TY - JOUR ID - 28614 TI - چارچوبی برای تجاری سازی نوآوری‌های دیجیتال در شرکت‎های کارآفرین رسانه‌ای ایران (مطالعه‌ای چند موردی) JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - روشندل اربطانی, طاهر AU - مقیمی, سیدمحمد AU - میناوند, محمد قلی AU - خواجه ئیان, داتیس AD - دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران AD - استاد دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران AD - استاد دانشکده خبر صدا و سیما، تهران، ایران AD - دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 4 IS - 1 SP - 71 EP - 88 KW - بازار رسانه‌ای KW - تجاری‌سازی KW - رسانه دیجیتال KW - کارآفرینی رسانه‌ای KW - نوآوری. DO - 10.22059/jibm.2012.28614 N2 - ظهور فناوری‌های نوین ارتباطی سبب شد صنعت رسانه از چیرگی شرکت‌های بزرگ که توانایی‌های مالی بالا و دسترسی به امکانات گران قیمت را داشتند خارج شود و فعالیت شرکت‌های کوچک و کارآفرین با استفاده از این فناوری‌های جدید و ارزان امکان‌پذیر شود. در کشور ما نیز فعالیت‌های کارآفرینی در عرصه رسانه‌های دیجیتال با استقبال روبه‌رو شد، اما به‌رغم تلاش‌های متعدد، آمار موفقیت کارآفرینان ایرانی چندان چشمگیر نبوده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوبی برای تجاری‌سازی نوآوری‌های این کارآفرینان، با رویکرد پژوهش کیفی و استفاده از مطالعه چند موردی و انجام تحلیل تِم اجرا شد. سوال این پژوهش این بود که چارچوب مورد نظر در بیان مسئله چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. جامعه پژوهش کارآفرینان رسانه‌ای در سطح کشور بوده‌اند که در تعریف بیان شده در پژوهش می‌گنجیدند. نمونه‌گیری نظری منجر به نمونه‌ای از پانزده کارآفرین شد که در پنج طبقه محصول فعالیت می‌کردند. مصاحبه نیز به عنوان ابزار جمع‌آوری داده استفاده شد. کدگذاری‌های باز، محوری و گزینشی به عمل آمد و دسته‌های مفهومی و مقوله‌ها از مصاحبه‌ها استخراج شدند. در نتیجه چارچوبی پنج عاملی شامل عوامل مربوط به منابع، شرکت، محصول و استراتژی به عنوان عوامل تحت کنترل کارآفرین و عوامل مربوط به زیرساخت به عنوان عامل غیرقابل کنترل، همراه با مقوله‌های مربوطه استخراج شد که بنیانی برای مطالعات آتی در زمینه تجاری سازی نوآوری‌های کارآفرینان رسانه‌ای فراهم می‌کند. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_28614.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_28614_3407df87cd839216c149588b946751a4.pdf ER -