دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
4
2
2012
06
21
بررسی رابطهی بین هوش رقابتی و اثربخشی استراتژیهای بازاریابی در بین بانکهای دولتی و خصوصی استان زنجان
1
18
FA
رضا
پیرایش
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه زنجان، ایران
r_pirayesh@yahoo.com
وحیده
علی پور
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه زنجان، ایران
vahidehalipoor@gmail.com
10.22059/jibm.2012.29181
این پژوهش با هدف بررسی مقایسهای هوش رقابتی و اثربخشی بازاریابی در بین بانکهای دولتی و خصوصی استان زنجان به مرحله اجرا در آمده است. این تحقیق از نظر روش پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران شعب بانکهای دولتی و خصوصی مستقر دراستان زنجان بودند که تعداد آنها معادل156 نفر بود، از این تعداد 110 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادههای پژوهش شامل پرسشنامه هوش رقابتی [13] و اثربخشی بازاریابی [8] بود. برای تجزیه وتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و...) و از آمار استنباطی (آزمون تی، آزمون ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون دومتغیره و تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون فریدمن) استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد بین هوش رقابتی و اثربخشی بازاریابی در بین بانکهای دولتی و خصوصی استان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. با توجه به تحلیل رگرسیون مؤلفههای فرصتهای بازار، آگاهی از آسیبپذیری کلیدی سازمان، آگاهی از مخاطرات رقبا، آگاهی از تهدیدات رقبا به ترتیب بیشترین تأثیر را بر اثربخشی بازاریابی داشتهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد که میزان توجه به هوش رقابتی در بین بانکهای خصوصی و دولتی تفاوت معناداری وجود ندارد و همچنین بانکهای خصوصی نسبت به بانکهای دولتی از اثربخشی بازاریابی بالاتری برخوردارند
اثربخشی بازاریابی,بانکهای دولتی و خصوصی,بررسی تطبیقی.,هوش رقابتی
https://jibm.ut.ac.ir/article_29181.html
https://jibm.ut.ac.ir/article_29181_9ac46af0f39f810f6ba01c5b2aab0f06.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
4
2
2012
06
21
بررسی تأثیر عوامل انگیزش فردی بر خرید اینترنتی
37
52
FA
زهره
دهدشتی شاهرخ
استادیار دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
zdehdashti@yahoo.com
سمانه
مبرهن
کارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
mobarhan@initor.com
10.22059/jibm.2012.29182
امروزه کسب و کارها به سوی الکترونیکی شدن میروند ولی در ایران علی رغم رشد چشمگیر جهانی، فروش اینترنتی آمار ناچیزی دارد و افراد تمایل کمی به خرید از خرده فروشیهای اینترنتی دارند.لذابایدتلاشی در جهت شناسائی عواملی که بر خرید اینترنتی و فروش اینترنتی تاثیردارندانجام گیرد. هدف از انجام این تحقیق بررسی تـأثیر عوامل انگیزش فردی بر خرید اینترنتی است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری را دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی که در سه ماه گذشته حداقل یک بار خرید اینترنتی داشته اند تشکیل داده است. روش نمونهگیری طبقه بندی نسبی و حجم نمونه 374 نفر بوده است. از مدل کو،کیم و لی (2007) در این تحقیق استفاده شده است.و از روشهای کولموگروف اسمیرونوف، ضریب همبستگی پیرسون و از تحلیل عاملی تاییدی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج نحقیق برخلاف تحقیقات قبلی از جمله تحقیق کو،کیم و لی(2007) نشان داد که اگرمدیران بتوانند احتمال خرید مکرر رااز طریق ارائه اطلاعات با کیفیت بالا در خریداران خود افزایش دهند ، تمایل آنها برای بازگشت به سایت افزایش خواهد یافت. در این راستا میتوان به مدیران فروشگاههای آن لاین پیشنهاد داد که حس لذت جویی از زندگی را در خریداران تقویت کنند و از سویی دیگر به منظور پاسخ گویی به نیاز به برقراری روابط اجتماعی در افراد، امکانات چت و... را فراهم نمایند.
