%0 Journal Article %T شناسایی و رتبه‌بندی کاربردهای تحلیل عظیم‌‌داده مبتنی بر اینترنت اشیا %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A روحانی, سعید %A صداقت, هادی %A محمدیان, ایوب %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 12 %N 4 %P 865-887 %! شناسایی و رتبه‌بندی کاربردهای تحلیل عظیم‌‌داده مبتنی بر اینترنت اشیا %K عظیم‌داده %K تحلیل عظیم‌داده %K اینترنت اشیا %K فراترکیب %K تصمیم‌گیری چند متغیره %R 10.22059/jibm.2020.291322.3690 %X هدف: هر روز داده‌های زیادی تولید می‌شود و این داده‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است. سهم وسایل متصل به اینترنت در تولید این داده‌ها، انکارناپذیر است. این داده‌ها در صورت تحلیل، برای سازمان‌ها و افراد جامعه، کاربردهای بسیاری خواهند داشت. با توجه به اینکه در پژوهش‌های گذشته به شناسایی و اولویت‌بندی این کاربردها پرداخته نشده است، هدف این پژوهش، شناسایی و رتبه‌بندی کاربردهای تحلیل عظیم ‌داده مبتنی بر اینترنت اشیا است. روش: در این پژوهش، ابتدا به روش فراترکیب، کاربردهای تحلیل عظیم‌داده مبتنی بر اینترنت اشیا شناسایی شدند، سپس با استفاده از تصمیم‌گیری چندمتغیره و نظر خبرگان، کاربردهای تحلیلی شناسایی شده، رتبه‌بندی شدند. در این پژوهش برای رتبه‌بندی کاربردها از روش امکان‌سنجی TELOS، برای وزن‌دهی به معیارهای TELOS از روش تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP) و برای رتبه‌بندی کاربردها نیز از روش تصمیم‌گیری چندمتغیره ویکور استفاده شده است. یافته‌ها: در این پژوهش 256 زیرکاربرد شناسایی شد که در 113 کاربرد اصلی در 16 صنعت و هفت نوع کاربرد تحلیلی دسته‌بندی شدند. کاربردهای تشخیصی، در دو صنعت حمل‌ونقل و سلامت و کاربردهای نظارتی در سه صنعت سلامت، حمل‌ونقل و کشاورزی بیشترین کاربرد را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین با اولویت‌بندی صورت‌گرفته در دو صنعت حمل‌ونقل و سلامت، در صنعت حمل‌ونقل کاربردهای پیش‌بینی و در صنعت سلامت کاربردهای خودکارسازی در اولویت قرار گرفتند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، تحلیل داده‌های اینترنت اشیا در صنایع حمل‌ونقل و سلامت، بیشترین کاربرد را دارند و با توجه به متفاوت‌بودن اولویت‌بندی این دو صنعت، توجیه‌پذیری کاربردها در دو صنعت با یکدیگر متفاوت است. %U https://jibm.ut.ac.ir/article_80136_d89628e10473760caf9c0972bde0a2b3.pdf