%0 Journal Article %T بررسی فرایند و عوامل مؤثر بر برندسازی استارتاپ‌ها در ایران: مطالعه چندموردی %J مدیریت بازرگانی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5907 %A آقازاده, هاشم %A حقیقی, محمد %A ترکستانی, محمدصالح %A زارع, محمدصادق %D 2023 %\ 03/21/2023 %V 15 %N 1 %P 27-53 %! بررسی فرایند و عوامل مؤثر بر برندسازی استارتاپ‌ها در ایران: مطالعه چندموردی %K استارتاپ %K برندسازی %K ارزش ویژه برند %K مطالعه چندموردی %R 10.22059/jibm.2020.289327.3649 %X هدف: هدف این پژوهش، بررسی فرایند و عوامل مؤثر بر ایجاد برند در استارتاپ‌هاست. با توجه به محدود بودن مطالعات و پژوهش‌های صورت‌گرفته در حوزه برندسازی استارتاپ‌ها، در این مطالعه اهمیت برندسازی از نظر استارتاپ‌ها و استراتژی‌های آن‌ها در این زمینه بررسی می‌شود. روش: این پژوهش با استفاده از رویکرد مطالعه چندموردی و ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺑﺎ مدیران، به بررسی موضوع برندسازی ده استارتاپ ایرانی در صنایع مختلف می‌پردازد. داده‌های کسب‌شده از مصاحبه و مستندات سازمان و یادداشت‌های گردآوری‌شده در جلسه‌ها، به‌کمک نرم‌افزار مکس‌کیودا تجزیه‌وتحلیل می‌شود. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش، الگوهای مشترکی در فرایند برندسازی در قالب سه تم، گرایش به برند، طرح برند و فعالیت‌های برندسازی مشاهده شد. فرایند برندسازی عناصر مختلفی دارد که برای ارتقای ارزش ویژه برند، هیچ‌یک از این عناصر نباید نادیده گرفته شود. یافت‌‌ها نشان می‌دهد که هیچ گروه استارتاپی وجود ندارد که برای آن‌ها برندسازی بی‌ارزش باشد و اقدامی برای برندسازی انجام ندهد. یافته‌های این پژوهش در زمینه فعالیت‌های برندنیگ نیز با ادبیات موجود تفاوت دارد، فعالیت‌هایی مثل روابط عمومی و اسپانسر‌شدن، استفاده از رسانه‌های اجتماعی و شراکت با دیگر شرکت‌ها در این پژوهش مشاهده شد که در پژوهش‌های قبلی به آن‌ها اشاره‌ای نشده است. نتیجه‌گیری: برجسته‌ترین ویژگی‌های شرکت‌های استارتاپ، کمبود زمان، دانش، سرمایه و نیروی انسانی است. بنابراین به نظر می‌رسد که برندسازی برای رشد استارتاپ عامل مهمی باشد. در این مطالعه تأکید شد که ابعاد بصری برند، بر برند اثرگذار است. نقش روابط عمومی و رسانه‌های اجتماعی، شرکت در رویدادها و شراکت با سایر شرکت‌ها، از جمله فعالیت‌های برندسازی شناسایی شدند. افزون‌بر این، اهمیت افراد و برند شخصی آن‌ها در شرکت نیز، به‌عنوان فعالیت‌های برندسازی شناسایی شد. %U https://jibm.ut.ac.ir/article_91922_81ca7768a13a483181d3030326ec5ed0.pdf