دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2
2
2010
09
23
تأثیر برنامههای تشویق صادرات بر عملکرد صادراتی: مطالعهی موردی صنعت برق
FA
طهمورث
حسنقلیپور
دانشگاه تهران
thyasory2@ut.ac.ir
محمود
متوسلی
دانشگاه تهران
motevaseli@initor.com
شاپور
محمدی
دانشگاه تهران
shmohmad@ut.ac.ir
فرشید
حسینی
دانشگاه تهران
tilar_fh@yahoo.com
صادرات نقش مستقیمی در توسعه و رشد اقتصادی کشور داشته و از اینرو سازمانهای دولتی و غیرانتفاعی متعددی در ایران با استفاده از انواع برنامههای تشویق صادرات اقدام به حمایت از فعالیتهای صادراتی شرکتها میکنند. هدف این برنامهها بهبود عملکرد صادراتی شرکتها یا تحریک آنها برای شروع و ادامه فعالیتهای صادراتی است. بهمنظور بررسی تأثیر این برنامههای حمایتی بر عملکرد صادراتی شرکتها یک پژوهش پیمایشی و علّی در محدوده صنعت برق ایران انجام شده است. به این منظور پس از طراحی مدل مفهومی اقدام به گردآوری دادههای میدانی از 260 شرکت فعال در زنجیره تأمین صنعت برق و عضو سندیکای صنعت برق ایران با استفاده از پرسشنامه شده است. نتایج تحلیل این دادهها نشان میدهد که آگاهی و استفاده از برنامههای تشویق صادرات در ایران بهطور مستقیم بر عملکرد صادراتی تأثیر نداشته اما بهطور غیرمسقیم و از طریق تأثیرگذاری بر استراتژی صادراتی شرکتها بر عملکرد صادراتی تأثیر مثبت و معنادار دارد. بر اساس این نتایج توصیهها و پیشنهادهایی برای افزایش اثربخشی برنامههای تشویق صادرات ارایه شده است که میتوان مورد استفاده سیاستگذاران این حوزه قرار گیرد.
استراتژی صادرات,انگیزانندههای صادرات,برنامههای تشویق صادرات,عملکرد صادراتی,موانع صادارت
https://jibm.ut.ac.ir/article_21712.html
https://jibm.ut.ac.ir/article_21712_9aec01d945cac1a8d836123dd7c4cf9a.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2
2
2010
09
23
تحلیل شاخصهای ارزیابی رقابتی بودن بازار برق ایران: مطالعه موردی
FA
جعفر
رزمی
دانشگاه تهران
jrazmi@ut.ac.ir
سید فرید
قادری
دانشگاه تهران
ghaderi@iniro.com
امین
ذکایی آشتیانی
دانشگاه تهران
amin@initor.com
تجربه کشورهایی که بازار برق را خصوصیسازی کردهاند، نشان داده است فرض رقابت ایجاد یک بازار برق رقابتی بهصورت طبیعی و خودکار همیشه صادق نیست. یکی از مهمترین نگرانیهای تنظیم کنندگان بازار، افزایش و نوسانات قیمت مبادلهشدهی برق است که ریشه در سوءاستفاده از قدرت بازار توسط بازیگران دارد. قدرت بازار عبارت است از توانایی یک فروشنده (یا عرضه کننده) یا جمعی از فروشندگان انرژی در افزایش قیمت برق به سطحی بالاتر از مقدار رقابتی آن برای مدتی قابلتوجه، بهطوریکه سود بیشتری را برای بازیگر مذکور به همراه داشته باشد. بهمنظور شناسایی توانایی بازیگران و آگاهی از میزان قدرت بالقوه و یا بالفعل آنها در بازار، شاخصهایی تعریف میشوند که بهوسیله آنها میتوان پایش بازار برق را بهصورت کارآمدتری به انجام رساند. هدف از این مقاله، تمرکز بر روی آن دسته از شاخصهای قدرت بازار است که به ارزیابی میزان رقابتی بودن بازار میپردازد. تحلیل شاخصهای فوق و رصد نمودن آنها برای آزادسازی برق و هر چه رقابتیتر بودن آن ضروری است. در این شاخصها فارغ از نوع جایگاه و رفتار هر یک از بازیگران بازار، به شکل و ساختار کلی پرداخته میشود. روش پژوهش کاربردی و بر حسب روش جمعآوری اطلاعات، توصیفی ـ تحلیلی و از نوع مطالعهی موردی با هدف آزمون مدل است. ابزار گردآوری اطلاعات اسناد مصرف برق سال 1386 در نیروگاههای کشور است. نتایج پژوهش نشان داد، بازار برق ایران در برخی نقاط کشور و نیز در برخی از ساعات از مقادیر آستانه خود تجاوز کرده و این نشاندهندهی وجود بازار متمرکز و غیر رقابتی است.
