TY - JOUR ID - 28571 TI - ارائه‎ی مدل سیاست‎گذاری تبلیغات اثربخش در صنعت بیمه با رویکرد نقشه‎شناختی JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - قلی پور, رحمت ا.. AU - حسنقلی پور, طهمورث AU - همتی, عبدالناصر AU - شریفی, کیومرث AD - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده‎ی مدیریت، دانشگاه تهران، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده‎ی مدیریت دانشگاه تهران، ایران AD - استادیار گروه اقتصاد نظری، دانشکده‎ی اقتصاد دانشگاه تهران، ایران Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 4 IS - 3 SP - 121 EP - 136 KW - سیاست‎گذاری KW - تبلیغات اثربخش KW - نقشه شناختی KW - صنعت بیمه DO - 10.22059/jibm.2012.28571 N2 - چکیده: یکی از اصلی‌ترین عوامل عدم توسعه‎ی صنعت بیمه در کشور، کافی نبودن آگاهی مردم در مورد خدمات بیمه است. از آنجاکه خدمات بیمه عینی نیست و‌ آشناسازی مردم با این خدمات نیازمند ارائه‎ی اطلاعات گسترده‎ای است، فعالیت‌های تبلیغات حرفه‌ای شرکت‌های بیمه برای گسترش آگاهی مردم نمود بالایی پیدا می‌کند. سیاست‎گذاری مناسب تبلیغات در صنعت بیمه، می­تواند باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه و درنتیجه افزایش امنیت اقتصادی و اجتماعی جامعه شود. هدف اصلی این پژوهش، تأیید اجزای مدل سیاست‎گذاری تبلیغات اثربخش در صنعت بیمه‎ی کشور و تعیین روابط بین این اجزا است. برای گردآوری داده­های مورد نیاز، از مطالعات میدانی و ابزار پرسش‎نامه استفاده شده است. به‎منظور تجزیه و تحلیل داده­ها و تأیید اجزا و روابط مدل از روش­های همبستگی پیرسون، کروسکال والیس، مقیاس­پردازی چندبعدی، کیو.اِی.­پی، تحلیل خوشه­ای و بلوک­بندی استفاده شده است. نتایج پژوهش، ابعاد شش­گانه‎ی مدل سیاست‎گذاری تبلیغات اثربخش شامل شرایط علّی و مسئله­یابی؛ تدوین و تصویب سیاست­ها؛ شرایط مداخله­گر؛ شرایط زمینه­ای؛ اجرای سیاست­ها، راهبردها و اقدامات؛ و پیامدها و ارزیابی سیاست­ها را تأیید و چگونگی ارتباط بین ابعاد مدل نظری اولیه را تا حدود زیادی اصلاح و تعدیل کرده است. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_28571.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_28571_1453b712a54a0bad80d79cbac5d7809c.pdf ER -