TY - JOUR ID - 50850 TI - نقش عوامل فردی، محیطی و مدگرایی در تسهیل خرید آنی JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - عابدی, بابک AU - عسگری, ناصر AU - صفری, حسین AU - اسدزاده, احمد AU - رهنما قره خان بیگلو, افشین AD - دانشجوی کارشناسی ارشد بازرگانی بین‏المللی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران AD - استادیار مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران AD - دانشیار دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استادیار دانشکدة اقتصاد، مدیریت و بازرگانی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 7 IS - 1 SP - 127 EP - 144 KW - احساس مثبت KW - خرید آنی KW - عوامل فردی KW - مدگرایی KW - ویژگی‌های محیطی DO - 10.22059/jibm.2015.50850 N2 - خریدهای آنی در توسعة قدرت رقابت‌پذیری در بازارهای مصرفی، ارزشی حیاتی دارند. از این­رو، شناخت و بهبود عوامل تسهیل‌کنندة این خریدها نقش بسزایی در افزایش سودآوری این­گونه کسب­وکارها دارد. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر عوامل فردی، محیطی و مدگرایی با نقش میانجی احساس مثبت بر خرید آنی می‌پردازد. این پژوهش از دید هدف، کاربردی، از دیدگاه نوع داده‌ها، کمی و از نظر شیوۀ گردآوری داده‌ها، توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش را خریداران مراجعه­کننده به بازار بزرگ تهران تشکیل می‌دهند. برای نمونه‌گیری نیز از روش تصادفی خوشه‌ای استفاده شده است. به­منظور بررسی ارتباط بین مفاهیم مورد مطالعه و ابعاد آنها، از تحلیل عاملی تأییدی و برای بررسی فرضیه‌های پژوهش، از مدل معادله­های ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد مدگرایی و احساس مثبت، به­طور مستقیم رفتار خرید آنی را افزایش می‌دهند. عوامل محیطی و فردی نیز به تسهیل خریدهای آنی کمک می­کنند. براین­اساس، پیشنهادهایی برای تسهیل و افزایش خریدهای آنی ارائه می‌شود. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_50850.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_50850_3338910635640526baca847b2ea9a894.pdf ER -