تجدید ساختار بازار برق,شاخصهای رقابتی بازار برق ایران (RSI and HHI),شاخصهای رقابتی بودن بازار,قدرت بازار,مکانیابی
https://jibm.ut.ac.ir/article_21713.html
https://jibm.ut.ac.ir/article_21713_d37da109e2cebc44e5abf21d7ee14455.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2
2
2010
09
23
الگوسازی آمیخته ترفیع با رویکرد منطق فازی
(مطالعه موردی صنعت باتری خودرو)
FA
مهران
رضوانی
دانشگاه تهران
rezvani@modares.ac.ir
سید حمید
خداداد حسینی
0000-0001-7435-3632
دانشگاه تربیت مدرس
khodadad@modares.ac.ir
هدف اصلی مقاله حاضر ارایه مدلی است که بتواند با ترکیب اثربخش و کارآمد عناصر آمیخته ترفیع، ارزش و سهم هریک از متغیرهای مؤثر در آمیخته را متناسب با اهداف و استراتژیهای بازاریابی بنگاه تعیین نموده و صحت و دقت اهداف ترفیع را فراهم نماید. بررسی پیشینهی پژوهش نشان میدهد، عناصر تشکیل دهنده اجزای آمیخته ترفیع عمدتاً دارای ماهیتی تصادفی، پویا، مبهم، نادقیق، کیفی و یا نامشهود بوده و فهم آنها نیازمند بهرهگیری از رویکردهایی است که با ماهیت ذاتی این نوع متغیرها سنخیت و همخوانی داشته باشد. از طرفی در اکثر مدلهای رایج، مسئله طراحی آمیخته با رهیافتی ساختاریافته، توصیفی و حداکثر در قالب دادههای سریزمانی فارغ از توجه به ماهیت دادهها و قضاوت-های انسانی و نیز عدم توجه به نوع و میزان اثرگذاری متغیرهای ورودی بر متغیرهای خروجی صورت گرفته و تعامل و ارتباط میان متغیرهای خروجی با هم در آمیخته ترفیع و با سایر عناصر آمیخته بازاریابی بنگاه دیده نشده است. در این مطالعه با بهکارگیری رویکرد فازی در مدلسازی، اتکا به داده-های واقعی عملکرد و تحلیل آرای خبرگان در کنار عواملی همچون منحنی عمر محصولات بنگاه، استراتژی بازاریابی، بودجه فعالیتهای ترفیعی و ماهیت رقابت و صنعت بهعنوان سازههای کلیدی جهت طراحی الگوی کارآمد آمیخته ترفیع خلاء یاد شده تا اندازه زیادی مرتفع شده و رضایتمندی بیشتری در تحقق اهداف بازاریابی و فعالیتهای ترفیعی در کنار کمینهسازی هزینه این قبیل فعالیتها حاصل شده است.
در این صنعت عوامل فروش حضوری، ابزارهای ارتقای فروش، تبلیغات غیر شخصی و روابط عمومی به ترتیب بیشترین اهمیت را دارند.
