TY - JOUR ID - 50725 TI - بررسی مقایسه‎ای ادراک صادرکنندگان ایرانی و واردکنندگان آمریکایی از راهبرد برندسازی فرش دستباف ایران در بازار آمریکا JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - حسنقلی پور, طهمورث AU - دیواندری, علی AU - عباسی بنی, فاطمه AD - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری سیاستگذاری بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 6 IS - 3 SP - 441 EP - 454 KW - راهبرد برندسازی بین‌المللی KW - برندسازی KW - صادرکنندگان ایرانی KW - فرش دستباف ایران KW - واردکنندگان آمریکایی DO - 10.22059/jibm.2014.50725 N2 - بناها ویران می‎شوند، انسان‌ها می‎میرند، اما برندها همواره می‎مانند (رونی، 1995) و بی‎شک نگاهی راهبردی به این دارایی ارزشمند، متضمن موفقیت و اعتبار برند خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ مقایسه‌ای نگرش صادرکنندگان ایرانی فرش دستباف و واردکنندگان آمریکایی فرش از عملکرد کلی راهبرد برندسازی فرش دستباف ایران در بازار آمریکا و بررسی تفاوت میان نگرش این دو گروه انجام پذیرفته است. در این مطالعه از روش توصیفی از نوع همبستگی برای گردآوری داده‌ها استفاده شده است و داده‎ها به‎کمک مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی تجزیه‎وتحلیل شدند. مدل به‎کاررفته در مطالعه برگرفته از مدل راهبرد برندسازی وونگ و مریلیس (2007) است که در نهایت دو مدل جداگانه برای دو جامعۀ مذکور به‎دست‎آمد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد درک دو گروه صادرکننده و واردکنندۀ فرش دستباف ایران از عملکرد راهبرد برند فرش دستباف ایران، جایگاه برند، عملکرد مالی برند و کارایی راهبرد‎های بازاریابی، بسیار متفاوت است. در نتیجه با بررسی تفاوت‌های حاصل، می‌توان شکاف ادراکی و واقعی بین بازار تولیدکننده و هدف را از میان برداشت و برند را در جایگاه مناسب‌تری مستقر کرد. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_50725.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_50725_16b0e78a4aeabe6c975af08ddb6817e9.pdf ER -