TY - JOUR ID - 50720 TI - بررسی تاثیر تنوع‌طلبی و تازگی‌طلبی گردشگران بر نیت های بازدیدشان (مورد مطالعه: گردشگران شهر تهران) JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - بلوچی, حسین AU - اسفیدانی, محمدرحیم AU - عمویی اوجاکی, علی AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بین‌الملل، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، ایران AD - استادیار گروه بازرگانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 7 IS - 1 SP - 43 EP - 65 KW - تازگی طلبی KW - تحلیل مسیر KW - تنوع طلبی KW - مدل معادله های ساختاری KW - نیت بازدید DO - 10.22059/jibm.2015.50720 N2 - صنعت گردشگری، یکی از مهم­‌ترین صنایع قرن حاضر است. برای موفقیت در این زمینه، باید گردشگران و رفتارهایشان را مطالعه کنیم. هدف این مطالعه، بررسی آثار متغیرهای رفتاری تنوع­‌طلبی و تازگی‌­طلبی بر نیت‌های بازدید در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای مطالعة فرایند بازگشت و شناسایی رفتار گردشگران شهر تهران است. پژوهش حاضر، کاربردی و توصیفی است. برای انجام این کار، نمونه­ای 390 نفری براساس جدول مورگان انتخاب شد و به­منظور جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌ استفاده شد. پایایی و روایی آن از طریق آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی سنجش شد. مدل مفهومی با استفاده از بخش ساختاری مدل معادله‌های ساختاری و تحلیل مسیر سنجیده شد. یافته‌ها بیانگر آن است که تفاوت شایان ملاحظه­‌ای بین نیت‌های بازدید در فواصل زمانی مختلف با توجه به تنوع­طلبی و تازگی­‌طلبی افراد وجود دارد. این متغیرها سبب می‌شوند که افراد در کوتاه‌­مدت، تمایلی به بازدید از مقصد نداشته باشند، ولی در بازه‌های زمانی بلندمدت تأثیر این عوامل بر نیت بازدید کاهش می‌‍‌یابد. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_50720.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_50720_9332b395af1278200ca335d6d65be182.pdf ER -