آمیخته ترفیع فازی,انسجام آمیخته,پویایی آمیخته و صنعت باتری
https://jibm.ut.ac.ir/article_21714.html
https://jibm.ut.ac.ir/article_21714_87fbc41e008c278c8bf3c7f5df2c0683.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2
2
2010
09
23
تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر فرآیند تصمیمگیری خرید مصرفکنندگان (مطالعه موردی : مصرفکنندگان خانگی لامپ کم مصرف شهر رشت)
FA
محمد رحیم
رمضانیان
دانشگاه گیلان
m_ramazanian391@yahoo.com
رضا
اسماعیل پور
دانشگاه گیلان
esmaeilpour@gu.ac.ir
هدیه
تندکار
مؤسسه آموزش عالی ارس تبریز
tondkaar@yahoo.com
در سالهای اخیر نگرانیهای فزایندهای نسبت به محیط زیست در بین صاحبنظران همه حوزههای علمی پدیدار شده که پژوهشگران و متخصصان بازاریابی نیز از این دغدغه فارغ نبودهاند، بهگونهای که به پیدایش مفهوم جدیدی از بازاریابی با عنوان «بازاریابی سبز» منجر شده است. پژوهشهای زیادی بهمنظور بررسی مزایای این پدیده نوین بازاریابی و عناصر آمیخته آن بر کسب و کار انجام شده است. این پژوهش نیز با هدف بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر فرآیند تصمیمگیری خرید مصرفکنندگان خانگی لامپ کم مصرف انجام گرفته است. جامعهی آماری این پژوهش خانوارهای شهر رشت بود که از این جامعه به روش نمونهگیری خوشهای، در سه منطقه شهرداری، نمونهای به حجم 400 نفر متشکل از افراد تصمیمگیر خانوار برای خرید این کالای سبز انتخاب شد. پس از تشریح پایههای نظری و پژوهشی مربوط به بازاریابی سبز و فرآیند تصمیمگیری خرید مصرفکننده، بهمنظور بررسی این رابطه از چهار عنصر آمیخته بازاریابی سبز (محصول، قیمت، توزیع، ترفیع) استفاده و هر یک از این عناصر نیز با استفاده از متغیرهایی تعریف شد. پس از جمعآوری دادهها با استفاده از مصاحبه و توزیع پرسشنامه، برای اندازهگیری متغیرها، اقدام به ارایه یک مدل معادلات ساختاری شده است. در پایان مشخص شد، بین هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی سبز و فرآیند تصمیمگیری خرید مصرفکنندگان، رابطه مثبت معناداری وجود دارد؛ همچنین مشخص شد بین عناصر آمیخته بازاریابی سبز روابط معناداری وجود دارد.
آمیخته بازاریابی سبز,بازاریابی سبز,فرآیند تصمیمگیری خرید مصرفکننده,مصرفکننده
https://jibm.ut.ac.ir/article_21715.html
https://jibm.ut.ac.ir/article_21715_66ccb759f3ff287a319001b1004fd59e.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2
2
2010
09
23
بررسی جایگاه نظام مدیریت پروژه
در برنامهریزی استراتژیک شرکتهای پیمانکاری عمومی
(مطالعهی موردی شرکت بینالمللی توسعه و مهندسی پارس)
FA
عباس
منوریان
دانشگاه تهران
amonavar@ut.ac.ir
فاطمه
غزائیان
دانشگاه تهران
ghazaeian@yahoo.com
عدم اجرا و تحویل بهموقع پروژههای شرکتهای پیمانکاری عمومی و همچنین عدم سوددهی مناسب در پروژههای مهم از جمله پروژههای نفت و گاز و پتروشیمی، باعث شد تا موضوع این مقاله شکل بگیرد. در این مقاله تلاش شده است، روشی عملی و کاربردی جهت تصمیمگیری درباره تعیین اهداف استراتژیک و به تبع آن ایجاد برنامهریزی استراتژیک و ارتباط آن با استاندارد مدیریت پروژه مدنظر قرار گیرد. در ادامه روشهای مناسب تصمیمگیری چند شاخصه برای حل مسئله رتبهبندی شاخصهای برنامهریزی استراتژیک معرفی شد که با الگوریتم تاپسیس توانستیم مناسبترین و مطلوبترین وضعیت را برای تعیین و رتبهبندی شاخصهای برنامهریزی استراتژیک در شرکتهای مذکور انتخاب نماییم. بعد از آن شاخصهای مذکور را با محدودههای نهگانه و فرآیندهای پنجگانه استاندارد دانش مدیریت پروژه تطبیق داده شد. در مرحله بعد، برای هر کدام از شاخصها در هر محدوده دانش مدیریت پروژه، ساز وکارهای کاربردی و خروجی تعیین شده است. درواقع به کمک این پژوهش، برنامهریزی استراتژیک برمبنای مدیریت پروژه، پیادهسازی شد. در طی مراحل پژوهش، این رویکرد را بهصورت عملی و کاربردی در شرکت پیدکو پیادهسازی شده است.
