TY - JOUR ID - 50717 TI - ارائۀ چارچوبی برای شناسایی ریسک‌های راهبرد در شرکت‌های هولدینگ سرمایه‌گذاری JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - سید جوادین, سید رضا AU - صفری, حسین AU - ابراهیمی, عباس AD - استاد گروه مدیریت دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دکتری سیاستگذاری بازرگانی دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 1 SP - 89 EP - 116 KW - ریسک‌های راهبرد KW - شرکت مادر KW - مالتی گراندد تئوری DO - 10.22059/jibm.2016.50717 N2 - امروزه بسیاری از شرکت‌ها به اهمیت برنامه‌ریزی راهبردی پی برده‌اند. شرکت‌های هولدینگ نیز این موضوع را مدنظر قرار داده‌اند. بحث برنامه‌ریزی راهبردی در شرکت‌های مختلف متفاوت‌ است و در شرکت‌های هولدینگ نیز پیچیدگی‌های ویژه‌ای دارد. شرکت‌های هولدینگ با دو تصمیم راهبردی مهم مواجه‌اند: 1. سرمایه‌گذاری‌ها در چه حوزه‌هایی و چگونه صورت گیرد؟ 2. شرکت مادر چگونه بر حوزه‌های سرمایه‌گذاری‌شده (کسب‌وکارهای تابعه) تأثیر بگذارد و آنها را مدیریت ‌کند؟ شرکت‌های هولدینگ در راستای تصمیم‌های راهبردی خود با ریسک‌هایی روبه‌رو می‌شوند که باید به آنها توجه داشته باشند. در این پژوهش، با استفاده از مالتی گراندد تئوری که ترکیبی از گراندد تئوری و فراترکیب است، ریسک‌های راهبرد این‌گونه شرکت‌ها شناسایی می‌شود. با توجه به ترکیب دو روش، ابتدا حدود پنجاه پژوهش از بین بیش از چهارصد پژوهش مرتبط برای فراترکیب استفاده شد و کدهای مربوطه نیز شناسایی شد. سپس با استفاده از چهارده مصاحبة ساختاریافته در قالب گراندد تئوری، مفاهیم و مقوله‌های نهایی استخراج شد که عبارت‌اند از: ریسک‌های مدیریتی، ساختاری، مالی، عملیاتی و رفتاری. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_50717.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_50717_2dbacff1bbe4abe63e097178d6abf4a8.pdf ER -