%0 Journal Article %T شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب محصولات سوغاتی در منطقه آزاد کیش %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A بودلایی, حسن %A کناررودی, محمدحسین %A رنجبر, آرمین %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 12 %N 4 %P 888-910 %! شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب محصولات سوغاتی در منطقه آزاد کیش %K گردشگری %K سوغاتی %K قصد خرید %K اصالت بازار %K پویایی بازار %R 10.22059/jibm.2020.291434.3688 %X هدف: گردشگری به‌عنوان یکی از ارکان رشد و توسعه اقتصادی کشور، در زمینه کسب منافع اقتصادی، پتانسیل زیادی دارد. در این بین، بخشی که در صنعت گردشگری در جزیره کیش بسیار به آن کم‌توجهی شده، سوغات و عوامل خرید سوغات است. پژوهش کیفی حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب محصولات سوغاتی انجام شده و مبتنی بر نظریه‌پردازی داده‌بنیاد است. روش: برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. نمونه‌گیری به روش نمونه‌گیری نظری بود و با بهره‌مندی از روش‌های هدفمند و گلوله برفی انجام شد که بر مبنای آن، 20 مصاحبه با خبرگان مطرح در زمینه گردشگری انجام شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه‌ها، طی فرایندهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به شکل‌گیری مدل عوامل مؤثر بر انتخاب محصولات سوغاتی بر مبنای نظریه‌پردازی داده‌بنیاد انجامید. این مدل شامل شش بخش است که در خصوص شرایط علّی، ارزشی که گردشگر کسب می‌کند، بیشتر است. نتیجه‌گیری: در این پژوهش، دو پدیده خاطره‌سازی از گردش و بهبود تعاملات با دایره دوستان، به‌عنوان پدیده‌های اصلی شناسایی شده است. عوامل مداخله‌گر، شرایط اقتصادی و ویژگی‌های شخصیتی گردشگر را شامل می‌شود. بستر این پژوهش، فرهنگ گردشگران است. راهبردهای اصلی نیز عبارت‎اند از:  جذابیت و اصالت در بازار و پیامد اصلی این پویایی، بازار و جذب گردشگر. %U https://jibm.ut.ac.ir/article_80138_ac199ae3ccc0f3ea9dba900865edf314.pdf