخش کیفی (کدهای شناسایی شده)، ارتباط ابعاد با متغیرها و مدل معادلات ساختاری پژوهش به تأیید رسید و مشخص شد که متغیر شرایط علّی با ضریب اثر و ضریب معناداری قابل قبول، بر پدیده محوری اثرگذار است؛ پدیده محوری، شرایط زمینه‌ای و عوامل مداخله‌گر بر راهبردها تأثیرگذارند و راهبردها هم روی پیامدها اثر می‌گذارند. شاخص‌های برازش مدل ساختاری، همگی مقادیر مجاز و مقبولی داشتند. %U https://jibm.ut.ac.ir/article_78282_895ed798e955c1adad7f15c2e86a23d1.pdf