ارزشهای فردی,پیوند با فروشگاه,تمایل به بازگشت دوباره به سایت,خرده فروشی اینترنتی.,منافع حاصل از خرید آن لاین
https://jibm.ut.ac.ir/article_29182.html
https://jibm.ut.ac.ir/article_29182_8694d69eb6865f0ebca98fc8995c6baf.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
4
2
2012
06
21
بررسی اثرات سرمایههای فکری بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش میانجی قابلیت یادگیری در شعب بانک صادرات استان تهران
53
70
FA
میرعلی
سیّدنقوی
دانشیار مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
naghavi@initor.com
صادق
سپندارند
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
sepandar@initor.com
حمید
رامین مهر
دانشجوی دکترای مدیریت رفتاری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید یهشتی، تهران، ایران
h.raminmehr@gmail.com
10.22059/jibm.2012.29183
در دو دهه اخیر، عملکرد سازمانی به یکی از موضوعهای مورد توجه و جذاب تبدیل شده است و این تمایل هم در زمینههای تحقیقاتی و هم در زمینههای کاربردی به بروز نوآوریهای بسیاری منجر شده است. لذا در این مقاله پس از بررسی ادبیات نظری تحقیق به بررسی نقش سرمایههای فکری و یادگیری سازمانی در شعب بانک صادرات استان تهران پرداخته شده است.. هدف این مقاله، بررسی نقش میانجی قابلیت یادگیری سازمانی در رابطه میان سرمایههای فکری و عملکرد سازمانی میباشد. اهمیت بررسی عملکرد سازمانی در تحقیقات و مطالعات مختلفی مورد تأیید و بررسی قرار گرفته است. بنابراین تحقیق حاضر قصد دارد به بهبود وضعیت عملکرد بانک صادرات با در نظر گرفتن متغیرهای سرمایههای فکری و یادگیری سازمانی بپردازد. جامعه آماری این پژوهش رؤسا و مدیران شعب بانک صادرات استان تهران میباشد. برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامهای با طیف 5 گزینهای لیکرت که شامل 31 سؤال بود استفاده شد. این پرسشنامه میان 250 نفر از رؤسا و مدیران شعب بانک صادرات استان تهران توزیع گردید. همچنین نتایج تحقیق نشان داد قابلیتهای یادگیری تأثیر سرمایههای فکری بر عملکرد سازمانی را میانجی گری میکند و در نهایت پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت عملکرد سازمانی ارائه گردیده شده است.
بانک صادرات.,سرمایههای فکری,عملکرد سازمانی,قابلیت یادگیری سازمانی
https://jibm.ut.ac.ir/article_29183.html
https://jibm.ut.ac.ir/article_29183_86318abdb33efda7093a9363b96b357a.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
4
2
2012
06
21
تأثیر آمیختههای بازاریابی بر ارزش نام و نشان تجاری شرکت بیمهی کارآفرین
71
90
FA
سعید
صحت
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
sehhat@initor.com
حمیده
باجمالوی رستمی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
h.b.rostami@gmail.com
محبوبه
کشکولی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
mahbube.kashkuli@gmail.com
10.22059/jibm.2012.29184
ارزش نام و نشان تجاری یک شاخص کلیدی تعیین وضعیت سلامت نام و نشان تجاری شناخته شده است و بازبینی مداوم آن امری مهم در مدیریت مؤثر نام و نشان تجاری است. یکی از جنبههای بررسی نام و نشان تجاری، بررسی آن از دیدگاه مشتریان است که با توجه به برآورد ذهنی مشتری از یک نام و نشان تجاری است. کیفیت درک شده از نام و نشان تجاری، وفاداری به نام و نشان تجاری و آگاهی همراه با تداعی نام و نشان تجاری ابعاد اصلی آن را تشکیل میدهد. تحقیق پیش رو یک تحقیق توصیفی ـ پیمایشی است که هدف آن تعیین اثر عناصر آمیخته بازاریابی (قیمت، تصویر شرکت، شدت توزیع، میزان تبلیغات و ترفیع فروش) از نگاه مشتریان بر ارزش نام و نشان تجاری شرکت بیمه کارآفرین و اولویت بندی اهمیت هریک از این عناصر با توجه به میزان اثر گذاری آنان میباشد. چارچوب نظری تحقیق بر مبنای مدل یو،دانتو و لی در سال 2000 ایجاد و در راستای مدل مذکور 20 فرضیه طراحی شده است. جامعه هدف تحقیق مشتریان شرکت بیمه کارآفرین بوده و برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج بررسیها نشان داد که شدت توزیع، ترفیع شرکت و قیمت به ترتیب ذکر شده بیشترین میزان اثر گذاری را نسبت به سایر عناصر در ارزش نام و نشان تجاری شرکت بیمه کارآفرین دارد.
