TY - JOUR ID - 50346 TI - تأثیر تبلیغات شفاهی بر تصمیم گردشگران داخلی برای سفر به کشورهای خارجی JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - نصرالهی وسطی, لیلا AU - جلیلوند, محمدرضا AU - فاتح راد, مهدی AD - کارشناس‌ارشد، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهران AD - دانشجوی دکتری آینده‌پژوهی، دانشکدة علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران و پژوهشکدة برنامه‌ریزی و مطالعات اقتصادی AD - استادیار، دانشگاه صنعتی شریف Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 5 IS - 4 SP - 99 EP - 120 KW - تبلیغات شفاهی KW - تصمیم سفر KW - رفتار مصرف‌کننده KW - گردشگر DO - 10.22059/jibm.2013.50346 N2 - تبلیغات شفاهی به ابزار تبلیغی قدرت‌مند و منبع اطلاعاتی مهم و تأثیرگذار بر نگرش‌ها و رفتار خرید مصرف‌کننده بدل شده است. تبلیغات شفاهی در صنعت گردشگری اهمیت خاصی دارد، چون محصولات ناملموس را نمی‌توان قبل از مصرف به راحتی بررسی کرد. تحقیق حاضر میزان استفادة گردشگران از منبع اطلاعاتی تبلیغات شفاهی را بررسی می‌کند. جامعة آماری پژوهش تمامی گردشگرانی‌اند که در بازة زمانی انجام پژوهش به خارج از کشور سفر می‌کردند. پس از انجام مطالعه‌ای مقدماتی در بخش کوچکی از جامعة آماری، حجم نمونه 138 نفر برآورد شد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از روش نمونه‌گیری در دسترس بهره گرفته شد. برای آزمون فرضیه‌ها، از آزمون t تک‌نمونه‌ای، آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS بود. یافته‌ها نشان می‌دهد تبلیغات شفاهی بر تصمیم گردشگران برای سفر به کشورهای خارجی مؤثر است. جنسیت، سن، تحصیلات و تجربة سفر بر استفاده از تبلیغات شفاهی تأثیر معناداری داشت. با این‌حال، هدف سفر تأثیر معناداری بر استفاده از تبلیغات شفاهی نداشت. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_50346.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_50346_6dc7866c49e917ffbbd7893208cd222d.pdf ER -