TY - JOUR ID - 36022 TI - طراحی و توسعۀ یک سیستم خبره فازی مبتنی بر قانون برای ارزیابی اعتباری مشتریان شرکت‎های تجاری (مورد مطالعه: شرکت توزیع و پخش البرز) JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - برزده, سید محمد AU - تقوی فرد, محمد AD - کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه علامه طباطبائی، ، ایران AD - استادیار دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی ، ایران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 5 IS - 2 SP - 17 EP - 46 KW - رتبه¬بندی اعتباری KW - سیستم خبره KW - تئوری فازی KW - روش ممدانی KW - واژه‌های کلامی DO - 10.22059/jibm.2013.36022 N2 - امروزه ارزیابی اعتباری مشتریان به یکی از چالش‌های مهم تصمیم­گیری مدیران تبدیل شده است، به‎خصوص که شمار کلاهبرداری‌ها افزایش یافته و مطالبات معوق شرکت‌های تجاری روبه‎فزونی است. تصمیم­گیری در مورد مشتریان و اعتبار آنها از یک سو متکی بر قضاوت خبرگان بوده و از سوی دیگر، اطلاعات مشتریان اغلب به‎صورت غیرقطعی، مبهم و غیرقابل دسترس هستند. خبرگان با تکیه بر شواهد، مدارک، اطلاعات کیفی و تجربه‎های خود، اغلب با استفاده از واژه‌های کلامی اقدام به توصیف مشتریان کرده و در مورد آنها به قضاوت می‌پردازند. در این پژوهش با به‎کارگیری مزایای منطق فازی و سیستم‎های خبره، یک سیستم خبره فازی برای حل مسئله مطرح شده، ارائه شده است که با بهره‎گیری از روش استنتاج ممدانی و فازی‎سازی ورودی‎ها و فازی‎زدایی خروجی‎ها، درنهایت رتبۀ اعتباری مشتری را تعیین می‎کند. در آخر، سیستم مورد نظر در شرکت پخش البرز طراحی و پیاده‎سازی شده است، به‎گونه‎ای که نتایج دقت 25/91درصدی سیستم در رتبه­بندی اعتباری مشتریان را نشان می‎دهد. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_36022.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_36022_2de7d2557acb33461fec1cf0ca5bc91b.pdf ER -