آمیخته بازاریابی,بازاریابی,نام و نشان تجاری
https://jibm.ut.ac.ir/article_29184.html
https://jibm.ut.ac.ir/article_29184_916627fccf6c3ed69e2482bcc98de19d.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
4
2
2012
06
21
شناسایی عوامل مؤثر بر تحکیم بازار (تحقق مزیت رقابتی پایدار) خدمات بانکی در بانک ملت بر مبنای دیدگاه منبع محور
91
112
FA
جواد
عطاران
دانشجوی دکترای دانشکده اقتصاد و اداره دانشگاه ملی تاجیکستان
jattaran@yahoo.com
علی
دیواندری
دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
divandari@divandari.com
حیات
آدینف
استاد دانشکده اقتصاد و اداره دانشگاه ملی تاجیکستان
adinov@initor.com
10.22059/jibm.2012.29185
یک روش مهم و اساسی برای خلق جایگاه رقابتی پایدار، شناسایی عوامل مؤثر بر مزیت رقابتی پایدار بر اساس دیدگاه منبع محورمی باشد. بنابراین هدف اصلی این مقاله، شناسایی عوامل کلیدی مزیت رقابتی پایدار بازار خدمات بانکی بر اساس دیدگاه منبع محور در بانک ملت است که بهاین منظور سه دسته داراییهای مشهود، نامشهود و قابلیتها شناسایی شده و بر اساس آنها مدل مفهومی و اولیه مزیت رقابتی پایدار، استخراج و مورد آزمون قرار گرفته است. بر اساس یافتههای حاصل از مدل داراییهای مشهود، داراییهای نامشهود و قابلیتهای اصلی شناسایی شد. همچنین نتایج نشان داد که داراییهای نامشهود، قابلیتها و داراییهای مشهود دارای اولویت اول تا سوم هستند که در بعد داراییهای مشهود بهترتیب، تنوع خدمات، خودبانکداری، زیرساخت، سرمایه و بازار، در بعد قابلیتها، قابلیتهای اجرایی، منابع انسانی و مدیریتی و در نهایت در بعد داراییهای نامشهود، عوامل درونی و بیرونی حائز اهمیتند و بر مزیت رقابتی پایدار در بانک ملت مؤثرند
داراییهای مشهود,داراییهای نامشهود,دیدگاه منبع محور,قابلیتها.,مزیت رقابتی پایدار
https://jibm.ut.ac.ir/article_29185.html
https://jibm.ut.ac.ir/article_29185_4aab485c89c8a2f6e18a4b5359c9b756.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
4
2
2012
06
21
ارائه مدلی برای ارزیابی تأثیر اجزای رویکرد مبتنی بر منابع بر عملکرد صادراتی براساس استراتژی رهبری هزینه در صنعت کانی غیرفلزی
113
128
FA
عبدالحسن
کرمپور
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
a_karampour2004@yahoo.com
کیومرث
شریفی
دانشجوی دکترای رشته مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران
qsharifi@alumni.ut.ac.ir
شهلا
صفا بخش
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش مالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، ایران
safabakhsh@initor.com
10.22059/jibm.2012.29186
هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدلی جهت ارزیابی تأثیر اجزای رویکرد مبتنی بر منابع بر عملکرد صادراتی براساس استراتژی رهبری هزینه در صنعت کانی غیر فلزی کشور است. در این مطالعه، پژوهشگر با استفاده از رویکرد منابع، روابط بین اجزای رویکرد منابع سازمان، استراتژیهای رقابتی و عملکرد را که سازههای اصلی پژوهش هستند، بررسی میکند. این پژوهش در پی این هدف است که چگونه منابع بهطور مستقیم و غیرمستقیم (از طریق استراتژیهای رقابتی) منجر به سطوح بالای عملکرد میشود. مدل مفهومی پژوهش حاضر در واقع 3 عنصر عمده در مدیریت استراتژیک، یعنی محیط داخلی (منابع، قابلیتها و سیستمهای رقابتی سازمان)، استراتژی رقابتی و عملکرد را با هم ادغام میکند. تعداد 300 پرسشنامه توزیع شد که از این تعداد 285 پرسشنامه قابلیت تجزیه و تحلیل داشتند. از این تعداد براساس روش تحلیل خوشهای و روش میانگین سؤالهای استراتژی موردنظر تعداد124 پرسشنامه در سطح استراتژی تمایز، 91 پرسشنامه در سطح استراتژی تمرکز و 70 عدد نیز در سطح استراتژی حداقل هزینه قرار گرفتند. در این پژوهش فقط مدل بدست آمده براساس استراتژی رهبری هزینه بررسی میشود. تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه پژوهش نیز با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاریافته اصلاح و پس از تعدیل به تأیید رسید. براساس نتایج حاصل، فقط سیستمهای سازمانی بر استراتژی رقابتی تأثیر ندارد و قابلیتهای رقابتی بیشترین تأثیر را بر عملکرد صادراتی دارند.
