TY - JOUR ID - 20329 TI - بررسی عوامل اثرگذار بر قصد خرید امتیاز (دیدگاه امتیازگیرندگان) JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - احمدپور داریانی, محمود AU - احمدیان راد, سوده AU - پورانی, علی AD - دانشگاه تهران AD - دانشگاه دلور Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 1 IS - 3 SP - EP - KW - اعطای حق امتیاز(فرنچایزینگ) KW - امتیازدهنده و قصد (مقاصد) خرید KW - امتیاز (فرنچایز) KW - امتیازگیرنده DO - N2 - نقش اعطای حق امتیاز (فرنچایزینگ) در رشد کسب و کار، ایجاد مشاغل و توسعه اقتصادی به طور گسترده‌ای در نقاط مختلف جهان شناخته شده است. با این حال، تا جایی که می‌دانیم مطالعه‌ای راجع به فعالیت های امتیازی در ایران انجام نشده است که به دلیل نوپایی این فعالیت ها در کشور ما می‌باشد. هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه امتیازدهنده- امتیازگیرنده و رفتار خرید امتیازگیرنده در استان تهران با استفاده از تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. یافته‌های مطالعه از اینکه کیفیت سیستم (دربرگیرنده پشتیبانی‌های اولیه، پشتیبانی‌های مستمر و کنترل ها) و محیط (شامل بازاریابی و تبلیغات رسانه‌ای)، عوامل اثرگذار بر مقاصد خرید امتیاز می‌باشند پشتیبانی نمود. با وجود اینکه از مزیت‌های مختلف خرید امتیاز برای امتیازگیرندگان پشتیبانی شد، نیازهای برآورده نشده آنان در مورد جوانب مرتبط با خدمات پشتیبانی و بازاریابی از سوی امتیازدهنده مشهود بود. یافته‌های این مطالعه چارچوبی را برای بهبود رابطه میان امتیازدهندگان و امتیازگیرندگان ایرانی جهت ایجاد شراکتی پایدارتر و همکارانه‌تر فراهم می‌آورد UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_20329.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_20329_02935f60a12b2b51121d0e2e7703c304.pdf ER -