TY - JOUR ID - 51601 TI - تبیین مشکلات و موانع فراروی توسعه صادرات استان ایلام JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - پوراشرف, یاسان الله AD - استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه ایلام، ایلام، ایران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 6 IS - 1 SP - 1 EP - 20 KW - توسعه صادرات KW - موانع صادرات KW - صادرات DO - N2 - امروزه تجارت بین‌الملل از چنان جایگاهی برخوردار گردیده است که اغلب از آن به عنوان نیروی محرکه رشد و بالندگی اقتصاد در کشورها یاد می‌شود. نظر به اهمیت و ضرورت توسعه صادرات در شکوفایی اقتصادی کشورها، این موضوع از نقاط راهبردی تمرکز تصمیم‌گیران عالی در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور می‌باشد. در این میان، آنچه ضامن ثمردهی سرمایه‌گذاری‌ها، برنامه‌ها و کوشش‌های معطوف به توسعه صادرات است، توجه به رفع موانع و مشکلات فراروی صادرکنندگان به منظور ایجاد مسیری هموار و روان برای تسهیل جریان امور در این راستا می‌باشد. در این تحقیق با بررسی ادبیات موضوع مدل مناسب ارایه شد و برآن اساس عوامل مشکل­آفرین بر سر راه صادرکنندگان استان ایلام از خلال نظرات خبرگان و مجریان ذی ربط در سطح استان در چهار دسته شناسایی و تبیین گردید. در این تحقیق از آزمون­های آماری ANOVA وTUKEY  HSD  جهت شناسایی و رتبه­بندی موانع استفاده شد. توجه به شناسایی و شناخت محیط بازارهای هدف به­منظور رفع مشکلات درونی و بیرونی شرکت­های صادرکننده از اهمیت بیش­تری برخوردار بود. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_51601.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_51601_ac6bce69b8c996eb014a55b51b57f3c9.pdf ER -