TY - JOUR ID - 50739 TI - مدیریت دانش مشتری و نقش آن در نوآوری مستمر و عملکرد برتر (مطالعۀ موردی: بانک‌های خصوصی سطح استان گیلان) JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - اسماعیل پور, رضا AU - دوستار, محمد AU - طاهرپرور, نسترن AD - استادیار گروه مدیریت دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 1 SP - 1 EP - 28 KW - جریان‌های دانش مشتریان KW - عملکرد سازمان KW - مدیریت دانش مشتری KW - نوآوری DO - 10.22059/jibm.2016.50739 N2 - امروزه با افزایش فشارهای محیطی و رقابت، سازمان‌ها به‌سوی منابع بیرونی و به‌ویژه دانش مشتریان سوق یافته‌اند تا بتوانند با سرمایه‌گذاری و مدیریت آن، به منبع جدیدی از مزیت رقابتی دست یابند. هدف اصلی این پژوهش، مشخص‌کردن آثار جریان‌های دانش مشتری بر ابعاد نوآوری و عملکرد سازمان‌هاست. با جمع‌آوری داده‌ها از 280 نفر از کارکنان بانک‌های خصوصی سطح استان گیلان و تجزیه‌وتحلیل آن با استفاده از نرم‌افزار لیزرل، به این نتیجه رسیدیم که دانش از مشتری، به‌عنوان مهم‌ترین منبع ایده‌های نوآورانه و مزیت رقابتی، تأثیر مثبتی بر سرعت و کیفیت نوآوری و همچنین عملکرد عملیاتی و مالی بانک‌ها دارد. همچنین، یافته‌های ما بیانگر تأثیر متفاوت دانش دربارة مشتری و دانش برای مشتری بر ابعاد نوآوری و عملکرد است. نتایج این پژوهش به بانک‌ها کمک می‌کند تا با تدوین راهبرد‌های مناسب و به‌کارگیری مؤثر جریان‌های دانش مشتری به سطح بالاتری از نوآوری و عملکرد برسند. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_50739.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_50739_9d98bff7b6395bd9c1c7a529c8bb1576.pdf ER -