%0 Journal Article %T چارچو‌ب طبقه‌بندی الگوهای مدل کسب‌وکار مدور از دیدگاه استراتژی‌های اقتصاد مدور %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A وارث, سید حامد %A محمدیان, ایوب %A حیدری, جلیل %A خواجه ئیان, داتیس %A نبی زاده, نرگس %D 2022 %\ 04/21/2022 %V 14 %N 1 %P 65-93 %! چارچو‌ب طبقه‌بندی الگوهای مدل کسب‌وکار مدور از دیدگاه استراتژی‌های اقتصاد مدور %K الگو‌های مدل کسب‌وکار مدور (چرخشی) %K چارچوب طبقه‌بندی %K استراتژی‌‌ %K اقتصاد مدور %R 10.22059/jibm.2021.319777.4072 %X هدف: مدل‌های کسب‌وکار مدور، برای معضلات مدل‏های کسب‌وکار خطی فعلی، یعنی تولید بیش‌ازحد پسماند و کمبود شدید منابع راه‌حل مناسبی هستند و برای کسب مزیت رقابتی، کسب منافع اقتصادی و کاهش آسیب به محیط‌زیست، فرصت‌های مناسبی برای کسب‌وکارها به وجود می‌آورند. به‏منظور اجرای استراتژی‏های اقتصاد مدور در سطح کسب‌وکارها و ایجاد چارچوبی برای طراحی بهتر مدل‏های کسب‏‌وکار مدور، هدف اصلی این پژوهش، ارائه چارچوبی برای شناسایی و طبقه‌‏‏‌بندی الگو‌‏‏‏های مدل کسب‌وکار مدور، هم‏سو با راهبردهای اقتصاد مدور است.روش: در این پژوهش، از روش کیفی فرا‌ترکیب 7 مرحله‌ای ساندلوسکی و باروسو برای شناسایی الگو‌های مدل‌ کسب‌وکار مدور و از روش طبقه‌‏بندی نیکرسون برای طبقه‏‌بندی الگوهای مدل کسب‌وکار مدور استفاده شد.یافته‌ها: یافته نخست این پژوهش، دستیابی به فهرست جامع 29 الگوی مدل کسب‌وکار مدور همراه با نام الگو، تعریف و مصادیق است و یافتۀ بعدی آن، ارائه چارچوب طبقه‌بندی جامع و کامل الگوهای مدل‌ کسب‌وکار مدور، از منظر استراتژی‏های اقتصاد مدور است. در این چارچوب 11 بُعد برای طبقه‏بندی 29 الگوی مدل کسب‌وکار شناسایی شد: 1. غیر‏مادی‏سازی؛ 2. کارایی مصرف؛ 3. تأمین مدور؛ 4. تولید بهینه؛ 5. لجستیک معکوس و بهینه؛ 6. محصولات با عمر طولانی؛ 7. توسعۀ عمر مصرف محصولات و قطعات؛ 8. توسعۀ عمر مواد؛ 9. توسعۀ عمر منابع؛ 10. انجام‏‌دهندگان فعالیت‏ها در شبکۀ ارزش مدور؛ 11. تسهیل‏‌کنندگان فعالیت‏ها در شبکۀ ارزش مدور.نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش مشخص کرد که برای توسعه کسب‏‌وکارهای مبتنی بر اقتصاد مدور، چه نوع الگوهای مدل کسب‏‌وکار مدوری وجود دارد. از سوی دیگر، ایجاد چارچوب طبقه‌‏بندی راهبردها و مدل‌های کسب‏‌وکار مدور نشان داد که چگونه می‌توان بین راهبردها و مدل‌های کسب‏‌وکار مدور، هم‏سویی مناسبی ایجاد کرد. نتایج به‌‏دست آمده از این پژوهش، به شرکت‌هایی که قصد دارند در سطح کسب‏‌وکارشان از راهبردهای اقتصاد مدور بهره ببرند یا آنها را پیاده‌‏سازی کنند، کمک می‏کند تا مدل‏های کسب‏‌وکار مدور مناسب را شناخته و به‌‏کار گیرند. شایان ذکر است که راهبرد شبکۀ ارزش مدور و الگوهای مدل کسب‏‌وکار مدور متناسب با آن که بیانگر انواع شیوه‌‏های همکاری بین بازیگران شبکۀ ارزش مدور است، برای اولین بار در این پژوهش معرفی شد. %U https://jibm.ut.ac.ir/article_87679_63133db0374103530361e7f3f68a88fa.pdf