%0 Journal Article %T آینده‌پژوهی صنعت بسته‌بندی مواد غذایی در ایران با رویکرد سناریونگاری در افق 1404 %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A کاظمیان, مینا %A شفیعی نیک آبادی, محسن %A فیض, داود %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 12 %N 4 %P 838-864 %! آینده‌پژوهی صنعت بسته‌بندی مواد غذایی در ایران با رویکرد سناریونگاری در افق 1404 %K آینده‌پژوهی %K صنعت بسته‌بندی %K صنایع غذایی %K سناریونگاری %K نرم‌افزار Scenario Wizard %R 10.22059/jibm.2019.283507.3541 %X هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین سناریو‎های امکان‌پذیر آینده صنعت بسته‌بندی مواد غذایی در ایران، در افق 1404 اجرا شده است. روش: در این پژوهش، مجموعه‌ای از مدیران و کارشناسان شرکت کرده‌اند. در گام نخست، عوامل مؤثر و عدم قطعیت‌های کلیدی در صنعت بسته‌بندی با روش دلفی فازی شناسایی شدند، سپس با شناسایی حالت‌های ممکن هر یک از عدم قطعیت‎های کلیدی، به‌کمک نرم‌افزار Scenario Wizard، سه سناریوی سازگار مشخص شد و در نهایت، کارشناسان برای هر یک از این سه سناریو، راهبردهایی پیشنهاد دادند. یافته‌ها: مطابق یافته‌های پژوهش، عوامل مؤثر و عدم قطعیت‌های بحرانی در صنعت بسته‌بندی عبارت‌اند از: 1. مقررات مربوط به ارتباطات و تجارت خارجی؛ 2. وضعیت قوانین رقابتی و ورود تازه‌واردها؛ 3. توجه به موضوعات و استانداردهای بهداشتی و ایمنی؛ 4. توجه به ماهیت مجازی در میان افراد جامعه؛ 5. نوسان‌های نرخ ارز خارجی؛ 6. نوسان‌های نرخ تورم؛ 7. هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم در امر بسته‌بندی؛ 8. توجه به ابزارهای مختلف تجارت الکترونیک؛ 9. میزان انگیزه و تمایل سرمایه‌گذاران خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت بسته‌بندی. نتیجه‌گیری: پس از آنکه حالت‌های ممکن برای هر یک از عدم قطعیت‎های کلیدی، به‌کمک نرم‌افزار Scenario Wizard شناسایی شد، سه سناریوی سازگار با عنوان‌های «رونق»، «واقع‌بینانه» و «ناعلاجی» به‌دست آمد. از سوی دیگر، مشخص شد که نرخ ارز خارجی و تورم، بر سایر عوامل و آینده صنعت بسته‌بندی مواد غذایی در ایران، بیشترین تأثیر را می‌گذارند. %U https://jibm.ut.ac.ir/article_80135_57ecd14387c56d81b57b2a49a1f02303.pdf