TY - JOUR ID - 54758 TI - بررسی نقش برند در خرید خودروهای لوکس کشور JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - بلالی, مجید AU - آقازاده, هاشم AU - احمدی, سمیه AD - دانشجوی دکترای آینده‌پژوهی، کارشناس ارشد MBA دانشگاه ، ایران AD - دکترای مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه ، ایران AD - کارشناسی ارشد آمار و بیمه، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 4 IS - 4 SP - 1 EP - 20 KW - برند KW - خودروی لوکس KW - ‌ عوامل مؤثر بر خرید KW - AHP DO - 10.22059/jibm.2013.54758 N2 - در این مقاله برای بررسی بازار خودروهای لوکس کشور، ابتدا روند عرضه- تقاضای خودرو با توجه به ذائقه مشتریان و دیگر عوامل اثرگذار در تصمیم خرید، با کمک منابع کتابخانه‎ای و مصاحبه با متخصصان و نخبگان بررسی شده است. نتایج با الگوی تصمیم‎گیری AHP و نرم‌افزار super decision تحلیل شده است. جهت ایجاد مدل برای پنج خودروی مبنا در کل نوزده عامل مؤثر شناسایی شد (شش مشخصات محصول، چهار محدوده سنی، سه شرایط مشتری، شش روش‌های مؤثر در تبلیغ و معرفی محصولات). سپس با مدل ایجادشده، بازار بالقوه 21 خودروهای لوکس با قیمت به‌نسبت بالا در رنج 40 تا 150 میلیون تومان بررسی شد. نتایج نشان می‎دهد، به‌دلیل تعرفه بالا و تنوع کم محصول وارداتی، خودروهای مونتاژ داخل، با پوشش خدمات گسترده‎تر، تعرفه قطعات پایین‌تر و قیمت مناسب‌تر بازار بهتری دارند. البته اگر درصد قطعات داخلی یا زمان عرضه آنها خیلی زیاد باشد، رشد بازار کمتری دارند. اعتماد مشتریان به برند خودروهای کره نسبت‌به ژاپنی و اروپایی کمتر است ولی به‌علت قیمت مناسب بازار خوبی دارند. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_54758.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_54758_b9f5edd03743712b514c92da08e4da2c.pdf ER -