برنامهریزی استراتژیک,روشهای تصمیمگیری چند شاخصه,مدیریت پروژه
https://jibm.ut.ac.ir/article_21716.html
https://jibm.ut.ac.ir/article_21716_7a16b5c78d00366035b160c7db7ed78c.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2
2
2010
09
23
عوامل مؤثر بر عملکرد نیروی فروش با رویکرد دوسطحی
FA
شهریار
عزیزی
0000-0002-7240-8553
استادیار مدیریت بازرگانی (بازاریابی) ـ دانشکده مدیریت و حسابداری ـ دانشگاه شهید بهشتی
azizi.sbu@gmail.com
احمد
روستا
استادیار مدیریت بازرگانی ـ دانشکده مدیریت و حسابداری ـ دانشگاه شهید بهشتی
rosta@initor.com
مطالعه حاضر بر اساس نمونهای 482 نفره از نیروهای فروش 30 شرکت فعال در صنعت مواد غذایی و با استفاده از یک پرسشنامه 39 چند سؤالی انجام شد. در این پژوهش تأثیر آثار اصلی سه نیاز: شایستگی، ارتباط و استقلال بهعنوان نیازهای اساسی فیزیولوژیکی و آثار اصلی و تعدیلگر جوّ رقابتی و خودکارآمدی جمعی فروش با رویکرد دوسطحی و نرمافزار HLM6.05 بررسی شده است. نتایج نشان داد، نیاز ارتباط بر عملکرد مؤثر نیست. تحلیلها مشخص کرد که نیاز شایستگی، نیاز استقلال و خودکارآمدی جمعی فروش به صورت مثبت و جوّ رقابتی بهصورت منفی بر عملکرد نیروی فروش مؤثرند. این مطالعه نشان داد، جوّ رقابتی بر ارتباط بین شایستگی و عملکرد اثر تعدیلگر مثبت و خودکارآمدی جمعی فروش بر ارتباط بین استقلال و عملکرد اثر تعدیلگر منفی دارد.
ارتباط,استقلال,جوّ رقابتی,خودکارآمدی جمعی فروش,شایستگی,عملکرد,نظریه چند سطحی
https://jibm.ut.ac.ir/article_21717.html
https://jibm.ut.ac.ir/article_21717_f8aadf6cc1e3090d2bf550e12f7dc5ad.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2
2
2010
09
23
طراحی و تبیین الگوی بازاریابی جهانتراز در ایران
1
139
FA
حسن
قاسمی
استادیار دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ـ ایران
ghasemi@initor.com
زهره
دهدشتی
- استادیار دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی،
dehdashti@initor.com
حسین
عابدی
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ـ ایران
نتایج پژوهشهای گوناگون نشان داده است، سازمانهای جهانتراز در مواجه با چالشهای قرن بیست و یکم عملکرد بهتری داشته و احتمال بقای آنها بیشتر است. از اینرو سازمانهای ایرانی نیز باید این ویژگی را در خود پرورش دهند. بسیاری از صاحبنظران معتقدند برای رسیدن به جهان ترازی، مهمترین مسئله بازاریابی بوده و هر سازمانی ناگزیر است خود را در رابطه با بازاریابی جهانترازمورد ارزیابی قرارداده و جایگاه خود را مشخص کند. بر این اساس پژوهش حاضر سعی در ارایه پاسخ به این سؤال دارد که الگوی مناسب بازاریابی جهانتراز برای سازمانهای ایرانی چیست؟ پژوهش حاضر از نظر ماهیت کاربردی بوده و با هدف تبیینی (تبیین الگوی بازاریابی جهانتراز مناسب سازمانهای ایرانی و تعیین روابط همبستگی میان عناصر الگو) انجام شده است. بدین منظور ابتدا اقدام به مطالعهی تطبیقی مبانی نظری جهانترازی و شناسایی زمینههای محیطی در کشورهای دارنده و فاقد سازمان جهانتراز شده است.
