TY - JOUR ID - 28565 TI - شاخص‎های اساسی مؤثر بر وفاداری مشتریان در صنعت بهداشتی و سلولزی ایران با استفاده از رویکرد دلفی فازی و دیمتل فازی JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - آقایی, میلاد AU - آقایی, اصغر AU - آقایی, رضا AD - کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، مدرس دانشگاه علوم انتظامی، تهران، ایران AD - استادیار دانشگاه علوم انتظامی، دانشگاه علوم انتظامی، تهران، ایران AD - دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، سازمان مدیریت صنعتی، تهران، ایران Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 4 IS - 3 SP - 1 EP - 20 KW - : وفاداری مشتریان KW - دلفی فازی KW - آزمایشگاه تصمیم‎گیری و ارزیابی آزمون (دیمتل) فازی DO - 10.22059/jibm.2012.28565 N2 - در محیط‎های کسب‎وکار مدرن، تولیدکنندگان با فشار فزاینده‎ی الزامات مشتریان در شخصی‎سازی محصول، بهبود کیفیت و پاسخ‎گویی به تقاضا روبه‎رو هستند. برای حفظ کسب‎وکار در این فشارها، بیشتر سازمان‎ها درصدد توسعه‎ی شراکت راهبردی با مشتریان و همکاری با آنهاهستند؛ به‎گونه‎ای که سبب ایجاد ارزش برای آنها شده و این امر به شکل‎گیری مشتریانی وفاداری منجر شود. این پژوهش بر آن است تا با بررسی ادبیات مربوط به وفاداری مشتریان، شاخص‎های اساسی و اثربخش وفاداری مشتریان در بخش تأمین‎کنندگان صنعت بهداشتی و سلولزی ایران را با استفاده از روش دلفی فازی شناسایی کرده و با استفاده از روش دیمتل فازی، الگویی نظام‎مند را برای مدل‎سازی و تأثیرگذاری شاخص‎ها ارائه کند. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که شاخص‎های اساسی مؤثر بر وفاداری مشتریان عبارتند از: ویژگی‎ها و  چگونگی رفتار فروشنده با مشتری، صداقت با مشتری، میزان قیمت کالا، کیفیت و نزدیکی روابط با مشتری، منافع حاصل از روابط مشترک، تجربه‎ی خرید گذشته‎ی مشتری و مسئولیت‎پذیری فروشنده. ویژگی‎ها و چگونگی رفتار فروشنده با مشتری تأثیرگذارترین و کیفیت و نزدیکی روابط با مشتری تأثیرپذیرترین شاخص‎ها هستند. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_28565.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_28565_21329d0acfeca1d3c7b18b868a640dd2.pdf ER -