استراتژی رقابتی رهبری هزینه,سیستمهای سازمانی,عملکرد صادراتی,قابلیتهای رقابتی,منابع رقابتی
https://jibm.ut.ac.ir/article_29186.html
https://jibm.ut.ac.ir/article_29186_21f82f96ca8e383f072952a807bb2747.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
4
2
2012
06
21
سنجش تفکر استراتژیک در مدیران شهرداری تهران
129
146
FA
عباس
منوریان
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
amonavar@ut.ac.ir
هاشم
آقازاده
0000-0002-2689-4220
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
haghazade@ut.ac.ir
مینا
شهامت نژاد
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
m_shahamat@ymail.com
10.22059/jibm.2012.29187
مشکلات سازمانها روزبهروز پیچیدهتر و حل آنها نیازمند راهحلهای مؤثرتری هستند. برنامهریزی استراتژیک، برنامهای الزاماً قابل اجرا نبوده و درگذر زمان، دستخوش تغییرات میگردد و دربرخی موارد به جای حل مشکل سازمان، فقط باعث تسکین آن شده و با از بین رفتن اثر خود منجر به ایجاد مشکلاتی بزرگتر میگردد. به نظر میرسد لازمه تدوین و پیادهسازی برنامه استراتژیک در سازمان وجود تفکر استراتژیک در مدیران تدوین کننده برنامه است. این مقاله به سنجش تفکر استراتژیک در مدیران شهرداری تهران به کمک مدل جین لیدکا میپردازد. این مدل شامل 5 شاخص اصلی" نگرش سیستمی"، "عزم استراتژیک"، "پیشروی براساس رویکرد علمی"، "فرصت طلبی هوشمندانه" و "تفکر در زمان" است که به کمک منابع موجود و نظر صاحبنظران به 29 زیرعامل تقسیم و با استفاده از روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی، اهمیت عامل ووضع موجود هریک از شاخصهای مذکور با پرسشنامه ازمدیران شهرداری، مورد ارزیابی قرارگرفته است. تحلیل نتایج به کمک آزمون فریدمن و T زوجی، حاکی از آنست که با وجود اقدامات مهم مانند تدوین اسناد راهبردی در شهرداری تهران، فاصله معنیداری بین اهمیت عوامل شاخص و وضع موجود آنها در سازمان وجود دارد که توجه به آنها اجتناب ناپذیر است.
پیشروی براساس رویکرد علمی,تفکر استراتژیک,تفکر در زمان,عزم استراتژیک,فرصتطلبی هوشمندانه,نگرش سیستمی
https://jibm.ut.ac.ir/article_29187.html
https://jibm.ut.ac.ir/article_29187_07a8df05fd432178da06f517f526228a.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2423-5091
4
2
2012
06
21
ارائه مدلی جهت کسب وفاداری مشتری با استفاده از مدیریت دانش مشتری در صنعت بانکداری کشور (بانکهای خصوصی)
147
164
FA
محمد
موسی خانی
استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
mosakhani@ut.ac.ir
محمد
حقیقی
دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
mhaghighi@ut.ac.ir
سمانه
ترک زاده
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه مدیریت، دانشگاه تهران
samaneh.torkzadeh@gmail.com
10.22059/jibm.2012.29188
با توجه به اهمیت مشتری در دنیای رقابتی امروز، به ویژه در صنعت بانکداری و با به عنایت به این که طبق تحقیقات به عمل آمده هزینه جذب مشتری جدید به مراتب بیش از هزینه لازم برای حفظ وفاداری مشتری است، بررسی روشهای کسب و حفظ وفاداری مشتری در کسب و کارهای گوناگون از اولویت بالا برخوردار است. در این پژوهش تلاش شده است تا از طریق ارائه مدلی نقش دانش مشتریان بانکهای خصوصی در وفاداری آنها نشان داده شود. توجه بانکهای خصوصی به مؤلفههای پنجگانه موجود در مدل و شاخصهای هر یک از آنها میتواند آنان را در کسب و حفظ وفاداری مشتریان خود یاری دهد، برای این منظور مدل تلخیص شده از بررسی ادبیات موضوع با استفاه از دادههای جمع آوری شده از طریق پرسشنامه و به وسیله مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل، مورد آزمون قرار گرفته است.
ارزش مشتری,دانش مشتری,وفاداری مشتری
https://jibm.ut.ac.ir/article_29188.html
https://jibm.ut.ac.ir/article_29188_3b892e03fbbdc29e842a6edc0d0f5660.pdf