در مرحله دوم با استفاده از پژوهش کیفی، بهصورت میدانی، پیمایشی در زمینه اجزای الگوی اولیه بر روی 52 نفر از خبرگان جامعهی ایران صورت گرفت و از طریق مصاحبه، روش دلفی و آزمونهای آماری t استیودنت، U من ویتنی و فای کرامر الگوی نهایی بازاریابی جهانتراز مناسب سازمانهای ایرانی تبیین شده است.
بازاریابی جهانتراز.,سازمان جهانتراز,واژههای کلیدی
https://jibm.ut.ac.ir/article_21718.html
https://jibm.ut.ac.ir/article_21718_1588e4e18742945fd232032bef7cb2d4.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2
2
2010
09
23
بررسی تأثیر کیفیت خدمات بر وفاداری مشتری
(مطالعه موردی هتلهای چهار و پنج ستاره اصفهان)
1
139
FA
سید محسن
علامه
استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد ـ دانشگاه اصفهان ـ ایران
allameh@initor.com
ایمانه
نکتهدان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ـ دانشگاه اصفهان ـ ایران
i.noktedan@yahoo.com
در دنیای رقابتی امروز، مشتریان در کانون اصلی توجه شرکتها قرار دارند و وفاداری آنان عامل اصلی کسب مزیت رقابتی سازمانها است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین وفاداری مشتریان و یکی از متغیرهای کلیدی آن یعنی کیفیت خدمات بوده و متغیرهای اعتماد و رضایتمندی نیز بهعنوان متغیرهای واسطه مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نظر نوع توصیفی است و برای سنجش اطلاعات از پرسشنامه با طیف لیکرت 7 گزینهای استفاده شده است. جامعهی آماری مهمانان هتلهای 4، 5 ستاره اصفهان بوده وحجم نمونه 67 برآورد شدکه برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. یافتههای پژوهش بیانگر وجود رابطه مثبت و معناداری میان کیفیت خدمات و وفاداری مشتری است. به علاوه یافتههای این پژوهش نشان میدهد، متغیرهای اعتماد و رضایتمندی نقش میانجی را در رابطه کیفیت خدمات و وفاداری ایفا میکنند و خود نیز تأثیر مثبت و معناداری بر ایجاد وفاداری دارند.
اعتماد,رضایتمندی,کیفیت خدمات,وفاداری
https://jibm.ut.ac.ir/article_21719.html
https://jibm.ut.ac.ir/article_21719_fed53152a33506fad687003a67ed1f62.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
2
2
2010
09
23
تعهد در روابط سازمان با سازمان
مورد مطالعه : شرکت ملی گاز ایران
FA
بهرام
رنجبریان
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان، ایران
ranjbar@initor.com
حسین
معینی
0000-0003-4885-4593
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان، ایران
moeini61@yahoo.com
مرتضی
شفیعی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان، ایران
shafeei@initor.com
مهدی
یزدان شناس
دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان، ایران
yazdan@initor.com
تعهد در مبادله یکی از مهمترین مباحث در زمینه بازاریابی صنعتی است. تعهد مزایای بسیاری مانند کارایی مبادلات، کاهش هزینه مبادلات و کاهش عدم اطمینان در انجام مبادلات برای هر دو طرف فروشنده و خریدار برخوردار است. این مقاله تعهد را در روابط سازمان با سازمان از دیدگاه مدیران خرید مورد بررسی قرار میدهد. در این پژوهش تأثیر رضایت خریدار از نحوه ارضای نیازهای سازمانی و نیازهای شخصی از سوی شرکت تأمینکننده در قالب چهار عامل رضایت از نتایج، رضایت از تعامل، میزان تأثیرگذاری مدیر خرید بر روی تصمیم خرید و کنترل اطلاعات فروشنده مورد بررسی قرار گرفتهاند. این پژوهش بهصورت توصیفی ـ پیمایشی انجام شده که یافتههای پژوهش تأثیر چهار عامل فوق را بر تعهد مدیران خرید نشان میدهد. به مدیران بازاریابی پیشنهاد میشود از طریق فراهم کردن نیازهای شخصی و سازمانی مدیران خرید، آنها را به نام تجاری خود متعهد کنند.
تعهد,رضایت از تعامل,رضایت از نتیجه,روابط سازمان با سازمان
https://jibm.ut.ac.ir/article_21720.html
https://jibm.ut.ac.ir/article_21720_618c3d78432eeefe76cb09372c6d6a1b.pdf