TY - JOUR ID - 50736 TI - بررسی تاثیر قابلیت‌های سازمان و ساختار صنعت بر مسئولیت پذیری اجتماعی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - نادری خورشیدی, علیرضا AU - سلگی, محمد AD - دانشیار گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت و برنامه ریزی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری مدیریت سیستم ها، دانشکدة مدیریت و برنامه ریزی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 7 IS - 1 SP - 209 EP - 229 KW - تئوری نهادی KW - دیدگاه وابستگی به منابع KW - ساختار صنعت KW - قابلیت های سازمانی KW - مسئولیت پذیری اجتماعی DO - 10.22059/jibm.2015.50736 N2 - مسئولیت­پذیری اجتماعی رویکردی تجاری است که اخلاق، کارکنان، جامعه و محیط را محترم می­شمارد و راهبردی کامل است که توانایی بهبود موقعیت رقابتی سازمان را دارد. از طرفی، پیروی از تقاضاهای نهادی، موجب شکل‌گیری حمایت اجتماعی می‌شود و بقای سازمان را تضمین می‌کند. هدف از این مقاله، بررسی تأثیر قابلیت­های درونی سازمان و ساختار صنعت بر میزان مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان است. پژوهش حاضر، کاربردی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش، شرکت­های پذیرفته­شده در بورس اوراق بهادار تهران است که از میان این جامعه، با استفاده از روش حذفی نظام­مند، 116 شرکت به­عنوان نمونه انتخاب شدند. داده­های نمونة آماری با استفاده از نرم‌افزار رهاورد نوین و بررسی اسناد و گزارش­های مالی گردآوری شد و با بهره‌گیری از روش مدل­سازی معادله­­های ساختاری و تحلیل مسیر، روابط تحلیل شد. یافته­های پژوهش نشان می­دهد عوامل درون­سازمانی، قابلیت­ سودآوری و قابلیت عملیاتی و عوامل ساختار صنعت شامل سطح رقابت، نوع صنعت و سودآوری صنعت، رابطة معناداری با مسئولیت‌پذیری اجتماعی دارند. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_50736.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_50736_2123edfb3fa0f30ec3a07991fccc12b7.pdf ER -