TY - JOUR ID - 50731 TI - طراحی مدل راهبردی فرایند احیای شرکت‌های بحران‎زده JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - رحمان‌سرشت, حسین AU - حساس یگانه, یحیی AU - فلاح شمس, میرفیض AU - ایران دوست, منصور AD - استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - استادیار گروه حسابداری، دانشکدۀ حسابداری و مالی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - استادیار گروه مدیریت مالی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز، تهران، ایران AD - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 6 IS - 3 SP - 497 EP - 516 KW - احیای شرکت KW - بحران و افول KW - بورس اوراق بهادار تهران KW - نظریۀ داده‎بنیاد DO - 10.22059/jibm.2014.50731 N2 - این پژوهش کیفی با هدف کاوش فرایند احیای شرکت‌های بحران‎زده با استفاده از نظریۀ داده‎بنیاد انجام گرفته است. به این منظور با 10 نفر از مدیران شرکت­های پذیرفته‎شده در بورس اوراق بهادار تهران که پس از تجربۀ بحران مالی در سال‌های 1385 تا 1391، موفق به احیا شده­اند، مصاحبه‎ای باز انجام گرفت. ابتدا مجموعه‎ای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز گردآوری شد و از دل آنها مقوله‌هایی به‎دست آمد. سپس در مرحلۀ کدگذاری محوری، پیوند میان این مقوله‌ها در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شد و در مرحلۀ کدگذاری انتخابی، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح شد. از مقایسۀ مدل توسعه‎یافتۀ این پژوهش با مدل‌های پیشین، می‎توان دریافت مدل پیشنهادی پژوهش حاضر با رویکردی جامع، ضمن برطرف‎کردن نقایص مدل‌های قبلی، تصویری کامل از عوامل برون‎سازمانی و درون‎سازمانی ایجادکنندۀ بحران، ماهیت بحران از لحاظ شدت و تداوم، راهبردهای احیا، عوامل زمینه‎ای و مداخله‎گر در اجرای راهبردهای احیا و در نهایت پیامدها و نتایج فرایند احیای شرکت‌های بحران‎زده ارائه می‌دهد. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_50731.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_50731_3fb99f5e76ba1d0ccffc00ee980036a9.pdf ER -